Digitala utskick till patient
Det finns idag flera utskick som görs digitalt till patient. Hur dessa fungerar och hur de skiljer sig åt presenteras här.
Sms- och e-postpåminnelse
Cosmic skickar automatiskt ut sms- och/eller e-postpåminnelser inför bokade tider. Dessa kallas reminders. Reminders skickas till patienter som har påminnelseutskick aktiverat.
Innehåll i reminders:
Hej Anna, vi vill påminna om din tid för ditt mottagningsbesök. 10:00, 2025-12-01.
Hälsningar Medicinmottagningen.
Om du är förkyld och har ett fysiskt besök så kontakta mottagningen för diskussion.
Detta SMS går inte att besvara
Viktigt att veta:
- Påminnelsen skickas normalt 48 timmar innan den bokade tiden.
- Om sms skickas eller inte beror på vilken vårdtjänst som valts.
- Vilken typ av besök som anges (t.ex. telefontid, hembesök, mottagningsbesök) styrs av vald kontakttyp.
För mer information om vilka vårdtjänster på en viss enhet som genererar reminders, kontakta Cosmic områdesansvarig för enheten.
För mer information om vilka kontakttyper som styr besökstypen i texten, se handboken nedan.
Patientinformation:
Handbok till vårdpersonal:
Tidbokningsmeddelande (första steget mot digitala kallelser)

Ett tidbokningsmeddelande skickas till invånaren när vårdpersonal bokar en tid i Cosmic, dock tidigast 21 dagar innan den bokade tiden. Meddelandet skickas automatiskt till invånarens inkorg i 1177 e-tjänster.
Meddelandet innehåller:
- Datum och tid för besöket
- Typ av besök (t.ex. mottagningsbesök, telefontid)
- Namn på hälsocentral eller mottagning
- Namn på vårdpersonal
- Eventuell information från fälten Fritext till vald kallelse och Särskild information i bokningsunderlaget
Invånaren får en avisering via sms eller e-post om att ett nytt meddelande har inkommit till 1177.
Viktigt att veta:
- Om ett tidbokningsmeddelande skickas eller inte beror på vilken vårdtjänst som används vid bokningen.
- För att ta reda på vilka vårdtjänster som genererar tidbokningsmeddelanden, kontakta Cosmic områdesansvarig för ert område.
Öppet tidbokningsmeddelande
Ett öppet tidbokningsmeddelande är ett automatiskt meddelande som skickas till patientens inkorg på 1177.se när det är dags att boka en tid via webbtidboken.
Mer information hittar du här: Webbtidbok - Öppet tidbokningsmeddelande | Vårdgivarwebb RJH
Patientinformation och handbok till vårdpersonal:
Digitala kallelser
Cosmic-förvaltningen samarbetar med 1177 e-tjänsters förvaltning och kommunikationsavdelningen kring införandet av digitala kallelser. Ett pilotprojekt planeras och beräknas genomföras i början av 2026.
Vad är en digital kallelse?
En digital kallelse fungerar på samma sätt som ett tidbokningsmeddelande, men kan innehålla mer detaljerad information om besöket. Syftet är att patienten inte ska behöva få en kallelse via brev.
I bokningsunderlaget i Cosmic kommer det att framgå om patienten har avböjt brevutskick. Detta val gör patienten själv i sina inställningar på 1177. Om patienten inte gjort detta val skickas en brevkallelse som vanligt.
1177 personalverktyg
1177 personalverktyg är ett inloggningsverktyg för vårdpersonal som gör det möjligt att hantera ärenden och kommunicera med invånare via 1177.se.
Att skicka kallelser via 1177 personalverktyg är ej tillåtet. Men verktyget kan användas för att skicka remissbekräftelse eller hantera annan kommunikation med patienten.
Aviseringsinställning
I Cosmic kan du se om en patient har aviseringar aktiverade för 1177. Om patienten inte har aviseringar aktiverade får hen ingen information om att ett nytt meddelande har inkommit i inkorgen.
Mer information om hur du ser en patientens aviseringsinställning hittar du här: Se patienters 1177-aviseringsinställning i Cosmic | Vårdgivarwebb RJH
Uthopp
Det finns ett uthopp från Cosmic till 1177 Personalverktyg. Du hittar det via: Meny → Uthopp → 1177 Personalverktyg, eller genom att söka i menyn. Uthoppet öppnas i ett nytt fönster med Personalverktygets inloggningssida. Inga patientuppgifter följer med (teknisk funktionalitet saknas i nuläget).

Dokumentation
Digital kommunikation med patienter på 1177 e-tjänster ska dokumenteras när det är av betydelse för patientens vård och behandling. Konversation mellan patienter och vårdpersonal via 1177 e-tjänster överförs inte automatiskt till Cosmic.
För mer information om 1177 personalverktyg:
Sammanfattning
Sms- och/eller e-postpåminnelser skickas ut automatiskt till patienter. Vanligtvis 48 timmar innan bokad tid:
En påminnelse skickas ut om följande kriterier är uppfyllda:
• den valda vårdtjänsten är aktiverad för påminnelser
• patienten har påminnelseutskick aktiverat.
Text i påminnelsen styrs av vald kontakttyp.
Tidbokningsmeddelande skickas till invånaren när vårdpersonal bokar en tid i Cosmic, dock tidigast 21 dagar innan den bokade tiden.
En tidbokningsmeddelande skickas alltid till patientens inkorg på 1177 om den valda vårdtjänsten är aktiverad för detta.
Enbart patienter som har aviseringar påslaget i 1177.se får information om att ett meddelande inkommit.
1177 personalverktyg är ett verktyg för kommunikation med patienter. Inga automatiska utskick.
Hur fungerar det för patienten?
✅ Patienten har SMS-påminnelser aktiverade
✅ Patienten har aviseringar via 1177 aktiverade
📅 30 dagar innan besöket
Vårdpersonalen bokar tiden i Cosmic med en vårdtjänst som är inställd för både reminders och tidbokningsmeddelanden.
Kontakttypen som väljs styr vad för information som syns i patientens information. I detta exempel väljs Kvalificerad telefonrådgivning.
📩 21 dagar innan besöket
Patienten får ett sms:
"Du har ett nytt meddelande i din inkorg på 1177.se."
Patienten loggar in på 1177.se och ser sitt tidbokningsmeddelande med datum, tid och information om att besöket är en telefontid.
⏰ 48 timmar innan besöket
Ett sms landar i telefonen med tid och information om att det är ett telefonbesök, direkt i meddelandet.
Kontaktvägar
Cosmic områdesansvariga
För mer information, kontakta Cosmic områdesansvarig för aktuellt område