Vanliga frågor och svar
Vanliga frågor och svar om Cosmic. Här får du svar på de vanligaste frågorna baserat på samtal till Cosmic-support, och frågor som kommit upp i andra sammanhang.
Behörigheter
- Hur ska jag göra när jag på mitt område har en sjuksköterskestuderande som ibland arbetar extra som undersköterska?
Tyvärr finns det ingen annan lösning idag än att ta bort behörigheten kopplad till användarrollen sjuksköterskestuderande för den personen när denne ska arbeta som undersköterska. Annars kan den aktuella personen inte själv signera anteckningar och värden i journaltabell. - Användarrollen för studerande gäller flera olika sorters studerande. Hur gör jag för att det ska framgå vilken studerandekategori det gäller?
I Journalen visas användarens titel inom parentes efter Efternamn, Förnamn. För t.ex. en arbetsterapeutstuderande kommer det att stå Efternamn, Förnamn (arbetsterapeutstuderande). Detta gäller förutsatt att man vid behörighetsbeställning angett rätt titel. - Hur gör jag om jag vill att en annan ska vidimera min anteckning?
Spara anteckningen men signera den inte. Högerklicka på anteckningshuvudet och Välj Signera med vidimerare… så kommer bekräftelserutan upp. Välj vidimerare och klicka på Ja.
- Patientlisten kan ju se olika ut. Styrs detta från Behörighetsprofilen?
Nej, det styrs utifrån annan konfiguration. Användare ska inte se mer patientinformation än denne har behov av för att lösa sina arbetsuppgifter. Det är därför innehållet kan variera. - Varför har vi olika användarroller när man loggar in?
Användarroll styr menyprofiler, startsida, journalmallar och behörigheter. Samt att det har betydelse för den logguppföljning som utförs. Fler användarroller gör att systemet blir mer användarvänligt och ser till att respektive användare ser den information som är viktig för den aktuellt professionen. Det är också viktigt ur ett informationssäkerhetsperspektiv att man som användare i Cosmic inte får högre behörighet och tillgång till mer information än vad man behöver i sitt arbete.
Beställning och Svar
Inkorg
- Hur söka svar i Inkorg svar då personal har slutat?
Välj Svarsmottagare "Alla", även svar till svarsmottagare "Ingen" visas i listan.
Etikett
- Går det att skriva ut etiketter på redan skickad labremiss?
Beställning och svar - Provtagningsunderlag, klicka i Visa även utförda, markera remissen, klicka Skriv ut. Det är även möjligt att göra detta från Beställning och svar - Beställningsstatus, högerklicka på beställningen och välj Gå till beställning
Klinisk kemi/patologi
- Hur skickar man remiss till patologen på patienter med reservnummer?
För patienter med reservnummer ska blankett i Cosmic fyllas i och skrivas ut och följa med prover till patologen. Blankett finns under Remiss cytologi/patologi i urvalslista för blanketter. Svar på dessa prover kommer på papper, ej i Cosmic. - Provsvar går inte att vidimera, meddelande "Svaret har vidimerats från ett annat fönster" visas. Vad göra?
Kontakta COSMIC-support, måste felanmälas till Cambio för åtgärd.
Omrikta svar
- Hur byter man svarsmottagere till annan enhet eller svarsmottagare inom samma medicinskt ansvariga enhet?
Inkorg svar, välj pat, högerklicka, välj Byt svarsmottagare
- Hur byter man svarsmottagare till annan enhet eller svarsmottagare på annan medicinskt ansvarig enhet?
Viss personal har behörighet att byta svarsmottagande enhet till annan medicinskt ansvarig enhet. Saknas behörighet för personal att göra detta kan Cosmic-supporten kontaktas, tel 25400.
Lokala analyser och skickeprov
- Fel svar har skrivits in, alternativt har svar skrivits in på fel patient?
Skapa en ny beställning med samma beställare, beställande enhet, datum och klockslag. Ange rätt svar alternativt skriv in att prov inte är taget i det fall resultat skrivits in på fel patient. - Skickeprover
Laboratoriemedicin skriver in svar på skickeprover i Cosmic, anger Skickeprover som svarsmottagare, papperssvaret skickas till skanning. Byt svarsmottagare till den som ska vidimera svaret. Se rutin Beställning av skickeprover och central inmatning av provsvar i Centuri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
CDS Stroke
- När aktiveras beslutstödet
Beslutstödet aktiveras endast när användaren hämtar en ny patient i vårdmottagarlisten och patienten har diagnoskod förmaksflimmer/-fladder utan rekommenderad behandling. (Visas med en röd CDS-ikon). - Ikonen visas inte, beror på?
- Patienten är redan insatt på antikoagulantia (ikonen ska inte visas)
- Beslut har tagits att skjuta upp behandling (ikonen ska inte visas)
- Beslut har tagits att inte följa rekommendationer (ikonen ska inte visas)
- Du är inte inloggad som läkare i primärvården
- Ikonen visas inte trots att antikoagulantia är insatt (ex. förskrivet i Pascal)
Läkemedlet är mest troligen insatt i Pascal. Detta känner Cosmic inte av, utan läkemedlet måste även ordineras i Cosmic för att ikonen ska släckas.
Se rutin i Centuri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. - Varför syns inte anteckning om beslut i journalen?
Beslut har inte signerats. Skriv in beslut på nytt och signera. - Jag har satt diagnos, men varför syns inte diagnosen i diagnosöversikten?
Diagnosen måste vara signerad för att den ska visas i diagnosöversikten. - CDS-ikon ersätt med varningsikon i patientlisten (röd cirkel med utropstecken)
Tyder på ett systemfel i CDS Stroke Prevention. Kontakta Cosmic-support om du uppmärksammar detta.
Brev och blanketter
- Går det klistra in en lång text, så den fördelas på ex 2-sidor?
Det går tyvärr bara att klistra in 1 sida i taget, inget felmeddelande presenteras vid försök att klistra in text som är längre än en sida. - Går det se om ett brev är utskrivet?
Det går att se vem som senast har skrivit ut ett brev. Högerklicka på brevraden och välj alternativet "Visa anteckningsinformation". Fältet senast ändrad av visar vem som senast skrivit ut brevet.
Diagnosregistrering/DRG-gruppering
Diagnosregistrering
- Det går inte att signera en journalanteckning, får upp följande meddelande: "Sökord: Diagnos ICD (Ange dagger kod för asterisk kod XXXX.) Tvingande fält måste fyllas i!" Hur kommer man vidare?
Den registrerade koden är en så kallad asterisk kod och kräver en daggerkod för att anteckningen ska kunna signeras. Den daggerkod som hör ihop med den asteriska koden står inom parentes. Den asteriska koden ska stå överst och bilda par med daggerkoden. - Vilken diagnos-/åtgärdskod ska jag välja?
Socialstyrelsen har en bra sida där man kan söka efter koder, Söktjänst för hälsorelaterade klassifikationer. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. - Det går inte längre att lägga till en kod i en journalanteckning genom att trycka på Enter, varför?
Textrutan för Beskrivning (av vald kod) vid kodregistrering har förlängts. På så sätt underlättas redigering av texten, mer text kan visas och behovet av att scrolla i sidled minimeras. I och med denna förändring är det inte längre möjligt att lägga till en kod genom att trycka på Enter. Man behöver nu använda Tab för att markera knappen Lägg till innan man kan trycka på Enter.
DRG-gruppering
- Får upp ett meddelande när DRG-grupperingen ska sparas: "DRG-koden XXXX är en sk. "Promlem-DRG-kod". Skall den sparas ändå?" Vad betyder det?
Så kallade problemkoder indikerar att något behöver justeras i registrerade diagnos- och åtgärdskoder utifrån felbeskrivningen (klartexten på
DRG-koden, visas under Namn). - Får meddelande om problem-kod. Namnet indikerar att huvuddiagnos fattas. Varför behövs en huvuddiagnos?
Kontrollera om besöket är ett teambesök. 2014 gjordes en ändring i DRG-grupperaren att besök av typen teambesök kräver en huvuddiagnos. Även läkarbesök kräver en huvuddiagnos. - Får upp ett meddelande när åtgärdskoden ska registreras/DRG-grupperas: "Ett eller flera åtgärdsdatum ligger utanför kontaktens start- och slutdatum. Vill du fortsätta?" Vad betyder det?
Datum för åtgärden måste vara inom kontaktens start- och slutdatum. När man hämtar tidigare registrerade koder behöver datumet ändras. Om man går vidare och registrerar koden på fel datum blir det bla. fel i rapporteringen till Patientregistret. - Det är möjligt att DRG-gruppera ett besök utan att sätta någon diagnoskod, varför?
DRG-grupperaren hämtar koder för kontakttyp och yrkeskategori automatiskt och det är därför möjligt att DRG-gruppera även om grupperingen saknar diagnos. Det är dock inte möjligt att DRG-gruppera läkarbesök eller teambesök som saknar huvuddiagnos.
e-Besök
- Finns det en handbok?
Ja, Handbok Cosmic e-Besök, finns i Centuri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. - Det skapas ingen länk
*Har du bokat videomötet i framtid? Om du har bokat i dåtid skapas ingen länk.
*Har du bokat den på rätt vårdtjänst? Det är specifika vårdtjänster ämnade för eBesök, heter Videomöte. Till dem är rätt kontakttyp kopplade som genererar länken både till 1177 och appen Min Hälsa.
Om inget ovan kontakta Helpdesk 24900. - Länken fungerar inte
*Viktigt är att du är inloggad på den enhet där mötet är bokat?
*Länken är aktiv 30 min innan besöket, så det går inte att testa långt i förväg att länken har skapats. Länken är aktiv 2 timmar efter bokat besök. - När jag ska ha videomöte fungerar inte kameran
Kontakta Helpdesk 24900, så får de utreda detta. - Vart vänder jag mig för support?
För vårdpersonal gäller Helpdesk 24900 vid frågor kopplade till ljud och bild och COSMIC-support 25400 vid frågor kopplade till bokning av videobesök i COSMIC.
För patientens frågor hänvisas till respektive bokande vårdenhet/mottagning.
Om patienten har problem inloggad på 1177.se ska patienten kontakta den tekniska supporten på 1177.se.
Se även handboken för tips på felsökning.
Enhetsöversikten - Akut/Öppenvård
- Redigera/makulera prioritering
Det är möjligt att redigera eller makulera prioritering för en pågående kontakt.
1) Öppna Prioriteringsfönstret.
2) Bocka i "Visa tidigare prioritering".
3) Välj "Makulera" eller "Ändra".
Vid makulering måste orsak anges, felregistrering eller fel patient. Journalreferens och vitalparametrar kommer att makuleras i samma steg.
Vid ändring kan datum/tid, vitalparametrar, prioritet och prioritetsnotering ändras.
Om prioritering ska makuleras på en avslutad kontakt som inte längre kan återöppnas - kontakta Cosmicsupporten.
Insight
- Hur beställer jag behörighet så att jag kan identifiera patienter
Behörighet till att kunna identifiera patienter i Insight beställs via Plexus behörighetsportal. Chef eller utsedd behörighetsbeställare har åtkomst till Plexus behörighetsportal.
Din chef ska även skriva på uppdrag om verksamhetsbaserad uppföljning enligt länkat dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Behörighet till Cosmic Insight.
Formulär till uppdrag för verksamhetsbaserad uppföljning i Cosmic Insight kan nås direkt via denna länk. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Underskrivet formulär ska diarieföras. Diarienumret ska därefter anges i beställningen i Plexus behörighetsportal. - Kan man söka på allt i Insight?
Nej. Operationsmodulen - TM, översikter och aktivitetshanteraren går ännu inte att söka på. Allt som skrivs i fritext kan inte sökas fram via Insight. - Hur gör man om man vill ha hjälp med Insight?
Skicka ett mail till FBL Insight support. Svar kommer oftast inom en vecka. - Jag vill ha utbildning i Insight - hur gör jag då?
E-learningfilmerna är bra. Starta med dem. När du loggat in i e-Learning, Klicka på Kurskatalog och sök på Insight. Filmerna tar ca 40 minuter och är en bra introduktion till att skapa och följa frågor och dashboards. För mer information, se manualer och informationsmaterial som finns i Handböcker och Manualer under Insight.
Journal
Journalanteckning
- Hur gör man för att ändra händelsedatum i journalanteckning?
Höger klicka i huvudet på anteckningen och välj Ändra vårdkontakt, datum och tid. Uppdatera fälten Händelsedatum. - Ändra i signerad anteckning. Hur?
Höger klicka välj Omsignera markerat sökord - Hur kan man lägga till sökord i signerad anteckning?
Inte möjligt. Skapa en ny anteckning och koppla till samma kontaktdatum.
Diktat
- Diktatet är inte kopplat till något personnummer, hur gör man för att koppla till patienten?
Det är inte möjligt. Skriv anteckningen i Word, aktivera rätt patient i COSMIC, kopiera från Word och klistra in på respektive sökord - Vad innebär "Påbörjade diktat" i dikteringslistan?
Efter diktering har användaren klickat på "spara" = påbörjat. "Spara och avsluta" gör diktatet klart och det visas i llistan för diktat att skriva.
Övrigt
- Hur dokumenterar/dikterar man på avliden patient?
Anteckningen måste kopplas till en kontakt som har datum tidigare än avlidendatum. Se handbok COSMIC Journal i Centuri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. - Visas inkommande remisser i journalflödet?
För att en inkommande remiss ska visas i journalen måste den vara knuten till en kontakt på den aktuella enheten. Utgående remisser visas alltid i journalen eftersom det finns en koppling till en kontakt på enheten.
Om en inkommande remiss inte visas i journalen återfinns den under Journalreferenser och mappen Remiss.
Journalen via nätet
- Om jag akut behöver försegla patientens åtkomst via nätet - hur gör jag då?
Om det gäller försegling av vuxnas direktåtkomst - läs informationen i detta dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Akut försegling av vuxna invånares direktåtkomst till
Journalen via nätet.
Om det gäller försegling av vårdnadshavares direktåtkomst -
läs informationen i detta dokument Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Akut försegling av vårdnadshavares
direktåtkomst till journalen via 1177.se. - Vad kan man som patient se via nätet?
Man ser journalanteckningar (inte dokumentation skriven i journalmallen Våldsutsatthet och /eller oro för barn samt journalmallen Tidiga hypoteser), vårdkontakter (inte kontakttyp administration, varuförsäljning), diagnoser, läkemedel, beställning och svar från fliken klinisk kemi, samt beställning och svar för röntgen, vaccinationer, uppmärksamhetsinformation och vårdbegäran. Brev och blanketter visas inte. - Vad gäller för osignerade/ovidimerade anteckningar och provsvar?
Osignerade anteckningar visas direkt. Det framgår av anteckningen att den är osignerad. Ovidimerade provsvar visas direkt. Det framgår att provsvaret inte är vidimerat. Invånare kan vid varje inloggning välja om denne vill se uppgifter nyare än 14 dagar, eller alla uppgifter. - Vilka kontakter visas via Journalen via nätet?
Kontakttyperna varuförsäljning och administration visas inte, i övrigt visas allt. - Vilka enheter visas inte?
Journal från enheterna Ungdomsmottagningen, barn- och ungdomspsykiatrin och psykiatrisk slutenvård visas inte. - Vilka Journalanteckningar visas inte?
Anteckning från journalmallarna: Våldsutsatthet och/eller Oro för barn samt Tidiga hypoteser. - Hur gör jag om jag vill anteckna på fler sökord än de som finns upplagda i Våldsutsatthet och/eller Oro för barn? Jag vill inte att dessa anteckningar visas i Journalen via nätet.
Börja med att öppna mallen Våldsutsatthet och/eller Oro för barn. Markera det sökord från där du vill att de tillagda sökorden ska ligga. Klicka därefter på knappen Lägg till sökord. Se Handbok lägga till sökord i mall
Våldsutsatthet och/eller oro för barn samt i mallen Tidiga hypoteser
i Cosmic i Centuri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. - Visas skickeprover i Journalen via nätet?
Nej - Vårdnadshavare kan välja att ta del av sina barns journaler upp till att barnet är 13 år. Från 16 års ålder kan ungdomen själv ta del av sin egen journal? Men vad gäller i mellantiden 13-15 år?
Vårdnadshavare eller ungdomen själv kan ansöka om att få förlängd direktåtkomst. Blanketter finns för detta ändamål. Behandlande läkare ska göra en menprövning, och värdera den unges mognadsgrad och självbestämmande innan beslut fattas. Förlängning av direktåtkomst gäller endast journalinformation från aktuell klinik. - Vad innebär det att en journal är förseglad? Är det detsamma som
spärrad?
Nej det är två helt olika saker. Patienten kan begära att hela eller delar av journalen spärras, t ex från en viss klinik eller från en viss period. Spärren kan också gälla uppmärksamhetsinformation eller läkemedelslistan. I stället för journaluppgifter visas då en spärrsymbol i journalen. Även om en spärr kan nödöppnas av vården, så innebär en spärrad journal att patienten har ansvar att informera vårdpersonalen om vårdhistoriken.
Försegling av journalen innebär att journalen inte är tillgänglig från 1177.se, antingen den egna journalen eller den som gäller barn under 13 år, dvs de barn man är vårdnadshavare för. Förseglingen, eller den begränsade åtkomsten, kan vuxna patienter göra själv. Vårdpersonal kan inte se om patienten har valt att försegla åtkomsten till journalen via 1177, eller om man som vårdnadshavare valt att inte ha åtkomst till sina barns journal. Det kan också i undantagsfall finnas anledning att vården förseglar journalen, t.ex. om patienten är utsatt för en hotbild, eller om det råder förundersökningssekretess eller kan vara ett hinder för en vårdnadsutredning. Då ska det framgå i Basinformation/Journal via nätet.
Se även Rutin åtkomst till journalen via 1177 vårdguidens e-tjänster i Centuri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. - Kan man fortfarande ge ut kopior på journalanteckningar på begäran av patient?
Ja, först görs en menprövning, enligt rutin. Var särskilt uppmärksam på om anteckningstypen Våld och oro ska undantas. Använd filterfunktion, sök Anteckningstyp och exkludera anteckningstypen Våld och oro om den inte ska skrivas ut. Är en journal för en vuxen invånare förseglad på vårdens initiativ, ska detta beaktas vid menprövning. Gäller förseglingen vårdnadshavare ska inte journalkopior lämnas ut till vårdnadshavare.
Link
Ärendeöversikten
- Det finns många olästa meddelanden i ärendeöversikten trots att jag vet att de är lästa av mina kollegor. Varför?
Anledningen är troligtvis att ni på enheten loggar in på olika nivå i Cosmic. Om ett meddelande blir läst av en användare som är inloggad på t.ex. HC-nivå så ser meddelandet oläst ut för nästa användare om denne loggar in på t.ex. Allmänmottagning. Håll muspekaren över bocken i kolumnen Läst så syns det vilka som läst meddelandet och från vilken enhet. - Jag ser inte nya meddelanden med fet stil i Ärendeöversikten. Varför?
Det beror på att någon annan på din enhet har läst meddelandet och inte markerat det som oläst. - Hittar inte patienten jag söker i fliken Avslutade ärenden. Vad kan det bero på?
Kanske är enheten bortplockad som aktör? Testa att bocka i Är aktör eller har varit aktör. Då visas även de ärenden där enheten är bortplockad som aktör. - Knappen Skapa nytt ärende är utgråad i Ärendeöversikten.
Om man håller muspekaren över knappen får man information om varför det inte går att skapa ett nytt ärende. Det kan antingen bero på att patienten redan har ett pågående samordningsärende eller att du är inloggad på en vårdavdelning och därför måste skapa ärendet från fönstret In- och utskrivning. - Jag ser inte nya meddelanden eller svar på meddelanden, som skickats till min enhet. Varför?
När du öppnar ett samordningsärende i öppenvård är det viktigt att lägga till den egna enheten som aktör. Kontrollera om din enhet är aktör i samordningsärendet. För patienter inneliggande på sjukhuset är det biståndshandläggaren som lägger till berörd enhet. - Försöker skapa ett nytt ärende för en patient, men det finns inga kommunenheter att välja på som aktör att lägga till i ärendet.
Om en patient har ett reservnummer eller samordningsnummer och saknar folkbokföringsadress, så finns ingen kommun kopplad till patienten i patientkortet. I dessa fall måste man manuellt lägga till aktuell kommunenhet genom att klicka på Lägg till fler alternativ... i urvalslistan för kommun. Leta rätt på aktuell enhet i enhetsträdet och pila över den till höger. Klicka på OK och sedan Lägg till. Nu kan ärendet skapas.
Ärende för: (patient)
- Kommunanvändare kommer inte åt journalen, journalfliken är inte aktiverad. Varför?
För att kommunanvändare ska få tillgång journalen krävs att patienten svarat Ja på Samtycke till informationsdelning. Detta kan när som helst ändras i rutan Patientinformation. - Kommunanvändare kan inte läsa i journalfliken trots att patienten samtyckt till informationsdelning, varför?
Om texten ”yttre spärr, ingen åtkomst medgiven” visas kan kommunpersonalen begära en tillfällig hävning av spärren. När man inhämtat samtycke från berörd patient kontaktas Cosmic support. - Kommunanvändare kommer inte åt läkemedelslistan, fliken Läkemedelslista är inte aktiverad, varför?
För att kommunanvändare ska få tillgång läkemedelslistan krävs att patienten svarat Ja på Samtycke till informationsdelning. Patienten kan inte heller ha ett pågående vårdtillfälle. - Kan inte lägga till en ny anteckning i en plan, knappen är utgråad.
Knappen Ny anteckning inaktiveras när en plan godkänns. Ångra godkännandet av planen så aktiveras knappen Ny anteckning och en ny anteckning kan skapas. - Kan inte återkalla Meddelande om utskrivningsklar. Varför?
För att återkalla meddelandet behöver du vara inloggad på samma enhet som den person som ursprungligen skickade meddelande var inloggad. Titta i meddelandet om utskrivningsklar – logga in i Cosmic på samma enhet som meddelandet skickades ifrån. Då finns knappen återkalla i meddelandet. - Kan inte skicka kallelse till SIP, varför?
Om du jobbar i slutenvården har du inte behörighet att skicka kallelse till SIP. Kallelse skickas från specialiserad öppen vård eller HC.
Om du jobbar i öppen vård eller på HC: Kontrollera att behov av samordnad individuell plan är bedömt och dokumenterat under rubriken Patientinformation. Det behövs också ett samtycke från patienten. Även detta ska vara ifyllt under rubriken Patientinformation. - Kan inte fylla i checklistan i meddelande om utskrivningsklar när meddelandet har skickats. Hur gör jag för att fylla i den i efterhand?
Checklistan kan skickas i efterhand i ett generellt meddelande från slutenvården. Välj Titel: Checklista utskrivning. I kommentarfältet skrivs frasminne ”check”. Då kan punkterna i checklistan redigeras eller kommenteras. - När kan ett samordningsärende avslutas?
Finns det en pågående SIP eller Plan enligt LPT/LRV får ärendet inte avslutas. Samordningsärendet kan avslutas om din enhet är ensam kvar i ärendet, om din enhet inte längre är aktuell deltagare i ärendet. Slutenvårdsenheter tas automatiskt bort som aktör när patienten skrivs ut. - Kan inte skicka meddelande om utskrivningsklar eller ny beräknad tidpunkt för utskrivning, varför?
Denna funktion är behörighetsstyrd. Kontakta Cosmic Support för att se över dina behörigheter.
Loggkontroll
Komborapport (slumprapport)
- Det finns en användare i komborapporten som inte tillhör vår enhet, vem utför logg-granskningen?
Den utförs av de centrala loggadministratörerna. Skicka rapporten till Frida Hallqvist för granskning. - Vilken mall ska jag använda när jag ska göra ett loggutdrag på en anställd utifrån komborapporten?
Anställd detaljerad. - Lokal loggadminstratör får upp sig själv i komborapporten, vem granskar?
Den lokala loggadministratörens chef utför logg-granskningen.
Spärrapport
- Hur hanteras en tom spärrapport?
Den arkiveras.
Riktad kontroll
- Resultatet blir "Det fanns inte några rader" trots att jag vet att det finns slagningar på patienten jag valt att söka på. Varför?
Då är det troligtvis personnumret som skrivts in fel. Kontrollera så det är på formatet YYYYMMDDXXXX. - Hur långt tillbaka i tiden kan man ta ut loggrapporter i AAHC?
Det finns ingen gräns för hur långt tillbaka det går att göra sökningen, men det finns inga loggar i AAHC innan regionen startade med Cosmic vilket var 150318 (maj 2014 på BUM). - Vilken mall ska jag välja när jag ska skriva ut en loggrapport till en patient?
Mallen Patient utskrift används i första hand. Denna rapport innehåller inga namn på användare. Om patienten är intresserad av att få veta namn på de användare som tagit del av journaluppfigterna används mallen Patient utskrift - sekretessprövning. Utskriven rapport måste sekretessprövas av chef innan utlämning till patient.
Loggutdrag från andra system
- Kan man göra ett loggutdrag från NPÖ?
Ja, det går att ta ut loggutdrag från NPÖ. Kontakta Cosmic-supporten.
Behörighet
- Vem har behörighet att utföra loggkontroller?
Det är verksamhetschefens ansvar att loggkontroller utförs. Verksamhetschefen delegerar ansvaret till de inom den egna verksamheten som praktiskt ska utföra loggkontroller (lokala loggadministratörer) och som rapporterar resultat till närmaste chef. - Hur beställar man behörighet till LogPoint AAHC för ny lokal loggadministratör?
Behörigheten beställs av chef via Plexus.
Läkemedel
Läkemedelslista
- Vad ska jag välja för avslut i Gröna listen - Godkännande för administrering?
När patienten skrivs in via akutmottagningen får den AKM:s vårdkontakt, därför måste tidsbegränsat godkännande göras.
Datum för godkännande sätts till nästa vardag kl 12.
På vårdavdelningen ska läkare ta nytt beslut om administrering och välja Avslutande av vårdkontakt med aktuell slutenvårdskontakt vald för godkännandet.
Då sker ett automatiskt avslutande när patienten skrivs ut, vilket eftersträvas.
OBS! Godkännande tills Nytt beslut ska därför ej användas. - När jag väljer ”visa ordinationsinformation” på ett utsatt läkemedel så finns ibland utsättningsdatum, ibland inte. Varför?
Utsättningsdatum syns om läkemedlet är "aktivt" utsatt. Det vill säga att behandlingen är avslutad av en läkare innan ordinerad sluttid infallit.
Utsättningsdatumet finns inte då en läkemedelsbehandling nått sin ände och behandlingen avslutas "passivt". - Var ser jag utsättningsorsak enklast?
Genom att, med muspekaren, ställa sig på läkemedelsnamnet i Läkemedelslistan. Då kommer information upp om bland annat behandling, in- och utsättning. - Jag ökar en dosering till 2x1 med start i morgon men i ordinationen är det inte ändrat. Där står fortfarande nuvarande dos (1x1).
Det är den nu gällande ordinationen som visas. 2x1 kommer att visas när den doseringsordinationen faller in.
Om en framtida doserings ändring har gjorts kommer det en asterisk efter nuvarande dosering, ex. 1x1*. Detaljer om kommande och passerade doseringar kan ses om man klickar på "dubbelklockorna", till höger om doseringen i läkemedelslistan och utdelningsvyn. - Jag tycker att utdelningstiderna för Erytrocyter i 2-dos ligger för tätt. Kan jag ändra det?
Ja. Högerklicka på läkemedelsnamnet i Läkemedelslistan och välj Ändra i menyn som dyker upp. Skriv in önskad dosering med kortnotation,
ex. 1var3ti2dos (1 dospåse var tredje timme i 2 doser). - Hur kan jag se hur mycket Morfin patienten har fått senaste dygnen? Det är ju bara överlapp.
Både i Läkemedelslistan och i Utdelningsvyn så finns det ett sigma-tecken Σ till höger om ordinationen. Om man klickar på Σ så presenteras summan av administrerade doser det valda dygnet 00:00 till 23:59. - Hur gör jag enklast om en ordination från tv till en med slutdatum?
Sätt ut läkemedlet med ett datum längre fram.
Högerklicka på läkemedelsnamnet i Läkemedelslistan och välj "Sätt ut" i Menyn som presenteras. välj orsak och önskat datum för utsättning. - Kan jag ångra en utsättning av ett läkemedel.
Ja, det går bra inom *24 h efter att uttsättningen har gått igenom.
Högerklicka på läkemedelsnamnet i Läkemedelslistan och välj "Ändra avslutade" i Menyn som presenteras. Där kan du antingen ändra utsättningstiden eller helt elkelt ångra utsättningen.
(*Efter 24 h hamnar ordinationen under Avslutade läkemedelsbehandlingar och kan inte ändras. Dock kan ordinationen återanvändas genom att välja Återanvänd i högerklicksmenyn.)
E-recept
- Går det att skicka e-recept på patient med reservnummer?
E-recept kan användas vid receptförskrivning till patient med reservnummer och det kan skickas till alla apotek i länet, men ett specifikt apotek måste väljas på grund av att reservnumret inte är unikt som ett personnummer. Skriv gärna ut en minneslapp till patienten så att denne går till rätt apotek och för att apoteket ska kunna söka på rätt namn. - E-recept skickat på fel patient. Hur göra?
Makulera receptet i Läkemedelsfliken genom att högerklicka på läkemedlet och välja "Makulera recept" i menyn som dyker upp.
Välj makuleringsorsak "1. Fel patient."
Då makuleras receptet hos apoteket också. - Hur förskriver jag extempore?
Om läkemedlet finns i COSMIC förskriver du det som vanligt med skillnaden att du skriver förpackningsstorleken i Utkorgens fritextruta Patientinstruktion.
Om läkemedlet inte finns i COSMIC så kan du fortfarande förskriva det genom att i Ny-fliken söka, i Icke godkända läkemedel, "extempore".
Välj mallen som heter "Extempore MALL FÖR ORDINATION eller E-RECEPT". - Fria läkemedel till patienter med allvarlig psykisk störning.
Instruktion finns i Centuri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Fria läkemedel till patienter med
allvarlig psykisk störning. - Jag kan inte skicka recept till apoteksombud! Varför?
Förändrade rutiner vid val av eRecept via apoteksombud
Förskrivaren ska istället skicka e-receptet till receptbrevlådan som vanligt.
Kunden/patienten skall sedan själv göra en beställning till Apoteket AB via 0771-450 450 eller apoteket.se och där be om leverans till ombudet. Cambio har uppmärksammats och ska ta bort valet 'Apoteksombud' i Skicka-fönstret. Möjligheten att skicka e-receptet direkt till apotekets orderberedning för expedition till apoteksombud via Cosmic är nu borttagen.
Vaccinationsfliken
- Kan jag efterregistrera en vaccination manuellt?
Ja. Instruktion finns i Ceturi Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Efterregistrera vaccination. - Kan jag ändra datum på en administrerad vaccination?
Nej, den felaktiga administreringen måste makuleras så att du kan skapa en ny, korrekt administrering av vaccinet. - Kan jag ändra batch-nummer på en administrerad vaccination?
Nej, den felaktiga administreringen måste makuleras så att du kan skapa en ny, korrekt administrering av vaccinet. - Hur makulerar jag en administrering av en vaccination?
I Vaccinationsfliken, högerklicka på utdelningstillfället, den lilla sprutan i "sim-banan", välj Visa logg i menyn som dyker upp. Klicka på makulera i loggen. - Hur får jag bort en felaktig ordination som hamnat under "Avslutade läkemedelsbehandlingar"?
I dagsläget kan vi inte förändra något som hamnat under Avslutade läkemedelsbehandlingar. Ring COSMIC-Support, 254 00, så kan vi hjälpa till. - En vaccination är registrerad två gånger kan jag ta bort den ena?
Om inte vaccinationen ligger under "Avslutade läkemedelsbehandlingar" så kan du själv makulera ordinationen. Är vaccinationen administrerad så måste administreringen först makuleras (Högerklick på sprutan, Visa Logg, makulera).
Om ordinationen hamnat under "Avslutade läkemedelsbehandlingar" så går den inte att makulera på vanligt sätt, då måste en förändring göras direkt i databasen. Ta då reda på tiden för administreringen (Högerklick på sprutan, Visa Logg, se datum och tid för administrering) - Recept på vaccination är skrivet och uthämtat. Vaccinationen ska ges på HC, hur administrerar jag det i vaccinationslistan?
I fliken Vaccinationslista:
Högerklicka i "simbanan" på läkemedlet som ska administreras.
Välj "Receptadministrering" i menyn som dyker upp.
Klicka "Ja" på frågan om du vill flytta receptet till utdelningsvyn.
I Utdelningsvyn:
Högerklicka i den rosa "simbanan" och välj "Administrera ny utdelning..."
Fyll i datum och tid då läkemedlet administrerades samt antal doser, batchnummer och dosnummer.
Viktigt!
Det är naturligtvis viktigt att det blir rätt vaccination som makuleras. Det gäller att reflektera över varför det finns dubbla vaccinationer vid ett tillfälle. Är det slarv eller är det så att en vaccination registreras, men fel batchnummer har angivits, en ny ordination läggs in med rätt batchnummer men man makulerar inte den felaktiga. Är administreringarna exakt lika så kan vilken som helst tas bort.
När rätt vaccination har identifierats kan COSMIC-Support kontaktas 254 00.
Ha personnummer och vaccinationens datum och tid till hands.
Utdelningsvy
- Det finns läkemedel i läkemedelslistan men det finns inga utdelningar? Varför då?
Läkemedel enligt särskild ordination visas med en rosa simbana i utdelningsvyn. Utdelningar visas inte. För att se ordinationen behöver användare klicka på länken, där ordinationen beskrivs, inklusive vilka utdelningstillfällen som gäller. Ordinationen behöver ändras och inkludera dosering, för att tider ska visas. Lokala rutiner ska säkra att detta sker.
Ny-fliken
- Läkemedlet jag vill ordinera finns inte! Varför?
Det kan bero på att det är ett extempore- eller licensläkemedel. De kan ibland sakna varunummer och kan då inte förkrivas på vanligt sätt. - Hur förskriver jag extempore?
Om läkemedlet finns i COSMIC förskriver du det som vanligt med skillnaden att du skriver förpackningsstorleken i Utkorgens fritextruta Patientinstruktion.
Om läkemedlet inte finns i COSMIC så kan du fortfarande förskriva det genom att i Ny-fliken söka, i Icke godkända läkemedel, "extempore".
Välj mallen som heter "Extempore MALL FÖR ORDINATION eller E-RECEPT". - Hur gör jag en licensansökan?
Se Centuri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Licensansökan för läkemedel. - I ordinationsmallen för smof Kabiven står att det ska ges kl. 20:00. Kan jag ändra tiden?
Ja. Markera mallen i Ny-fliken och tryck på Ordinationsdetaljer... längst ner till höger.
Då öppnas ett fönster där du kan, i Dosering, ändra kortnotationen.
ex. Från 1216kl20tv till 1216kl18tv
Analysytan
- Jag brukar titta i analysytan för att se hur mycket vätska som patienten har fått men där ser jag bara infusionsmängden inte vad den har druckit eller kissat.
För att kunna se övriga vätskeintag respektive förlust krävs det att detta registreras i Vätskebalans. Vätskebalans nås via Meny - Vätskebalans eller så kan man högerklicka i Analysytan och välja Öppna Vätskebalans...
Välj Registrera vätskebalans... och registrera "inkomster" och "utgifter".
Media
Lagra media
- Behörighet för att lagra foto i KIBI - menyval Lagra media
Beställs via Insidan - Beställningar IT - Ny- eller avbeställning. Behörighet för Cosmicanvändare att direktlagra media.
Visa media
- Skannat dokument/foto är lagrat på fel patient - hur tar man bort det?
Kontakta Registerservice, tel 24034 (063-154034)
Messenger
- Om det skickas meddelande med "Hög prio" till en funktionsbrevlåda, signaleras det då för de personer som har tillgång till funktionsbrevlådan?
Nej, ingen notifiering skickas om hög prio på meddelanden till funktionsbrevlåda. - Önskemål om ny funktionsbrevlåda
Beställs via Cosmic områdesansvariga. - Behöver åtkomst för att bevaka en funktionsbrevlåda
Lokal Cosmic-administratör lägger upp behörighet för det. - Personal saknas i listan att "skicka messenger till"?
Kontakta lokal Cosmic-administratör som lägger till personalen i urvalspaket.
Nova
- Felmeddelande Journaltabell In-och utfarter.
Pågående tabell i Cosmic måste avslutas och en ny tabell skapas. Nova kan inte hantera tabeller som skapats av andra kliniker/områden.
- Kan inte sätta sig i tjänst i Nova - saknas i urvalet av personal.
Gäller vanligtvis studerande som ska arbeta som vårdpersonal. De saknar en yrkesroll som är kompatibel med Novas aktivitetsfunktioner. Kontakta Cosmicsupporten.
- Kan inte logga in i Nova via SAML/Net iD.
Reservsithskort kan inte användas. Lokal cosmicadministratör kan skapa tillfällig inloggning via användarnamn och lösenord.
NPÖ
- Vilka informationsmängder visas i NPÖ?
Varje region väljer själva vilka informationsmängder som ska visas på NPÖ. Det kan således skilja sig åt mellan olika regioner. Region JH visar följande information: Diagnoser, Läkemedel, Röntgenremisser, Provsvar (Klinisk kemi), Remisser, Uppmärksamhetsinformation, Vårdkontakter, Anteckningar, Vaccinationer och Spärrar.
- Visas osignerad/ovidimerad information i NPÖ?
Varje region kan själva styra hur man vill visa osignerad/ovidimerad information. Region JH visar osignerad/ovidimerad information. De enda undantag vi har är att anteckningar i journalmallen Våldsutsatthet och/eller oro för barn inte visas, samt att vi endast visar aktiva läkemedel. - Hur gammal information visas i NPÖ?
Tidigare har begränsat med information hämtats till NPÖ (innevarande år + 3 år tillbaka i tiden för de flesta informationsmängder, några undantag fanns). Enligt önskemål från regioner hämtar nu NPÖ information obegränsat (liknande som för Journalen). När användare går in i NPÖ kommer en initial filtrering av information på innevarande år + 5 år att visas i gränssnittet. Om vårdpersonal har behov av att se mer information så kan det göras genom att ändra filtret eller ta bort filtret. Tänk på att det är uppgiftsminimering enligt GDPR som gäller, användare ska ta del av den information som de har behov av. Man kan dock välja om man t.ex. inte vill visa information före ett visst datum, men Region JH har inga sådana begränsningar. - Vilken behörighet krävs för att kunna logga in i NPÖ?
För att kunna logga in i NPÖ krävs SITHS-kort med pinkod samt ett medarbetaruppdrag för Vård och behandling. Det är verksamhetschefen som avgör vilka som får ett sådant medarbetaruppdrag. För att ta del av information i NPÖ krävs även att man har en vårdrelation med aktuell patient samt ett informerat samtycke. - När jag försöker logga in i NPÖ står det att det inte finns någon registrerad vårdrelation, vad betyder det?
Det är inte möjligt att logga in i NPÖ direkt via webben, utan måste göras via uthopp från Cosmic.
Operation
Operationsprogram
- Varför går det inte att "Waypointa" (tidsstämpla)?
Kontrollera att salarna är bekräftade i opprogrammet (hänglåset inte finns kvar på salarna).
Vårdkontakter i samband med operationsmodulen TM
- Hur gör man om det är fel vårdande enhet i opanmälan och kontakten inte visas i "kassan"
Leta reda på den "felbokade" kontakten i "vårdkontakt och efterregistrering" öppna besökskontakten och ändra till rätt vårdande enhet. - Varför går det inte att signera opjournalen, anestesiregistrering och postopjournalen?
Det beror på flera orsaker, till exempel:
- Den bokade kontakten är inte genomförd i sjukhuskassan, patienten har gått direkt till operation utan att anmäla sig.
- Det går inte att använda självservice när kontakten är bokad i TM, patienten måste anmäla sig i sjukhusreceptionen.
- Vid akuta operationer är kontakten eller inskrivningen ej fullständigt registrerad.
- När operationsananmälan går via "akutlistan" skapas ingen kontakt, vid subakuta dagkirurgiska operationer får man gå in i Vårdkontakt och efterregistrerig för att skapa en kontakt
Patient
- Address - Patient vill ha sin post till annan adress än folkbokförd adress
Ändring måste göras hos Skatteverket, särskild utdelningsadress. Tillfällig adress går inte att ange i COSMIC. - Listning - Varför syns inte Vårdval i patientkortet på patient från annat län som har listat sig på hälsocentral i Jämtland Härjedalen
Det beror på funktionalitet i Listningssystemet. - Reservnummer - Det går inte att skapa reservnummer på två patienter med samma namn
Lägg till en punkt "." efter något av namnen på en patient. - Skyddade personuppgifter - Det går inte att lägga in uppgifter i patientkortet på patient med Skyddade personuppgifter
Inte möjligt, ska inte gå att göra. - Spärrad information - Hur ser man om en patient har spärrad journal?
Patient - Patientkort - flik Information: "PDLblock" visas om spärr finns, man kan inte se på vilken enhet/nivå spärren är lagd.
Remiss
Utgående remiss
- Hur gör man remiss för glukosbelastning till Klinisk Kemi?
Skicka en remiss till Klinisk kemi. Remiss - Skicka remiss - Mottagande enhet Klinisk kemi. - Är det möjligt att skicka vårdbegäran trots att man inte önskar något svar?
Ja, kryssa i rutan "Inget svar nödvändigt". Remissen får då status 5 och avslutas efter att den skickats. - Remiss är skriven men har bara status 0 i fönstret Utgående remisser. Varför?
Remissen är bara sparad, inte skickad. Är Signera-knappen utgråad? Kontrollera så att alla obligatoriska fält är ifyllda. Är det en extern remiss kan det vara så att den inte är utskriven. - Hur gör man för att lägga till en länk - en journalanteckning i en remiss?
Remiss- Skicka remiss - flik Journal - högerklicka på den journalanteckning som ska länkas till remissen, välj Lägg till länk.
- Går en avvisad vårdbegäran att göra om till konsultremiss?
Nej, det går inte att ändra remisstyp när man återanvänder en avvisad remiss.
- Remiss avvisad, kan den återanvändas?
Remissen går att återanvända om den ska kompletteras eller skickas till annan mottagare. Tryck på knappen Återanvänd och redigera/byt mottagande enhet. - Har skrivit ut och skickat en extern remiss utan betalningsförbindelse, kan jag lägga till det i efterhand?
Ja, en betalningsförbindelse kan läggas till i alla remisstatus så länge inte remissen är avslutad, då måste den först återöppnas. Hantera remissen och tryck på Redigera. I översta rutan finns en liten pil i det högra hörnet, klicka på den för att få upp valet att lägga till en betalningsförbindelse. Bocka i rutan för betalningsförbindelse och klicka på pilen igen för stänga rutan. Nu har betalningsförbindelsen lagts till och kan fyllas i genom att klicka på fliken betalningsförbindelse till vänster. Klicka på Signera och skriv ut betalningsförbindelsen. - Skickat en extern remiss med en betalningsförbindelse. Kan man ta bort betalningsförbindelsen?
Nej, en skickad betalningsförbindelse går ej att ta bort. Ta kontakt med remissmottagaren som kan makulera remissen. Skicka en ny remiss utan betalningsförbindelse. - Remiss/betalningsförbindelse går inte att signera/skriva ut, knappen är "utgråad".
Om man håller muspekaren över knappen Signera och skicka/Signera och skriv ut så visas en beskrivning över vad som behöver göras för att kunna signera remissen. Det kan t ex bero på att alla obligatoriska fält inte är ifyllda. När remissen är komplett ifylld kan den signeras/skrivas ut. - Hur gör man för att makulera ett remissvar?
Utgående remisser - hantera aktuell remiss. Markera det svar som ska makuleras och klicka på Makulera. Observera att det endast är svarsmottagande enhet som kan makulera ett remissvar. Om remissen är avslutad måste den först återöppnas. - Utgående konsultationsremiss där Cosmic klagar på vald vårdkontakt. Tooltip visar "Välj en kontakt som är kopplad till en pågående remiss". Vad betyder det?
Eftersom mottagande enhet vid en konsultationsremiss inte skapar ett eget vårdåtagande utan använder avsändarens vårdåtagande, går det inte att använda en kontakt där remissen och vårdåtagandet är avslutade. Återöppna den avslutade remissen eller skapa en ny vårdkontakt.
Inkommande remiss
- Går det att omrikta en inkommande remiss till annan medicinskt ansvarig enhet?
Nej, det går inte att omrikta remisser till annan medicinskt ansvarig enhet. Remissen måste avvisas och kan då återanvändas av remittenten för att skickas till en annan mottagare. - Hur gör man för att återöppna en avslutad remiss?
Översikter - Vårdprocessöversikt - Visningsvariant: Remiss, Markera Avslutade remisser, markera aktuell remiss, klicka på Återöppna. Det går även att återöppna en remiss från fönstret Hantera inkommande remisser. - Har avvisat en Egen vårdbegäran men den har fortfarande status 2, bedömning pågår. Varför?
När en Egen vårdbegäran avvisas måste svaret skrivas ut för att remissen ska få status avvisad. I det här fallet har man sparat/signerat men troligtvis avbrutit utskriften, då ändras inte statusen. När man sedan trycker på skriv ut så ändras status till -2 avvisad. - Kan inte återöppna en remiss, varför?
Om man håller muspekaren över knappen Återöppna så får man information om varför det inte går. Det kan t ex vara så att vårdåtagandet är stängt hos remittenten och remissen kan därför inte återöppnas. - Inkommande konsultationsremiss hamnar i status 4 trots att den är ohanterad av mottagande enhet. Hur är det möjligt?
En inkommande konsultationsremiss visas i remissväljaren vid t.ex. bokning av besök. Den kan då felaktigt väljas vid bokning av besök hos annan enhet inom det medicinska ansvarsområdet och får då status 4 direkt. Det är därför av största vikt att man väljer rätt remiss när man bokar ett besök. - En remiss går inte att avsluta, varför?
Om man håller muspekaren över knappen Avsluta så får man en beskrivning varför remissen inte kan avslutas. Det kan t ex bero på att det finns planerade eller bokade åtgärder, eller ett pågående vårdtillfälle kopplat mot den. Det kan även vara så att det finns en öppen konsultationsremiss kopplat till den via konsultationsremissens kontakt. Dessa saker måste hanteras innan remissen kan avslutas. Remissen måste även vara besvarad innan den kan avslutas (gäller inte Privat vårdbegäran). - Det finns två remisser på en patient som berör samma frågeställning, kan dessa kopplas ihop på något sätt? Hur fungerar det?
En inkommande remiss kan kopplas till en redan mottagen remiss i samband med att den accepteras eller när den har status 3 (högerklicka på remissen i fönstret Inkommande remisser och välj Koppla med remiss...). Den redan mottagna remissen kan ha status ’Accepterad’ eller ’Pågående’. En kopplad remiss visas med grå text. Den är inte tillgänglig för planering, bokning, etc. eftersom detta görs från den första remissen. Den kopplade remissen förblir i status 'Accepterad' till dess den första mottagna remissen är klar. Då kommer båda få status ‘Avslutad’. Då huvudremissen besvaras sänds samma svar till de övriga remisserna. - Hur gör man för att koppla isär två kopplade remisser?
Inkommande remisser - hantera den kopplade remissen (den som har symbolen för kopplad remiss). Välj fliken bedömning och klicka på Bryt koppling. - Ska besvara en remiss men det står Inget svarskrav, vad betyder det?
Remittenten har bockat i Inget svar nödvändigt. När man öppnar hantera remiss så sår det Inget svarskrav under svarsfliken. Om man ändå vill besvara remissen kan man klicka på knappen Besvara längst ner i det högra hörnet. - Har besvarat en remiss med fel besvarande personal, går det att ändra?
Besvarande personal går inte att ändra efter att svaret är skickat. Svarsmottagande enhet kan makulera svaret. Ni kan därefter skicka ett nytt svar med rätt besvarande personal. - Remiss som är kopplad till fel vårdåtagande, hur byter man?
Vårdprocessöversikt - Visningsvariant: Remiss. Markera aktuell remiss och fliken Ändra vårdåtagande. Välj rätt vårdåtagande i rullisten. Om rätt vårdåtagande saknas måste ett nytt skapas. Registrera en Privat vårdegäran, acceptera den och skapa ett nytt vårdåtagande med rätt klassificering. När du gjort det kan du byta vårdåtagande i vårdprocessöversikten. Avsluta sedan den privata vårdbegäran. - Avvisa, makulera eller avregistrera en remiss, vad gäller? När väljer man vad?
- En remiss avregistreras då patienten avböjer vård eller har avlidit. En remiss kan inte avregistreras om ett svar har sparats eller skickats. Om remissen skickats elektroniskt är det bara den mottagande enheten som kan avregistrera remissen (efter överenskommelse med remitterande enhet). Remisser som skickats på papper avregistreras både av den remitterande och mottagande enheten.
- En remiss makuleras om remissen eller svaret innehåller felaktig information, alternativt att remissen har skapats för fel patient. Det ska alltid finnas en överenskommelse mellan remittent och mottagare om makulering. Det är bara den mottagande enheten som kan makulera en remiss om den har skickats elektroniskt. Pappersremisser makuleras av både den remitterande och mottagande enheten.
- En remiss avvisas om den mottagande enheten inte anser att de ska träffa patienten eller om remissen behöver kompletteras. - Accepterat en remiss av misstag, går det att ångra?
Nej, man kan inte ta tillbaka en acceptans. Däremot är det möjligt att makulera eller avregistrera en remiss om det är aktuellt, men det går inte att avvisa, i såna fall får man skriva ett slutsvar. - Inkommande extern remiss. Kan inte ändra datum på betalningsförbindelsen i efterhand.
Det är inte möjligt att uppdatera datumväljaren Giltigt fr.o.m och listrutan Kund för betalningsförbindelsen i remissen när patienten har kommit till det första besöket. Detta för att undvika felaktiga justeringar som riskerar att påverka redan fakturerade kontakter gällande betalningsansvar. - Vad krävs för att en Privat vårdbegäran ska avslutas automatiskt?
- Den Privata vårdbegäran är i status 4 (Pågående).
- Den Privata vårdbegäran är inte kopplad till en planerad/bokad vårdkontakt eller ett pågående vårdtillfälle.
- Den Privata vårdbegäran har varit i status 4 utan att vara kopplad till en planerad/bokad vårdkontakt eller ett pågående vårdtillfälle de senaste 6 månaderna.
- Vårdåtagandet som är kopplat till den Privata vårdbegäran är inte kopplad till en vårdform. - Visas inkommande remisser i journalflödet?
För att en inkommande remiss ska visas i journalen måste den vara knuten till en kontakt på den aktuella enheten. Utgående remisser visas alltid i journalen eftersom det finns en koppling till en kontakt på enheten.
Om en inkommande remiss inte visas i journalen återfinns den under Journalreferenser och mappen Remiss.
Omrikta svar
- Hur gör man för att omrikta ett remissvar till annan enhet eller svarsmottagare inom samma medicinskt ansvariga enhet?
Inkorg svar, markera remissvar, högerklicka, omrikta. Går även att ändra svarsmottagare från fönstret Utgående remisser. Markera remiss, högerklicka, Byt svarsmottagare.
- Hur gör man för att omrikta ett remissvar till annan enhet eller svarsmottagare på annan medicinskt ansvarig enhet?
Det är inte möjligt att omrikta ett remissvar till annan medicinskt ansvarig enhet. Det är remittentens ansvar att hantera inkommande remissvar.
Resursplanering
Schema
- Schema är lagt på fel enhet, patienter är bokade, kan man ändra enhet? Avboka patienter och makulera schemat.
Bokning/gruppbokning
- Nya patienter i en grupp uppdaterar inte redan gjorda bokningar. Vad göra?
Patienten måste bokas separat, de nya patienterna i gruppen fungerar vid nya bokningar.
Kallelse
- Hur ser man att en kallelse är utskriven?
Översikt - Dynamisk översikt - Kontaktöversikt - högerklicka, välj Bokningsunderlag, scrolla till höger för att se "Utskriftsdatum"
Tidbok
- Hur justerar man storlek på kolumnerna i tidboken?
- Gör kolumnen bredare, Ctrl + Shift + "+"
- Gör kolumnen smalare, Ctrl + Shift + "-"
- Gör kolumnen längre, Ctrl + "+"
- Gör kolumnen kortare, Ctrl + "-"
Spärr
Begäran om spärr
- Hur gör patienten för att spärra sin journal?
Det finns en blankett i Centuri, 60724, som ska fyllas i och skickas till spärradministrationen. Begäran om spärr kan även göras på 1177.
- Vad menas med en inre spärr?
En inre spärr ligger på vårdenhetsnivå (t.ex. kirurgen). Personal på övriga vårdenheter inom vårdgivaren (RJH), samt hos andra vårdgivare (t.ex. privata vårdgivare eller andra regioner), har således inte direktåtkomst till den spärrade journalen. Detta innebär att endast personal på den vårdenheten där spärren ligger kan läsa journalen. - Vad menas med en yttre spärr?
En yttre spärr ligger på vårgivarnivå (t.ex. RJH). Detta innebär att det bara är personal inom den spärrade vårdgivaren som kan läsa den spärrade journalen (t ex personal på vårdenheter inom RJH). - Patienten vill spärra en specifik anteckning, går det?
Det går inte att spärra en specifik anteckning, däremot kan man spärra ett specifikt datum. - Kan man spärra en specifik avdelning/mottagning?
Nej, det går inte att sätta en spärr på en specifik avdelning/mottagning (t.ex. medicinmottagningen) inom en vårdenhet. Hela vårdenheten (i det här fallet medicin) måste i sådana fall spärras. - Kan en spärrblankett skickas till en patient som inte bor i länet?
Ja det går bra. Blanketten måste dock skrivas under av en vårdpersonal efter att patienten har legitimerat sig. Detta kan t.ex. göras på patientens hälsocentral. - Vem kan begära spärr av journal?
Det är bara patienten själv som kan begära att spärra sin journal. Varken vårdnadshavare eller polis har rätt att spärra en journal. - Går det att spärra sin journal i VAS?
Ja, spärren slår både i VAS, Cosmic och KIBI. Utifrån datum kan man välja att bara spärra sin VAS-journal. - Hur gör man för att försegla journalen på 1177?
Det finns information i journalen i Cosmic under Gemensamma dokument - Basinformation. Klicka på sökordet Journal via nätet. Under "i" finns information om försegling av journalen på 1177 samt en länk till en rutin hur man går till väga. Rutinen finns i Centuri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Rutin åtkomst till journalen via
1177 vårdguidens e-tjänster.
Hävning av spärr
- Hur gör patienten för att häva en spärr i journalen?
Det finns en blankett i Centuri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Begäran om borttagande av spärr, som ska fyllas i och skickas till spärradministrationen. Det går även att begära hävning av spärr via 1177. - Kan en spärr hävas tillfälligt, t ex medan patienten är inneliggande?
Ja, en spärr kan hävas tillfälligt, antingen via nödöppning (akut läge) eller med patientens samtycke. Kontakta Cosmic supporten för att begära en tillfällig hävning. Vid en tillfällig hävning blir patientens spärrade uppgifter tillgängliga för en eller flera medarbetare på en specifik vårdenhet. Den tillfälliga hävningen har en giltighetstid på max 7 kalenderdagar från registreringsdatum, och kan återkallas innan tidsbegränsningen gått ut. Informationen återgår då till att vara spärrad. - Patient med pågående samordningsärende har spärrad journal. Hur gör kommunpersonalen för att komma åt den spärrade informationen?
Kommunpersonalen kan begära en tillfällig hävning av spärren via Cosmic-supporten, antingen med patientens samtycke eller nödöppning. Se ovan för mer information om tillfällig hävning.
Spärr i Cosmic
- Det ligger ett spärrat diktat i diktatlistan. Hur hanteras det?
Den som har skapat diktatet har valt en vårdkontakt kopplat till en vårdenhet där patienten har en spärr. Man kan klicka på Öppna spärr för att se vart kontakten hör, utan att behöva bryta spärren. Vårdkontakten eller vårdenheten måste sedan ändras beroende på vart diktatet hör hemma. Om vårdkontakten ska ändras till en kontakt på vårdenheten där diktatet ligger kan spärren nödöppnas. Om det är vårdenheten som är fel kan denna ändras av enheten där vårdkontakten hör hemma. - Det ligger en spärrad journalanteckning i Osignerat/ovidimerat som inte går att signera, hur gör man för att signera?
När anteckningen skrevs valdes en vårdkontakt som tillhör en vårdenhet där patienten har en spärr. Detta är lätt hänt på t ex IVA som inte äger patientens vårdkontakt. Det man kan göra är att nödöppna spärren för att kunna signera anteckningen. - Hur fungerar det när man öppnar en spärr direkt i Cosmic?
Det är bara den anteckningen man väljer att öppna spärren på som berörs. Spärren är öppen tills att användaren loggar ut ur Cosmic. Det går inte att öppna en spärr hos en annan vårdgivare, t ex en privat hälsocentral. - Hur kan man se om en patient har en spärr i journalen?
I patientkortet, fliken Övrig information, PDL-block - Spärr finns - PDL-spärr. Det går dock inte att se vilken enhet som är spärrad.
Uppmärksamhetssignalen
- Hur fungerar "Omprövning krävs"?
Denna funktionen anger att den som dokumenterar vill att man ska ompröva detta efter en viss tid. Detta är lämpligt t ex på infektioner som förväntas läka ut. Det finns ingen ytterligare funktionalitet i detta, inga meddelanden skickas eller uppgifter tänds nån annanstans. - Vem kan registrera i UMS?
Läkare och sjuksköterskor (det senare enligt lokala rutiner) - Syns UMS i NPÖ och Journal på nätet?
Ja. - Finns UMS tillgängligt för ambulansen?
Ambulansen har ännu ingen koppling till COSMIC. - Varför kan jag inte registrera överkänslighet mot födoämnen?
I och med uppgraderingen till 3.8 den 27 maj 2023 har en standardisering av uppmärksamhetssignalen genomförts.
Detta för att följa Socialstyrelsens riktlinjer, innebärande att vissa registreringar som gjorts tidigare inte längre är tillgängliga.
Befintliga , numera utdaterade, registreringar kommer att finnas kvar men kommer inte vara redigerbara. Dessa kommer bara vara möjliga att Avsluta eller Makulera.
Den information som inte längre kan registreras i UMS kommer kunna dokumenteras i Gemensamma dokument.
Utskrifter
Texten nedan gäller för alla utskrifter i Cosmic (Crystalreport) förutom brev/blanketter, som använder en helt annan teknik (Forms).
- När jag ska skriva ut exempelvis en A4 utskrift (ex kallelse) så blir sidan utan text, det blir bara ett streck, eller bokstäverna blir delvis kapade. Vad ska jag göra?
Kontrollera först om dina kollegor har motsvarande problem. Om alla har samma problem på samma utskrift (men inte på andra), då är det sannolikt fel på utskriftsmallen (felanmäl till Cosmic supporten 25400). Om en person noterar problemet men inte andra på samma utskrift så har personen troligen en kvitto/etikett/pdf skrivare som "standardskrivare" (byt till en A4 skrivare som standard).
Byte av defaultskrivare kan göras från från Startmenyn (bytet gäller tills nästa gång du loggar in i Citrix). Vill du byta standardskrivare permanent - klicka på ikonen på skrivbordet:
- Jag vill skriva ut A3 läkemedelslista men skrivarinställningen ”tar inte”.
Vad ska jag göra?
Ett fel i Cosmic gör att det inte är möjligt att ställa in vissa egenskaper för utskrifter (t ex stående/liggande, A3/A4) som görs ifrån Cosmic. Ett sätt att komma runt problemet är att göra inställningen på skrivaren först, och sedan starta Cosmic. Eller att be Helpdesk 24900 att de lägger upp en kopia på skrivaren, men förinställd för stående/färg/A3. Då väljer du sedan A3 versionen av skrivare när du ska skriva ut A3 läkemedelslistor, och den andra "skrivaren" för alla andra utskrifter. - Varför låser sig COSMIC ibland vid utskrift?
Om du i väntan på att skrivardialogen ska synas, råkar klicka en gång till på "skriv ut" så kommer skrivardialogen att hamna "bakom" Cosmic. Fönstret du klickade på hamnar överst. Problemet undviks genom att bara klicka en gång på "skriv ut". Om fönstret hamnar bakom Cosmic, upplevs Cosmic som "låst" (då Cosmic väntar på din input i skrivardialogen). För att växla tillbaks, håll ned Alt knappen och tryck en gång på "Tab" knappen (Tab knappen kan även ha 2 pilar). Nu ska alla fönster som du har öppna synas.
Tryck sedan på "TAB" (och släpp upp) för att växla ett fönster i taget, tills skrivardialogen är markerad. När du sedan släpper knapparna, är skrivardialogen återigen överst (och du kan jobba vidare).
Webbtidbok
- Jag har bokat in ett besök på schemamarkeringen för webbtidbok. Trots det har det skett en dubbelbokning på exakt samma tid. Vad är fel?
När du bokat in ditt besök, har du då använt dig av webbtidboksvårdtjänsterna som är kopplad till schemamarkeringen?
Om inte, så är tiden för webbtidbok fortsatt synlig i 1177. Boka med anpassade vårdtjänster eller gör en fribokning och gör en spärr för den tiden på schemamarkeringen. Se handbok Hantera vårdtjänster för webbtidbok i Cosmic, i Centuri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. - Jag har gjort en fribokning på vårdtjänst för webbtidboken, varför presenteras tiden fortsatt i 1177?
Webbtidboksvårdtjänster måste spärras eller tas bort från tidbok om tiderna inte ska presenteras i 1177.
Kom ihåg att alltid spärra webbtidboksvårdtjänsten om du ska göra en annan typ av bokning på samma tid. - Har krav bokningsunderlag för webbtidboksvårdtjänsten, trots det kan patienten boka in sig hos min kollega. Varför?
Då har ni inte angett vid beställning att använda personal från bokningsunderlag (BU) för sökning av lediga tider.
Kontakta områdesansvarig för beställning av justering av vårdtjänsten.
- Jag vill erbjuda hela vårdutbudet på samtliga tider, oavsett vad det gäller för vård, för webbtidbok, hur gör jag?
Schemalägga med schemamarkeraren. - Jag vill erbjuda en viss typ av vård på avsatt tid för webbtidbok, hur gör jag?
Schemalägga med den vårdtjänst som är aktuell för den typ av vård du vill erbjuda. - Patienten hittar inte en tid att boka på, varför?
Är ex. kravet uppfylld som finns på vårdtjäntsen, bokningsunderlag eller remiss på patienten. Finns vårdtjänsten för webbtidbok utlagd i tidboken?
Webcert
- Knappen för att skriva ut ett förenklat läkarintyg till arbetsgivaren är borta?
Knappen är borttagen och ersatt av 2 separata intyg, se mer info om "AG" intyg längre ned.
Skapa först ett vanligt FK7804 via Cosmic, stäng sedan intyget och skapa ett AG7804. Så erbjuds du kopiera över information från FK till AG intyget. - Går det makulera intygsutkast i Cosmic?
Läkare kan öppna intyget i Cosmic, så Webcert öppnas och där går det makulera. - Intyget har fel status i Cosmic
Cosmic ska spegla status från Webcert som är källan där själva intyget finns. Börja därför med att öppna intyget, och kontrollera vad intyget har för status i Webcert. Åtgärda vb. Om intyget visar annan status i Cosmic jmf med Webcert, kontakta Cosmic supporten som kan köra en Webcert synkronisering på aktuell patient. För att köra synkroniseringen behövs patientens personnummer och vetskap om intyget är utfärdat inom RJH eller av vilken privat vårdgivare. - Tips - FK7804 - sjukskrivningsdatum
Istället för att räkna fram datumet de antalet dagar sjukskrivningen ska gälla, och därefter skriva in det eller klicka/markera i kalendern så skriv in ex 14d eller 2v istället för slutdatum och tryck "Enter", så räknar Webcert automatiskt fram datumet 14 dagar fram i tiden. - Vad är - Läkarintyg om arbetsförmåga - sjuklöneperiod AG1-14
AG är förkortning för ArbetsGivare. AG intyg går aldrig att skicka elektroniskt. Detta intyg skapas och skrivs ut på papper om AG behöver intyg för dag 1 - 14. - Vad är - Läkarintyg om arbetsförmåga - arbetsgivaren AG7804
Skapa detta intyg om arbetsgivaren behöver intyg för längre sjukskrivningsperiod än de 14 första dagarna. - Vart hittar jag manualen till Webcert?
Cosmic kunder har Webcert "integrerad" i Cosmic, så öppna den senaste Webcert integrations manualen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. - Jag kan öppna Webcert, men inte utföra ett specifikt moment, varför?
Eftersom du kan öppna Webcert så fungerar ditt medarbetaruppdrag. Webcert kontrollerar sedan om du är läkare i externa system, de som inte är läkare får behörigheterna för "administratör".
Kontrollera längst upp i Webcert om det står läkare eller administratör. Titta sedan i manualen, under "Roller och behörigheter", så ser du vad som krävs för de olika momenten. Notera att ex. läkare med gruppförskrivarkod, måste ha specifik befattningskod för att få behörigheten läkare i Webcert. - Jag kan inte öppna Webcert alls.
Ett giltigt "medarbetaruppdrag" för vård och behandling" krävs. Detta läggs normalt till automatiskt vid anställning i Regionen, men kräver manuell hantering för ex stafettläkare. Cosmic supporten kan se om uppdrag finns, men har inte behörighet att skapa medarbetaruppdrag. Kontakta din lokala Cosmic administratör, vanligen en sekreterare. Alt så kan chef eller av denna utsedd behörighetsbeställare beställa medarbetaruppdrag från Helpdesk. - Jag kan inte öppna ett specifikt Webcert intyg.
Notera att du numera behöver ett "Medarbetaruppdrag" för den enhet som är vald i vårdkontakten på det specifika Webcertintyget. Om du försöker skapa ett nytt intyg, och råkar välja en vårdkontakt på annan enhet (som du saknar medarbetarbetaruppdrag på) så kommer du mötas av felmeddelande. - Intyg skapade på enhet som sedan inaktiverats går inte att öppna
Intyg som skapas på en enhet som sedan inaktiveras i Cosmic, exempelvis Hammarstrands sjukgymnastikmottagning, medför att intyget ej längre går att öppna i Webcert. Det går ej heller öppna Webcert för att besvara frågor och svar. Detta pga av att medarbetaruppdraget, som ger Webcert behörighet endast innehåller aktiva enheter. - Vad är Webcert prefill och hur gör vi för att börja använda?
Prefill kallas även förifyllnad, och innebär att "mallar" skapas av Cosmic förvaltningen. Du kan sedan välja lämplig mall i Webcert, och få information förifylld. Den förifyllda texten och kryss går sedan att ändra, radera, komplettera efter behov (jämför funktionen med läkemedelsmallar). Ta kontakt med Cosmic områdesansvarig för att få veta mer.
Vårdadministration slutenvård
In och utskrivning
- Fråga angående patientavgifter, vilken summa som ska debiteras
Avgiftshandboken har information, finns på Insidan. - Det går inte att skapa ett bokningsunderlag eller skriva in en patient med skyddade personuppgifter, uppgift om Kund och Kundavtal saknas.
Lägg till medlemskap Jämtland under Patient - Patientkort - flik Medlemskap. - Hur avbokar man ett bokat vårdtillfälle?
Ett bokat vårdtillfälle kan avbokas från Enhetsöversikten -> fliken Bokade inskrivningar. Markera aktuellt vårdtillfälle och klicka på Avboka. Det kan även avbokas från Kontaktöversikten. Markera vårdtillfället och klicka på Avboka. - Har makulerat ett vårdtillfälle som var felaktigt och vill nu registrera ett nytt. Får ett felmeddelande som säger "Vårdtillfället kan inte sparas eftersom det existerar vårdtillfällen med slutdatum efter vårdtillfällets startdatum".
Det är inte möjligt att efterregistrera ett vårdtillfälle om det finns registrerade vårdtillfällen med senare datum. Kontakta Cosmic-supporten för hjälp. Till nästa gång, makulera inte det felaktiga vårdtillfället utan redigera det istället om möjligt.
Registreringsöversikten
- Hur kan man söka inskrivna patienter på ett visst datum?
Registrera vård - Registreringsöversikt, flik Vårdtillfällen. Gör relevanta urval och klicka på Uppdatera.
Vårdkontakt
- Var hittar man ej diagnosregistrerade vårdkontakter?
Det går att hitta i Insight eller Prodiver. - Var hittar man ej DRG-grupperade vårdkontakter?
I faktureringsöversikten. Gör relevanta urval och välj Status: Ej rapporterad.
Förflyttning
- Kan inte utföra en förflyttning med nytt vårdtillfälle, knappen "Förflytta nu" är utgråad.
Att utföra en förflyttning utanför verksamhetsgräns är behörighetsstyrt. Användare med rollen Sjuksköterska - avdelning samt Medicinsk sekreterare har behörighet att utföra förflyttningar utanför verksamhetsgräns. - Går det att ångra en utförd förflyttning?
En förflyttning inom samma vårdtillfälle går att ta bort. Detta görs från fönstret In- och utskrivning, flik Pågående - Förflyttning. Den senast utförda förflyttningen går här att ta bort genom att klicka på krysset på raden för den aktuella förflyttningen.
En förflyttning med nytt vårdtillfälle går inte att ta bort. I dessa fall måste det nya vårdtillfället makuleras och det gamla återöppnas. På så sätt tas förflyttningen bort.
Permission
- Det går inte att registrera en permission, får ett felmeddelande "Frånvaro måste vara efter vårdtillfällets start och innan vårdtillfällets slut.
Patienten har ett planerat utskrivningsdatum som har passerat. Ändra datum för planerad utskrivning till ett datum framåt i tiden (eller ta bort datumet). Sen går det att registrera permissionen.
Planerat utskrivningsdatum
- Det går inte att ändra datum för planerad utskrivning i Enhetsöversikten, varför?
För patienter med samordningsärenden är det inte längre möjligt att ändra planerat utskrivningsdatum från Enhetsöversikten. Detta för att säkerställa att det planerade utskrivningsdatumet hanteras på ett korrekt sätt utifrån samordningsprocessen, alltså genom att skicka ett meddelande i Link.
Från Enhetsöversikten är det är dock fortfarande möjligt att ange Eventuell utskrivning eller Säker utskrivning, samt uppdatera information i textfältet Tillägg.
Vårdadministratoin primär-/öppenvård
Kassa
- Fråga ang patientavgifter, vilken summa som ska debiteras
Avgiftshandboken har information, finns på Insidan - Det går inte att registrera besök eller skriva in patient med skyddade personuppgifter
Uppdatera Patient - Patientkort - flik Information - flik Medlemskap med medlemsskap Jämtland - "Information till kassan" från bokningen försvinner efter status anlänt?
Efter att patienten är registrerad i Vårdkontakt- och efterregistrering kan man läsa informationen via I-symbolen om man markerar patienten i listan - När jag ska registrera en utländsk patient i kassan står det att jag måste fylla i konventionsbevis, vad betyder det?
För att patientens hemland ska kunna faktureras krävs ett konventionsbevis. Registreras inget konventionsbevis blir patienten självbetalande och fälten Kund och Kundavtal ändras automatiskt i kassabilden till Utländsk medborgare ej konvention. Konventionsbevis registreras i fönstret Patient, flik Frikort. Klicka på Lägg till, välj Typ av frikort: Konventionsbevis. Fyll i EU-kortsnummer eller passnummer (passnummer gäller endast nordiska medborgare) samt giltighetstid. Spara.
Kassaavstämning
- Utskrift av kopia av Avstämningskvitto
Registrera vård -Kassaperioder - högerklicka - välj Skriv ut kopia på avstämningskvitto.
Faktureringsöversikten
- I faktureringsöversikten är raden för Besökskostnad röd, varför?
När patienter bokas måste besökskostnad anges i bokningen för att patienten ska kunna checka in via självbetjäningen. För enheter som debiterar enligt DRG finns inget annat belopp än 0:- att välja för besökskostnad. Denna rad blir därför röd i faktureringsöversikten för enheter som debiterar enligt DRG, då ingen besökskostnad debiteras. Detta påverkar inte debiteringar vare sig för patient eller län/land utifrån DRG-belopp. Bortse från röda rader för besökskostnad i faktureringsöversikten om enheterna debiterar enligt DRG.
Vårdplan
- Vårdplan – vad är det? Kan den också användas till rehab-plan eller hab-plan?
Ja. Cosmic erbjuder möjlighet att skapa tvärprofessionella vårdplaner för patienten. Vårdplansmallarna är uppbyggda så att man definierar ett vårdbehov/rehabiliteringsbehov/habiliteringsbehov utifrån patientens problemområden. Med utgångspunkt från detta formuleras ett mål för vad vården ska uppnå. Till målsättningen kopplas olika behandlingar och planerade åtgärder. Behandlingar/åtgärder kan utföras av olika vårdgivare inom samma enhet. Utvärdering av insatserna och utvärdering av måluppfyllelse görs i planen. Varje registrering kommer att visa uppgift om ansvarig vårdgivare och datum för införandet, vilket gör att alla kan följa vårdprocessen i ett och samma dokument över tid. Ett bra redskap för teamdokumentation
Standardvårdplaner kan ses som en form av beslutstödsmallar, som tjänar som ett stöd för att arbeta enligt fastställda riktlinjer. Denna typ av mallar kan ses som en checklista för att rekommenderade undersökningar är utförda och lämpliga åtgärder insatta. - Hur gör man om man vill få in en vårdplan i COSMIC?
Prata med områdesansvarig COSMIC för ditt område.
Patientöversikten
- Vad visas i rutan (widgeten) Socialt i Patientöversikten?
Medicinsk historik och sjukskrivning visas direkt. När användaren expanderar widgeten visas information från sökordet Socialt. - Vilka har tillgång till Patientöversikt?
Alla som arbetar med vård och behandling, samt medicinska sekreterare - I Min översikt – kan jag länka till dokument som finns i Centuri, på G: och på H:?
Ja – alla dessa lagringsplatser är möjliga att länka från. - Hur många patienter kan man ha i Min egen lista?
Obegränsat antal patienter men det kan vara idé att begränsa så att listan hålls aktuell - Kan längd och vikt för barn uppdateras via patientöversikten?
Ja, längd och vikt går över till tillväxtkurvan.
Övrigt
- Varför försvinner genvägspanelen där menyvalen finns? Samma med översiktspanelen i Journal.
Det kan bero på att du har för liten skärm och/eller för låg inställning på din skärmupplösning. Lägst rekommenderad upplösning är 1280*1024. Vid skärmupplösning 1024*728 fungerar inte genvägspanelen optimalt.
De olika panelerna döljs när skärmen är för liten eller upplösningen för stor, fokus på skärmen hamnar där patientinformationen är och inte på genvägarna.
Ring Helpdesk 24900 för hjälp om du upplever ett problem. - Varför följer inte skärmupplösning med vid flytt mellan skärmar, det blir ett litet fönster fastän skärmen är stor?
COSMIC låser sig till den upplösning som gäller på huvudskärmen. För en optimal bild på båda skärmar vid utökat skrivbord (dubbelskärm) bör den primära skärmen (huvudskärmen) ha högre upplösning än den sekundära - eller lika hög. Man kan också dra i fönstret som är litet på den stora skärmen för att justera det. För att detta ska vara möjligt behöver fönstret vara i medelläge, dvs ej minimerat eller maximerat. - Var finner jag handbok för Väntetider i vården?
Handboken finns i Centuri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Cosmic handbok väntetider i vården. - Var finner jag handboken för Standardiserade vårdförlopp för vissa cancerdiagnoser, SVF?
Handboken finns i Centuri Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., Handbok COSMIC standardiserade
vårdförlopp (SVF).