1177 Personalverktyget
1177 e-tjänsters personalverktyg är den vanligaste av 1177s e-tjänster. Hit hör ärendetyperna på enheternas kontaktkort; exempelvis förnya recept, önskemål om tid, egen vårdbegäran, förnya hjälpmedel, synpunkter och klagomål m.m.
Från personalverktyget går det även att göra utskick - invånarärende - till en eller flera invånares inkorg på 1177. Det är ett säkert sätt att dela information. I många fall är detta ett bättre sätt att nå invånaren än att ringa eller skicka brev.
Personalverktyget hette tidigare Mina vårdkontakter - MVK.
Inloggning
Du når 1177 e-tjänsters personalverktyg genom att logga in på webbplatsen personal.1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Behörigheter
Behörigheter administreras i personalverktyget av lokala administratörer på respektive enhet.
Roller
- Ärendemottagare (ÄM) - Tar emot inkommande ärenden till enheten och fördelar ut dessa. Ser alla ärenden på enheten.
- Ärendehanterare (ÄH) - Får ärenden tilldelade till sig. Behandlar bara sina egna ärenden.
- Lokal administratör (ADM) - Kan tilldela och ta bort behörigheter till personal på enheten. Kan bygga egna ärendetyper, göra justeringar i olika mallar samt administrera en vissa inställningar inställningar.
- Behörighetsadministratöt (BEH) - används ej.
- Granskare (GR) - granskar aktivitetsloggar på enheten.
Instruktioner och utbildningsmaterial
Instruktioner och utbildningsmaterial för personalverktyget finns på Ineras wepplats Manual Personalverktyget Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Sidan nås även från personalverktyget, via länken Hjälp och manualer, uppe i högra hörnet.
Ärendetyper (centrala och lokala)
Ärendetyper är de e-tjänster som visas på varje enhets kontaktkort - både kontaktkortet i det inloggade läget på 1177 och kontaktkortet i det utloggade läget. Även om det utloggade läget (Hitta vård) inte ingår tillhör 1177 e-tjänster, så speglas alltså e-tjänsterna hit. Om du skapar ny, tar bort eller byter namn på en ärendetyp så syns ändringen direkt på kontaktkorten i det inloggade läget, medan det kan ta några timmar innan ändringen syns på kontaktkortet i det utloggade läget.
Det finns både centralt och lokalt administrerade ärendetyper.
Centrala ärendetyper
Centrala ärendetyper är byggda för att passa de flesta enheter och ser lika ut för alla som använder dem. Dessa är relativt lätta att hålla uppdaterade och kvalitetssäkrade. Om du använder en central ärendetyp behöver verksamheten inte ta ansvar för innehållet, det gör den regionala förvaltningen i samråd med den nationella förvaltningen för 1177 e-tjänster.
Det går att lägga till viss egen lokal information i lokala ärendetyper, och även lokala svarstexter. Rollen lokala administratör har behörighet att göra sådana tillägg. Se gärna instruktion Lokala tillägg på centralt styrd ärendetyp på Ineras webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Lokala ärendetyper
Lokala ärendetyper kan tillämpas i de fall central ärendetyp inte finns, eller om den centrala varianten inte passar för den aktuella verksamheten. Då kan istället lokala ärendetyper byggas på det sätt verksamheten önskar. Verksamheten måste då själva ta ansvar för innehållet. Enheternas lokala administratörer har behörighet att skapa lokalt administrerade ärendetyper, men för att radera en central ärendetyp behöver man kontakta den regionala förvaltningen via mail 1177etjanster@regionjh.se
Invånarärenden
Invånarärenden är de frågor eller information som kan skickas ut av vårdpersonal från 1177 personalverktyget till invånarens inkorg på 1177.
Nationella riktlinjer
Det finns nationella riktlinjer för hur och vilka typer av utskick som får göras till invånares 1177 inkorg. Syftet med riktlinjerna är att bibehålla en god kvalitet till invånare och nyttjare av tjänsten. 1177 inkorg är avsedd för kommunikation mellan enskild patient/invånare och vårdgivare med tydlig koppling till patients/invånares egen hälsa. Mer information finns på Ineras webbplats Riktlinjer för nyttjande av tjänsten 1177 inkorg Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mallar
Invånarärenden kan skickas ut antingen via någon av de generella mallarna Information eller Fråga, men det går också att bygga mer anpassade mallar. Precis som för ärendetyperna kan mallarna vara antingen centrala eller lokala, beroende på om det är en mall som kan användas av flera verksamheter eller om det är en specifik mall enbart för en enskild vårdenhet.
- Exempel på centrala mallar: Frågor vid hudförändring, Behov av järntillskott dagligen, Provsvar, Välkommen till riktat hälsosamtal, Normal undersökning m.m.
- Exempel på lokala mallar: Bekräftelse av beslut om planerad operation, Remissbekräftelse, Påminnelse om kvällsföreläsning m.m.
Svarstid
Alla invånare som skickar in ärenden till 1177 personalverktyget ska få någon form av svar eller återkoppling från oss inom maximalt 3 arbetsdagar. Detta för att ge invånaren en signal om att ärendet är omhändertaget och inte bortglömt, även om det inte kunnat lösas än. Om invånaren inte hört från oss alls inom 3 arbetsdagar är risken att de kontaktar vården i samma ärende via andra kanaler.
Observera att begreppet återkoppling inte innebär att ärendet behöver vara avslutat inom denna tid.
Loggkontroll
Loggkontroller görs regelbundet i personalverktyget av enheternas lokala administratörer. För mer information, se Handbok för loggkontroll: