Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Beställningar

Beställningar sker i olika verktyg baserat på typ av beställning. Vissa beställningar behöver hanteras av chef, administrativ assistent eller områdesansvarig, medan andra beställningar kan läggas direkt av den enskilde medarbetaren. I avsnittet nedan beskrivs en generell ärendegång för beställningar.

Arbetsgång

  1. Ny beställning
    Beställare säkerställer att beställningsunderlag är ifyllt korrekt och bifogat vid beställning för snabbare hantering.
  2. Genomförande
    Mottagare av beställning, förvaltning eller expertfunktion, påbörjar genomförande av beställning. Vid otydlighet kontaktas beställaren.

    Förvaltningen förbehåller sig rätten att neka beställningar om de inte är genomförbara eller av annan anledning inte bör genomföras.
  3. Komplettering krävs
    Om beställningen behöver kompletteras för fortsatt hantering, skickas ärendet tillbaka till beställaren för vidare hantering. Förvaltningen vidtar inga vidare åtgärden förrän kompletteringen är genomförd.
  4. Avslut
    När beställningen är genomförd får beställaren i uppgift att godkänna arbetet, därefter klarmarkeras ärendet.

För att säkerställa en smidig och effektiv ärendeprocess, se nedan var du ska vända dig och vilken information som krävs för att ditt ärende ska hanteras på bästa sätt.

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig. Beställning måste göras minst två månader innan planerad driftstart.

Länk till instruktion - Cosmic – Anmälan om ny eller ändrad medicinsk ansvarig enhet (MAE)/vårdande enhet Länk till annan webbplats.

Länk till beställningsunderlag - Ny mottagning eller avdelning i Cosmic - önskemål konfigurering Länk till annan webbplats.

Åtkomst och behörigheter beställs via Plexus av närmsta chef eller behörighetsadministratör. Länk till Plexus Länk till annan webbplats..

För mer information om behörigheter i Cosmic, se Cosmic Riktlinje Behörighetstilldelning Länk till annan webbplats.

Kassakonto
Kassakonto är ett separat konto som används både för inloggning i Citrix och Cosmic med begränsad behörighet i Cosmic. Detta möjliggör att användaren kan vara inloggad på 2 enheter samtligt för att kunna utföra annat arbete när hen är inloggad med sitt "vanliga användarkonto". Beställs via Plexus.

Länk till Rutin för användarkonto med tilläggsbehörighet Cosmic kassa Länk till annan webbplats.

Kvalitetsgranskare
Rollen Kvalitetsgranskare tilldelas användare som har i uppgift att göra
kvalitetsgranskning av journaluppgifter.

Länk till Verksamhetsroll Kvalitetsgranskare, hanteringsrutin Länk till annan webbplats.

Lokal loggadministratör (LogPoint AAHC)
Enhetschef för vårdenhet får automatisk behörighet till LogPoint AAHC. Detta gäller inte verksamhetschef eller tillförordnad chef. För dessa roller beställs behörighet på samma sätt som för lokal loggadministratör.

Behörighet som lokal loggadministratör beställs av chef via Plexus. Lokala loggadministrtaörer behöver även behörighet som kvalitetsgranskare i Cosmic på aktuell enhet. Denna behörighet beställs också via Plexus.

Insight
Behörighet till att följa centralt beslutade frågor, och att skapa egna frågor i
anonymiserat läge har alla som är anställda i vården och arbetar i Cosmic, samt alla
med användarrollen kvalitetsgranskare. Utökad behörighet beställs via Plexus.

Länk till regel Behörighet till Cosmic Insight Länk till annan webbplats.

Hjälpmedelsförskrivare
Innan behörighet som Hjälpmedelsförskrivare kan tilldelas, behöver användaren genomgå en utbildning i Kompetensportalen. Behörigheten beställs sedan via Plexus.

Beställning görs av valfri vårdpersonal. Blanketten skickas till Cosmic förvaltning.

Länk till blankett med instruktion - Begäran om ihopslagning av reservnummer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vid behov av smittspårning tar hygien-/smittskyddsskjuksköterska kontakt med Cosmicsupport enligt gällande rutin och manual.

Länk till rutin för tillgång till rapportlista för smittspårning Länk till annan webbplats.
Länk till manual för dokumenthantering vid smittspårning Länk till annan webbplats.

Finns behov om kartläggning av vilka patienter som har ett specifikt implantat kan kartläggning genomföras av Cosmicförvaltningen förutsatt att implantatet är insatt efter 2024-03-01. Beställning kan genomföras av valfri vårdpersonal.

Kontakta Cosmicsupporten via mail och ange följande:

  • UDI (UDI-DI och UDI-PI) för aktuellt implantat
  • Kontaktuppgift till beställare

Implantat insatta innan 2024-03-01 behöver eftersökas i inskannad operationsjournal.

Kontakt

Vid frågor eller synpunkter, kontakta Cosmicsupporten.

E-post: cosmic@regionjh.se
Telefon: 063-15 54 00 eller 254 00 (internt)