Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Beställningar och förändringsönskemål

I arbetet med Cosmic kan det ibland uppkomma behov av att göra beställningar samt lämna in önskemål om förändringar. Vissa av dessa ärenden hanteras av chefer via Plexus, medan andra skickas till Cosmic-förvaltningen via Cosmic områdesansvariga.

Länk till Cosmic - Lista över områdesansvariga Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För att säkerställa en smidig och effektiv ärendeprocess, se nedan var du ska vända dig och vilken information som krävs för att förvaltningen ska kunna hantera ditt ärende på bästa sätt.

Åtkomst och behörigheter beställs via Plexus av närmsta chef eller behörighetsadministratör. Länk till Plexus Länk till annan webbplats..

För mer information om behörigheter i Cosmic, se Cosmic Riktlinje Behörighetstilldelning Länk till annan webbplats.

Kassakonto
Kassakonto är ett separat konto som används både för inloggning i Citrix och Cosmic med begränsad behörighet i Cosmic. Detta möjliggör att användaren kan vara inloggad på 2 enheter samtligt för att kunna utföra annat arbete när hen är inloggad med sitt "vanliga användarkonto". Beställs via Plexus.

Länk till Rutin för användarkonto med tilläggsbehörighet Cosmic kassa Länk till annan webbplats.

Kvalitetsgranskare
Rollen Kvalitetsgranskare tilldelas användare som har i uppgift att göra
kvalitetsgranskning av journaluppgifter.

Länk till Verksamhetsroll Kvalitetsgranskare, hanteringsrutin Länk till annan webbplats.

Lokal loggadministratör (LogPoint AAHC)
Enhetschef för vårdenhet får automatisk behörighet till LogPoint AAHC. Detta gäller inte verksamhetschef eller tillförordnad chef. För dessa roller beställs behörighet på samma sätt som för lokal loggadministratör.

Behörighet som lokal loggadministratör beställs av chef via Plexus. Lokala loggadministrtaörer behöver även behörighet som kvalitetsgranskare i Cosmic på aktuell enhet. Denna behörighet beställs också via Plexus.

Insight
Behörighet till att följa centralt beslutade frågor, och att skapa egna frågor i
anonymiserat läge har alla som är anställda i vården och arbetar i Cosmic, samt alla
med användarrollen kvalitetsgranskare. Utökad behörighet beställs via Plexus.

Länk till regel Behörighet till Cosmic Insight Länk till annan webbplats.

Hjälpmedelsförskrivare
Innan behörighet som Hjälpmedelsförskrivare kan tilldelas, behöver användaren genomgå en utbildning i Kompetensportalen. Behörigheten beställs sedan via Plexus.

Övriga önskemål
Vid önskemål om förändring av behörighetsprofil, t.ex. vid ny funktionalitet eller förändrat behov, görs ett förändringsönskemål via områdesansvarig. Inget underlag behövs. Beskriv detaljerat ditt behov i förändringsönskemålet.

Bifoga önskat brev/blankett i förändringsönskemålet.

Beslut kring införande av nya integrationer, uthopp eller kvalitetsregister sker i hälso- och sjukvårdsledningen. Förvaltningen bereder ärendet och skickar sedan in ett beslutsunderlag. Se processkarta för hantering av förändringsönskemål integrationer, uthopp och kvalitetsregister.

Länk till beställningsformulär - Cosmic Förändringsönskemål Integration, uthopp och kvalitetsregister Beställningsunderlag Länk till annan webbplats.

Länk till processkarta - Cosmic Förändringsönskemål Integrationer, uthopp och kvalitetsregister Processkarta Länk till annan webbplats.

Förändringsönskemål kopplade till läkemedelsmodulen i Cosmic:

Inget underlag behövs. Beskriv detaljerat ditt behov i förändringsönskemålet.

För önskemål om ordinationsmallar och paket:

Läkemedel - önskemål ordinationsmall - Insidan Länk till annan webbplats.

Läkemedel - önskemål paket - Insidan Länk till annan webbplats.