Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

1177 Stöd och behandling

Stöd och behandling är en tjänst för digitala stöd- och/eller behandlingsprogram på 1177.se

Det varierar hur långa programmen är, och om de används enskilt eller som komplement till annan behandling. Det varierar också vad programmen innehåller. Det kan vara exempelvis att invånaren ska:

  • läsa texter
  • svara på frågor
  • titta på filmklipp
  • lyssna på ljudfiler

Programmen kan användas enskilt eller som ett komplement till annan behandling.

I Region Jämtland Härjedalen finns ett 40-tal program till förfogande, se lista nedan under rubrik "Tillgängliga program". De flesta av dessa program är utgivna av andra regioner och används av oss via nyttjanderättsavtal. Om du inte hittar det du söker i listan, eller vill veta mer vilka program som finns hos andra regioner inom ett visst område är du välkommen att kontakta 1177 e-tjänsters regionala förvaltning.

Du når Stöd och behandlings personalgränssnitt genom att logga in på webbplatsen personal.sob.1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Det finns även en testmiljö: dv.personal.sob.1177.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Behörigheter administreras i Stöd och behandling av behörighetsadministratörer på respektive enhet. För alla behörighetsroller krävs medarbetaruppdrag (tilldelas i Plexus) på den enhet där man ska jobba med Stöd och Behandling.

  • Behörighetsadmin: Kan tilldela och plocka bort behörigheter.
  • Behandlare: Kan starta och avsluta program. Arbetar med invånaren.
  • Invånaradmin: Ser alla pågående program på en enhet. Kan vid behov byta behandlare på ett pågående program (exempelvis vid frånvaro).
  • Dataadmin: Gallrar bort avslutade program från systemet.

Instruktioner och utbildningsmaterial för personalverktyget finns på Ineras wepplats Manueler och checklistor för Stöd och behandling Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Sidan nås även från personalverktyget, via länken Hjälp och manualer uppe i högra hörnet.

Det finns för närvarande cirka 50-60 aktiva stöd och behandlingsprogram i regionen. De flesta av dessa kan aktiveras för de verksamheter som önskar använda dem:

  • ADHD-skolan
  • Artrosskolan
  • Barn med språkstörning - stöd från logopeden
  • BIP
    • BIP OCD för barn + föräldradel
    • BIP OCD för ungdomar + föräldradel
    • BIP:s ångestprogram för barn + föräldradel
    • BIP:s ångestprogram för ungdomar + föräldradel
    • Uppföljning av BIP:s ångestprogram - Barn och ungdomar + föräldradel
  • Digitala smärtskolan
  • För dig som är gravid och har epelepsi
  • KomIgång online, engelska, somaliska, arabiska
  • iKBT-program från Livanda
    • Internethjälpen - Skapa bättre sömn
    • Internethjälpen för stresshantering
    • Internethjälpen vid nedstämdhet och depression
    • Internethjälpen vid oro
    • Internethjälpen vid ångestproblematik
  • Leva med autism
  • Min nikotinfria resa
  • Min vårdplan cancer, från RCC
    • Finns för ett 20-tal olika cancerdiagnoser.
  • NÄRA - internetbehandling för ätstörning
  • OCD-mottagningen - Individuell behandling
  • PLUS Stöd för psykisk hälsa
  • PLUS Ung
  • Recept på tandborstning
    • för barn 0-5 år
    • för barn 6-12 år
    • egenvård vid muntorrhet
  • Sex och singel - operation eller strålning vid prostatacancer
  • Sex, samliv och relation
    • hormonbehandlingvid prostatacancer
    • operation eller strålning vid prostatacancer
  • Små barn stora känslor
  • Stöd till bättre alkoholvanor
  • Stöd till bättre matvanor
  • Stöd till ökad fysisk aktivitet

Om du inte hittar det du söker i listan, eller vill veta mer vilka program som finns hos andra regioner inom ett visst område är du välkommen att kontakta 1177 e-tjänsters regionala förvaltning.

Verksamhet som använder 1177 Stöd och behandling ansvarar för att:

  • Innehåll i program som används överensstämmer med befintliga
    rutiner, arbetssätt och patienter.
  • Man har en fungerande hantering av behörigheter.
  • Fortlöpande lära upp och utbilda ny personal.
  • Upprätta och uppdatera lokala rutiner kring användande av systemet. Exempelvis att säkerställa så att inga patienter tappas bort om behandlare är frånvarande, och att avslutade program gallras från systemet.
  • Upprätta och uppdatera lokal reservrutin.

Innan ett nytt program köps in ska det testas av den verksamhet som ska använda det.

Steg 1 - Testa ett nytt program

  1. Aktuell verksamhet kontaktar FBL 1177 e-tjänster vid intresse att titta på ett stöd och behandlingsprogram. I mailet ska det finnas information om namn på programmet och vilken region som äger det.
  2. Förvaltningen för 1177 e-tjänster kontaktar den aktuella regionen och frågar om vi får testa programmet. Om de är villiga att dela med sig av programmet så delar de ut det till vår utbildningsmiljö.
  3. Verksamheten som ska testa programmet meddelar förvaltningen vilka personer som behöver tillgång till utbildningsmiljön. Förvaltningen ger dem tillgång.
  4. Verksamheten testar programmet i utbildningsmiljön.
  5. Vid önskemål om inköp, se nedan.
  6. Även om ni inte vill gå vidare med inköp, maila FBL 1177 e-tjänster så att programmet kan tas bort.

Steg 2 - Inköp av nytt program

  1. Aktuell verksamhet fyller i och skickar in Beställningsformulär vid inköp av nytt program
  2. Förvaltningen för 1177 e-tjänster tar kontakt med säljande region och meddelar att vi vill skriva ett nyttjanderättsavtal. Detta undertecknas sedan av båda regionerna.
  3. Förvaltningen för 1177 e-tjänster skickar ut nedansående dokument som ett stöd till verksamheten i arbetet med rutiner:
    • 1177 Stöd och behandling Säkerställande av enhetsrutiner
    • 1177 Stöd och behandling Ansvarsfördelning mellan förvaltning och verksamhet
    • 1177 Stöd och behandling Checklista för verksamhet
  4. När programmet finns tillgängligt och dokumentet 1177 Stöd och behandling Säkerställande av enhetsrutiner är påskrivet, delas programmet ut till verksamheten.
  5. Dokumentet kommer sedan att skickas ut till alla enhetschefer för verksamheter som använder stöd och behandling årligen.