Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Nationella läkemedelslistan

Nationella läkemedelslistan (NLL) är ett register som samlar alla förskrivningar som en patient har, både aktuella och tidigare.

Vad är Nationella läkemedelslistan?

Nationella läkemedelslistan (NLL) är ett register som samlar alla förskrivningar (recept) en patient har och ger hälso- och sjukvården, apoteken och patienten en gemensam bild av förskrivna och uthämtade läkemedel.

Med NLL-funktionen kan du se patientens alla recept, oavsett var i landet de förskrivits eller via vilket journalsystem. Det gäller både recept och dosdispenserade läkemedel.

Du ser också vilka läkemedel patienten faktiskt hämtat ut och när, samt hur många uttag som finns kvar.

Patienten når NLL via 1177.se och Läkemedelskollen.

Hur kan Nationella läkemedelslistan användas?

NLL är till hjälp och kan användas för att

  • Jämföra och överföra förskrivningar till Cosmic på patienter med dosdispenserade läkemedel
  • Se över patientens läkemedel
  • Avsluta förskrivningar gjorda i andra system/hos andra vårdgivare
  • Få en fullständig bild av patientens läkemedel vid in- och utskrivning från sjukhus, samt vid mottagningsbesök
  • Se förskrivningar för en patient som fått vård av en annan vårdgivare

Vilka förändringar i Cosmic innebär Nationella läkemedelslistan?

Nationella läkemedelslistan innebär en del förändringar gällande förskrivning och läkemedel i Cosmics läkemedelsmodul.

En ny vy

Nationella läkemedelslistan blir en ny vy i läkemedelsmodulen som nås via Cosmic läkemedelslista alternativt via Menyn.

Dosfliken ersätts

Dosfliken ersätts med fliken Jämför med ordinationer i Cosmic i NLL-vyn och det blir lättare att föra över ordinationer från Pascal till läkemedelslistan i Cosmic.

Ordination och dosjusteringar

Tänk på att NLL bygger på förskrivning, inte ordination. NLL visar bara läkemedel som patienten fått på recept. Läkemedel som ordinerats i journalsystemet utan förskrivning av recept syns inte i NLL. Dosjusteringar som gjorts i journalsystemet syns inte heller i NLL.

Utkorgen

Utseendet på förskrivningar i Utkorgen förändras och flödet för att skicka förskrivning är ändrat.

  • Vid förskrivning av produkter med förmånsbegränsning visas villkoren för förmånsbegränsningen och det går att via alternativknapparna Ja eller Nej ange om förmånsvillkoren är uppfyllda eller inte.
  • Separat utskrift av patientinstruktion är borttagen. Utskrift av pappersrecept, livsmedelsanvisning och hjälpmedelskort är uppdaterade med nya informationsfält anpassade efter fliken Utkorg.
  • Tidigare var det möjligt att skapa en rekvisition via alternativknappen Rekvisition. Denna funktionen är borttagen.

För enbart läkemedel gäller:

  • I textfältet Kommentar är det möjligt att skriva en kommentar till apoteket på varje enskild förskrivning.
  • Den text som skrivs ut på etiketten till patienten visas i det gula textfältet Information till patienten och består av behandlingsändamål, dosering, administreringssätt och annan instruktion. Eventuell text i textfältet Observera följer inte med till förskrivningen i fliken Utkorg.
  • Det är möjligt att ange en kortare giltighetstid än 12 månader, genom att ändra fältet Sista giltighetsdag .
  • Det planerade slutdatumet för den övergripande behandlingen kan indikeras genom att ange datum för alternativen Senaste datum för avslut av behandling eller Senaste datum för uppföljning av behandling.
  • Om förskrivningen ska subventioneras i enlighet med Smittskyddslagen indikeras detta med en markering i kryssrutan Smittskydd.

Alternativet makulera recept är ersatt

Alternativet Makulera recept är ersatt av alternativen Avsluta förskrivning respektive Makulera förskrivning.

I flikarna var det tidigare möjligt att via olika sätt välja alternativet Makulera recept. Nu finns det i högerklicksmenyn istället två alternativ som bägge medför att patienten inte kan hämta ut på receptet på apotek :

  • Avsluta förskrivning används när patienten ska sluta ta läkemedlet av medicinska skäl eller då förskrivningen ska ersättas av en ny vid t.ex. doseringsändring, eller om en felaktigt utfärdad förskrivning ska avslutas efter att uttag redan skett.
  • Makulera förskrivning används när förskrivningen är felaktigt utfärdad, t.ex. på fel patient eller med felaktiga uppgifter, och inget uttag har skett ännu. Patienter har inte åtkomst till makulerade förskrivningar.

Det krävs alltid samtycke från berörd patient för att öppna Nationella Läkemedelslistan. Det finns olika sorters samtycken och reglerna skiljer sig något för vuxna och barn.Om det inte redan finns ett samtycke så kommer frågan när du öppnar NLL.

Samtycken i NLL :

  • Tillfälligt samtycke
  • Registrerat åtkomstsamtycke
  • Dossamtycke
  • Förmodat samtycke
  • Nödåtkomst
  • Samtycke barn

Vid ändring av samtycke måste Cosmic startas om för att det nya samtycket ska visas. Samtycken till NLL visas i Patientlisten med en sköld och en siffra.

Tillfälligt samtycke

Tillfälligt samtycke ska användas när du som behörig hälso- och sjukvårdspersonal har tillfällig kontakt med patienten eller vid ett vårdtillfälle. Det kan även inhämtas av behörig vårdpersonal inför en planerad vårdkontakt, till exempel i samband med bokning av tid eller vid förfrågan om förnyelse av en förskrivning. Det tillfälliga samtycket gäller för hela enheten men följer inte med personal personligen vid byte av inloggningsenhet.

Tillfälligt samtycke skapas direkt i Cosmic efter godkännande från patienten. Tiden är förinställd på 3 veckor men det kan ändas. Samtycket ska avslutas när vårdkontakten eller vårdtillfället avslutas.

Exempel på när tillfälligt samtycke kan användas:

  • Besök på hälsocentral, sjukhus (öppen- eller slutenvård) från att patienten gett sitt samtycke tills besöket har avslutats eller journalen kompletterats
  • Inläggning på sjukhus, från inskrivning till utskrivning (ett vårdtillfälle)
  • Förnyelse av förskrivning från att patienten gett sitt samtycke tills åtgärden är utförd eller journalen har kompletterats

Registrerat åtkomstsamtycke

Registrerat åtkomstsamtycke innebär att en enskild legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal medges direktåtkomst till patientens uppgifter i NLL. Detta samtycke kan användas när du som personal vet att du kommer att ha en kontinuerlig kontakt med patienten över en längre tid. Samtycket är personligt och gäller inte övrig personal på enheten, och det gäller för flera vårdkontakter samt om du byter arbetsplats och inloggande enhet. Registrerat åtkomstsamtycke gäller i 4 år.

Förfrågan om registrerat samtycke skickas från Cosmic genom att klicka på menyväljaren (se bild) och välja Efterfråga ett långsiktigt registrerat samtycke. Valet är inte tillgängligt för dospatienter, barn under 18 år, eller för patienter som redan lämnat ett åtkomstsamtycke. Det krävs alltså ett tillfälligt samtycke först, för att du ska kunna komma in i NLL och skicka fråga om registrerat åtkomstsamtycke.

Skärmklipp från NLL-vyn i Cosmic som visar hur man hittar valet registrerat åtkomstsamtycke.

Patienten svarar på förfrågan om registrerat åtkomstsamtycke via Läkemedelskollen, som nås via 1177.se eller e-hälsomyndighetens hemsida. Det är viktigt att meddela patienten är förfrågan är skickad eftersom denne bara har sju dagar på sig att svara. Patienten kan även ringa till e-hälsomyndigheten och svara men måste då uppge vilken enhet och vilken sjukvårdspersonal som skickat den.

Dossamtycke

Alla patienter som har dosdispenserade läkemedel har givit ett dossamtycke som gäller tills vidare, och detta gäller även för Nationella läkemedelslistan. Dossamtycket visas automatiskt i Cosmic och du behöver inte fråga om något ytterligare samtycke för Nationella läkemedelslistan.

Förmodat samtycke

Förmodat samtycke används om patienten har en stadigvarande oförmåga att lämna samtycke, till exempel vid demenssjukdom. Förmodat samtycke är alltid tillfälligt och avslutas automatiskt vid utloggning ur Cosmic. Patientens inställning måste så långt som möjligt vara klarlagd och det får inte finnas någon anledning att tro att patienten motsätter sig samtycket. Detta måste dokumenteras i patientens journal. Genom att välja Förmodat samtycke intygar du att förutsättningarna för detta är uppfyllda.

Nödsituation

Nödsituation ska användas om en patient tillfälligt saknar förmåga att ge samtycke. Genom att funktionen Nödsituation används intygas att en nödsituation föreligger och att patienten är oförmögen att lämna samtycke samt att information om patientens läkemedelsbehandlingar i NLL är nödvändig för den vård och behandling som patienten omedelbart behöver. Grunden för att använda Nödsituation ska dokumenteras i patientens journal, och genom valet att använda samtycket intygar du detta.

Samtycke barn

För barn under 15 år krävs inget samtycke för att öppna NLL. Gällande barn 15-18 år ska fråga om samtycke ställas om vårdpersonal bedömer att patienten är tillräckligt mogen för att förstå innebörden. Om barnet inte bedöms ha uppnått tillräcklig mognad för att förstå innebörden av samtycke ska knappen Begär åtkomst – barn användas. Detta samtycke är giltigt tills användaren loggar ut ur Cosmic.

En spärr innebär att vissa uppgifter i NLL döljs. Det finns två typer av spärrar - integritetsspärr och sekretesspärr.

Integritetsspärr

Integritetsspärr innebär att patienten spärrar information för hälso- och sjukvårdspersonal samt för apotekspersonal. Detta kan patienten göra via Läkemedelskollen eller via blankett till e-hälsomyndigheten. Om patienten valt att integritetsspärra minst ett läkemedel för hälso- och sjukvårdvården visas ett informationsmeddelande och i verktygsfältet knappen Öppna spärrad information. Det tillkommer ett informationsmeddelande om patienten har spärrat särskilda läkemedel (exempelvis narkotikaklassade) som förskrivits de senaste två åren.

Skärmklipp från NLL i Cosmic som visar att patienten har spärrat läkemedel

Patienten kan välja att spärra vissa förskrivningar men visa andra. Förskrivare kan fråga om och få patientens samtycke till att öppna spärrade förskrivningar. Om valet Nödsituation använts för att öppna NLL visas alltid spärrade förskrivningar. För dospatienter visas också alltid spärrade förskrivningar.

Om valet Förmodat samtycke använts för att öppna fönstret Nationella Läkemedelslistan kan spärrad information inte öppnas eftersom patienten är oförmögen att ge samtycke

Tänk på att en spärr i NLL inte gäller i journalsystemet och tvärtom och att informationen som visas därför kan skilja sig mellan NLL och journalsystemet. Det beror på att det är olika lagar som styr NLL och journalsystemen.

  • När patienten gör en integritetsspärr i Läkemedelskollen spärras information i Cosmic NLL-integration och i Förskrivningskollen
  • För att patientens information ska spärras även i Cosmic Läkemedelslista och i NPÖ så behöver patienten göra en spärr via nationella spärrtjänsten (Inera). Detta görs i 1177 eller via blankett som tillhandahålls av vården

Sekretesspärr

En sekretesspärr innebär att förskrivare spärrar information som därmed döljs för patienten eller för vårdnadshavare. Sekretesspärrar kan skapas i direkt anslutning till förskrivning eller vid ett senare tillfälle. Varje förskrivning behöver spärras separat. Förskrivare kan begära hävning av sekretesspärrar i NLL efter bedömning att det inte längre finns behov av dessa. Sekretesspärr kan sättas eller hävas genom att högerklicka på förskrivningen i NLL-vyn.

Spärra behandlingsorsak

Behandlingsorsak kan spärras om förskrivare bedömer att patienten skulle ta skada av att se informationen. Behandlingsorsak visas då inte i Läkemedelskollen, men själva förskrivningen är synlig.

Spärra gentemot vårdnadshavare

Information kan spärras från att visas för vårdnadshavare för att skydda patienter under 18 år från att vårdnadshavare/ombud ska ta del av information om förskrivningar och dess uttag i NLL. Vid vårdnadshavarspärr visas inte förskrivningen eller dess uttag i Läkemedelskollen, på utskrifter från NLL (”Mina aktuella recept”) eller i apotekens e-handelssystem.

Spärr via NLL och spärr via Inera påverkar olika delar av patientens läkemedelsinformation och det finns ingen synkning mellan spärrarna.

  • Sekretesspärr i NLL slår mot Läkemedelskollen och alla e-apotek, och måste anges för varje enskild förskrivning
  • För att vårdnadshavare inte ska ha tillgång till sitt barns journal via 1177 behöver åtgärder som försegling, borttag av direktåtkomst för vårdnadshavare samt låsa invånarkonto på 1177 göras. I RJH hanteras detta av central support för e-tjänsten journalen

För patienter med behov av skyddsåtgärder

De skyddsåtgärder som idag finns för att patientens information inte ska synas för vårdpersonal (Cosmic och NPÖ) eller för invånaren (1177.se) är inte synkade med skyddsåtgärder i NLL, Läkemedelskollen och Förskrivningskollen (inklusive e-handelsapotek).

NLL innebär att fler åtgärder tillkommer för att patientens skydd ska bli korrekt:

  • Vårdnadshavarspärr i Förskrivningskollen (eller i NLL-vyn i Cosmic) för minderårig patient som lever under hot från en eller flera vårdnadshavare. Observera att spärr måste läggas för varje förskrivning
  • När risk finns för att obehörig tvingar till sig åtkomst till patientens journal och den förseglats samt e-tjänster låsts så ska Förskrivningskollen inte användas och recept ska inte skickas från Cosmic. Pappersrecept utan de fyra sista siffrorna ska användas eftersom information om recept inte kan döljas i Läkemedelskollen och e-apotek
  • Om patienten vill dölja förskrivning för annan vårdpersonal ska integritetsspärr sättas på förskrivningen i Förskrivningskollen (NLL-vyn i Cosmic)

Förskrivningskollen är en webbtjänst kopplad till NLL. Tjänsten kan användas som en nödrutin för förskrivning om journalsystemet skulle drabbas av en störning. Här kan du hantera spärrar, avsluta och makulera förskrivningar från andra system. Tänk på att även dokumentera i ditt eget journalsystem. Du hittar Förskrivningskollen på e-hälsomyndighetens webbplats.

Legitimerade användare enligt nedan samt AT-läkare och underläkare har behörighet att öppna NLL:

  • Läkare
  • Sjuksköterska
  • Barnmorska
  • Dietist
  • Apotekare
  • Tandläkare
  • Tandhygienist

Förskrivare har behörighet att avsluta och makulera förskrivning, utföra skyddsåtgärder samt föra över förskrivningar till Cosmic för dospatienter.

Kontakt

Om du har frågor eller synpunker, kontakta Cosmic förvaltning