Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Förändringsönskemål

I arbetet med Cosmic kan det ibland uppkomma behov av att göra beställningar samt lämna in önskemål om förändringar. Vissa av dessa ärenden hanteras av chefer via Plexus, medan andra skickas till förvaltningen via Cosmic områdesansvariga.

Länk till Cosmic - Lista över områdesansvariga Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ärendehantering av förändringsönskemål sker i ett ärendehanteringssystem. Alla områdesansvariga har tillgång till systemet och kan där lägga nya beställningar, följa upp på status och godkänna beställningar efter leverans. Mottagare av beställning är förvaltningsrepresentanter, tilldelning sker automatiskt utifrån ärendetyp.

Arbetsgång

  1. Nytt ärende
    Områdesansvarig rapporterar en fråga eller beställning av ny/förändrad konfiguration. Säkerställ att beställningsunderlag är ifylld och bifogat vid beställning för snabbare hantering.
  2. Analys pågår
    Ärendet har mottagits av förvaltningen och arbete har påbörjats för att utvärdera beställningen och bedöma möjlighet till genomförande och prioritering.
  3. Åtgärd pågår
    Förvaltningen har påbörjat genomförande av förändring/önskemål.
  4. Komplettering krävs
    Ärendet behöver kompletteras för fortsatt hantering, ärendet skickas tillbaka till beställare (områdesansvarig) för vidare hantering. Komplettering bör sker inom två veckor för en effektiv hantering av ärenden.
  5. Avslut
    Förutsatt att hantering är genomförd klarmarkeras ärendet och områdesansvarig får i uppgift att godkänna arbetet.

    Vissa önskemål/förändringar hanteras inte, när det sker motiverar förvaltningen varför genomförande inte är möjligt i ärendekommentarerna.

Utvecklingsönskemål

När det inte är möjligt att genomföra en förändring med befintlig funktionalitet kan ett utvecklingsönskemål rapporteras till leverantör. Endast önskemål som bedöms ge en nytta skickas vidare. Förvaltningen har i uppgift att bedöma vilka önskemål ger önskad nytta och därmed ska önskas av leverantör. Det är sedan upp till leverantör att utvärdera och prioritera önskemålet, alla önskemål levereras inte.

Information om specifika beställningar och förändringsönskemål

För att säkerställa en smidig och effektiv ärendeprocess, se nedan var du ska vända dig och vilken information som krävs för att förvaltningen ska kunna hantera ditt ärende på bästa sätt.

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig.

Länk till beställningsunderlag - NOVA - beställning av aktiviteter och paket Länk till annan webbplats.

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig.

Länk till beställningsunderlag - Mall för önskemål om analysyta i Cosmic Länk till annan webbplats.

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig. Beställning måste göras minst två månader innan planerad driftstart.

Länk till instruktion - Cosmic – Anmälan om ny eller ändrad medicinsk ansvarig enhet (MAE)/vårdande enhet Länk till annan webbplats.

Länk till beställningsunderlag - Ny mottagning eller avdelning i Cosmic - önskemål konfigurering Länk till annan webbplats.

Vid önskemål om förändring av behörighetsprofil, t.ex. vid ny funktionalitet eller förändrat behov, görs ett förändringsönskemål via områdesansvarig. Inget underlag behövs. Beskriv detaljerat ditt behov i förändringsönskemålet.

Mer information om beställningar av befintliga behörighetsprofiler återfinns här.

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig. Bifoga önskat brev/blankett i förändringsönskemålet.

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig.

Länk till checklista - Checklista komma igång med videobesök Länk till annan webbplats.

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig.

Länk till beställningsformulär - Mall för beställning av formulär till Cosmic formulärtjänst Länk till annan webbplats.

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig.

Beslut kring införande av nya integrationer, uthopp eller kvalitetsregister sker i hälso- och sjukvårdsledningen. Förvaltningen bereder ärendet och skickar sedan in ett beslutsunderlag. Se processkarta för hantering av förändringsönskemål integrationer, uthopp och kvalitetsregister.

Länk till beställningsformulär - Cosmic Förändringsönskemål Integration, uthopp och kvalitetsregister Beställningsunderlag Länk till annan webbplats.

Länk till processkarta - Cosmic Förändringsönskemål Integrationer, uthopp och kvalitetsregister Processkarta Länk till annan webbplats.

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig.

Länk till beställningsformulär - Mall för önskemål om journalmall i Cosmic Länk till annan webbplats.

Länk till checklista - Cosmic ramverk vårddokumentation Länk till annan webbplats.

Förändringsönskemål kopplade till läkemedelsmodulen i Cosmic:

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig. Inget underlag behövs. Beskriv detaljerat ditt behov i förändringsönskemålet.

För önskemål om ordinationsmallar och paket:

Läkemedel - önskemål ordinationsmall

Läkemedel - önskemål paket

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig.

Länk till instruktion - Instruktion skapa vårdplan i Cosmic Länk till annan webbplats.

Länk till beställningsunderlag - Mall för vårdplan i Cosmic Länk till annan webbplats.

Länk till exempel på vårdplaner - Exempel vårdplan i Cosmic Länk till annan webbplats.

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig.

Länk till beställningsunderlag - Beställningsmall vårdtjänster Länk till annan webbplats.

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig.

Länk till beställningsunderlag - Cosmic Beställningsunderlag Webbtidbok Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För mer information om webbtidbok, se Presentation 1 och Presentation 2 i Centuri:

Beställning görs via Cosmic områdesansvarig.

Länk till beställningsunderlag - Förändringsönskemål Webcert Prefill Länk till annan webbplats.