Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

1177 Stöd och behandling

Med 1177 stöd och behandling kan vi som vårdgivare låta invånare ta del av olika stöd- eller behandlingsprogram.

Ett stödprogram är ett program som syftar till att främja invånares hälsa eller stödja vårdprocesser. Exempel på stödprogram: Artrosskola, Stöd till ökad fysisk aktivitet m.m.

Ett behandlingsprogram är ett program som används i samband med behandling av olika tillstånd. Exempel på behandlingsprogram: internet-KBT (ångesthjälpen, Sovhjälpen m.m.)

 

Du når 1177 e-tjänsters personalverktyg genom att logga in på webbplatsen personal.sob.1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Det finns även en testmiljö: dv.personal.sob.1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Behörigheter administreras i Stöd och behandling av behörighetsadministratörer på respektive enhet. För alla behörighetsroller krävs medarbetaruppdrag (tilldelas i Plexus) på den enhet där man ska jobba med Stöd och Behandling.

  • Behörighetsadmin: Kan tilldela och plocka bort behörigheter.
  • Behandlare: Kan starta och avsluta program. Arbetar med invånaren.
  • Invånaradmin: Har koll på alla pågående program på en enhet. Kan vid behov byta behandlare på ett pågående program (tex vid frånvaro).
  • Dataadmin: Gallrar bort avslutade program från systemet.

Instruktioner och utbildningsmaterial för personalverktyget finns på Ineras wepplats Manueler och checklistor för Stöd och behandling Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Sidan nås även från personalverktyget, via länken Hjälp och manualer uppe i högra hörnet.

Det finns för närvarande cirka 50-60 aktiva stöd och behandlingsprogram i regionen. De flesta av dessa kan aktiveras för de verksamheter som önskar använda dem.

Det finns tyvärr ingen lättåtkomlig lista över vilka program vi har tillgängliga inom regionen eller vilka nationella program som finns att köpa in.

Kontakta 1177 e-tjänsters regionala förvaltning via FBL 1177etjanster@regionjh.se om du undrar över vilka program som finns tillgängliga inom något specifikt område.

Verksamhet som i använder 1177 stöd och behandling ansvarar för att:

  • Innehållet i det program som används överensstämmer med befintliga
    rutiner, arbetssätt och patienter.
  • Man har en fungerande hantering av behörigheter.
  • Fortlöpande lära upp och utbilda ny personal.
  • Upprätta och uppdatera lokala rutiner kring användande av systemet; att säkerställa så att inga patienter tappas bort om behandlare är frånvarande, samt att avslutade program stängs och tas bort från systemet.
  • Upprätta och uppdatera lokal reservrutin.

Innan ett nytt program köps in ska det testas av den verksamhet som ska använda det.

Steg 1 - Testa ett nytt program

  1. Aktuell verksamhet kontaktar FBL 1177 e-tjänster vid intresse att titta på ett stöd och behandlingsprogram. I mailet ska information bifogas om programmet såsom namn och vilken region som äger det.
  2. Förvaltningen för 1177 e-tjänster kontaktar den aktuella regionen och frågar om vi får testa programmet. Om de är villiga att dela med sig av programmet så delar de ut det till vår utbildningsmiljö.
  3. Verksamheten som ska testa programmet meddelar förvaltningen vilka personer som behöver tillgång till utbildningsmiljön. Förvaltningen ger dem tillgång till den miljön.
  4. Verksamheten testar programmet i utbildningsmiljön.
  5. Vid önskemål om inköp, se nedan.
  6. Om ni inte vill gå vidare med inköp, maila FBL 1177 e-tjänster. Då kan de ta bort testprogrammet.

Steg 2 - Inköp av nytt program

  1. Aktuell verksamhet fyller i dokumentet 1177 Stöd och behandling Beställningsformulär vid inköp av nytt program som skickas till FBL 1177 e-tjänster.
  2. Förvaltningen för 1177 e-tjänster tar kontakt med säljande region och meddelar att vi vill skriva ett nyttjanderättsavtal. Detta undertecknas sedan av båda regionerna.
  3. Förvaltningen för 1177 e-tjänster skickar ut nednatsående dokument som ett stöd till verksamheten i arbetet med rutiner:
    • 1177 Stöd och behandling Säkerställande av enhetsrutiner
    • 1177 Stöd och behandling Ansvarsfördelning mellan förvaltning och verksamhet
    • 1177 Stöd och behandling Checklista för verksamhet
  4. När programmet finns tillgängligt och förvaltningen fått påskrivet dokumentet 1177 Stöd och behandling Säkerställande av enhetsrutiner delas programmet ut till verksamheten. Dokumentet kommer sedan att skickas ut till alla enhetschefer för verksamheter som använder stöd och behandling årligen.