Cosmic och 1177 e-tjänsters nyhetsbrev - oktober 2025
Detta nyhetsbrev innehåller information, allmänna nyheter och tips från Cosmic och 1177 e-tjänsters förvaltningar. Skriv gärna ut nyhetsbrevet och sprid på din arbetsplats. Nyhetsbrev som rör specifika uppgraderingar av systemen finns på Cosmics sidor på vårdgivarwebben och i teamet 1177 e-tjänster. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Uthopp från Cosmic
I Cosmic finns en rad olika uthopp till andra system eller webbsidor. Just nu pågår ett arbete med att byta ut tekniken för uthoppen till en mer modern version. Detta är ett löpande arbete där ett uthopp i taget byts ut och det görs kontinuerligt under kommande år. När byte sker så kommer det vara en period när båda det gamla och det nya uthoppet finns tillgängligt, det nya kommer heta XXX Ny. För användare innebär detta att en tidigare upplagd genväg (som lagts som favorit i vänstra fältet i Cosmic) inte kommer att fungera längre. En ny genväg, för det nya uthoppet, behöver skapas och läggas till.
...till EKG
Ett uthopp som redan är utbytt är uthoppet för EKG. Förbättringar med EKG Ny är att det ger en bättre bild och gränssnitt och att snabbgranskningen (medelvärdeskomplexen) finns med på alla nya EKG som tas. Detta ger bättre förutsättningar att snabbare kunna upptäcka ischemiska förändringar samt kommer göra det lättare att jämföra olika EKG:n.
...till 1177 personalverktyg
Nu finns ett uthopp från Cosmic till 1177 personalverktyg. Du hittar det i Cosmic under Meny - Uthopp - 1177 personalverktyg, eller genom att söka i menyn. Uthoppet öppnas som ett nytt fönster till personalverktygets inloggningssida. Inga patientuppgifter följer med (teknisk funktionalitet saknas i nuläget).
Uthopp även till tjänsterna 1177 Stöd och behandling och 1177 Formulärhantering planeras inom kort.
Cosmic - Utbildning Nationella läkemedelslistan
Den 6 november 2025 kommer region Jämtland Härjedalen att slå på Nationella läkemedelslistan (NLL) i Cosmic. Detta kommer att innebära en del förändringar för alla som arbetar med läkemedel, men främst för förskrivare. Utbildning och information finns i Kompetensportalen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. och här på Vårdgivarwebben.
Manualer för Cosmic
Du vet väl om att när du är inloggad i Cosmic har du tillgång till Cambios Kunskapsbank och manualer om Cosmic? Tryck på F1 eller välj menyvalet Hjälp om Cosmic. I manualerna får du hjälp och vägledning om funktioner i Cosmic. Välj region Jämtland Härjedalen i inloggningsrutan, och sedan "Öppna SITHS på den här enheten istället".
På sikt kommer den extra inloggningen tas bort och du ska komma direkt till Kunskapsportalen via F1.
När du är inloggad rekommenderas att använda sökfunktionen för att hitta den information du söker. Leta efter/filtrera dokumenttypen Introduktion & Användarmanualer i den träfflista du får upp efter din sökning. Manualerna är skrivna på svenska även om titeln ibland är på engelska. Ibland finns flera manualer att välja på utifrån vilken version av Cosmic som är aktuell. För att veta vilken version vi har i RJH kan du titta längst upp i den blå listen i Cosmic.
I Kunskapsbanken finns också en länk till Utbildningsportalen (e-Learning) där du kan lära dig mer om funktioner i Cosmic via korta filmklipp.
Försegling, blockering, låsning, spärr... Vad är vad?
Det florerar många begrepp kring begränsningar som påminner om varandra. Här försöker vi reda ut dem:
- Försegling avser enbart 1177 journal, och innebär att man döljer hela eller delar av journalen för invånaren själv i 1177 journal. Försegling kan göras på invånarens egna begäran eller enligt beslut av vården. Läs mer om försegling i Centuri dokument 41979 - Rutin åtkomst till journalen via 1177 vårdguidens e-tjänster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Låsning avser invånares 1177-inloggning . Det innebär att hela 1177s inloggade läge blir oåtkomligt. Invånaren kan då inte läsa meddelanden i sin inkorg, se bokade tider eller skicka in ärenden. Låsning kan göras antingen på invånarens egna begäran (exempelvis om man saknar bank-id och därför vill undvika att få utskick till 1177) eller enligt beslut av vården. Läs mer om låsning i Centuri dokument 77994 - 1177 e-tjänster Låsa inloggning Riktlinje Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Blockering avser att vårdnadshavares direktåtkomst till att utföra eller läsa ärenden på barnet försvinner. Normalt har vårdnadshavare annars tillgång till det, fram till barnets 13-årsdag. Läs mer om blockering i Centuri dokument 41979 - Rutin åtkomst till journalen via 1177 vårdguidens e-tjänster Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Spärr har till skillnad från de andra begreppen ingen påverkan på 1177, utan avser begränsningar i fråga om vad vårdpersonal kan läsa i Cosmic och NPÖ. Spärrar kan vara mellan enheter (inre spärr) eller mellan vårdgivare (yttre spärr). Däremot kan invånare ansöka om spärr via 1177. Läs mer om spärrar i Centuri dokument 60724 -
Begäran om spärr av journaluppgifter Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Fördela ärenden automatiskt i 1177 personalverktyg
Nu finns en ny funktion i 1177 personalverktyg. Funktionen innebär att man kan ställa in så att en specifik ärendetyp/e-tjänst alltid fördelas automatiskt till en specifik ärendehanterare eller grupp* av ärendehanterare. På så sätt slipper man mellansteget där inkommande ärenden hamnar i mottagningens huvudinkorg och manuellt behöver fördelas vidare till ärendehanterare. Om ärendehanteraren ställt in att få en avisering vid tilldelat ärende (vilket starkt rekomenderas) så fungerar detta precis som vanligt.
Lokal administratör kan själv ställa in detta. Gå isåfall till Ärendetyper och välj aktuell e-tjänst -> Hantera. Gå sedan till fliken Spara och leta reda på underrubriken Automatisk fördelning av ärenden . Bocka i Fördela automatiskt och välj vilken grupp eller enskild person ärendena ska fördelas automatiskt till. Spara.
*Grupper är en funktion där man kan namnge och bygga grupper av ärendehanterare, så att ärenden sedan kan tilldeles gruppen istället för en enskild person. Många verksamheter använder denna funktion och det vanligaste arbetssättet är att man bygger grupper utifrån yrkeskategorier eller under-enheter.
Missa inget viktigt
- Prenumerera på Cosmic nyheter för kontinuerlig uppdatering av senaste nytt inom Cosmic
- Titta på 1177 e-tjänsters regionala användarforum för nyheter, information och inspiration
Se även
- Cosmics och 1177 e-tjänsters samlingssidor på vårdgivarwebben.
- Cosmics | Microsoft Teams Länk till annan webbplats.och 1177 e-tjänster | Microsoft TeamsLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats. för frågor, diskussion och idéer.
Om nyhetsbrevet
Utgivare av det här nyhetsbrevet är Cosmic verksamhetsförvaltning och 1177 e-tjänsters förvaltning, som båda tillhör enheten Digital utveckling inom avdelningen Digitalisering.
Cosmic har även en IT-förvaltning, som tillhör samma enhet.
Nyhetsbrevet utkommer cirka 8 gånger per år.
Sidinformation
- Publicerad:
- 13 okt, 2025
- Senast uppdaterad:
- 13 okt, 2025


.png)
.png)
.png)