Remisshantering av kunskapsstöd
I det nationella systemet för kunskapsstyrning finns två typer av remisshantering, nationell remiss och synpunktsinhämtning.
Information om att synpunkter ska/kan ges kommer till specifik funktionsbrevlåda, som samordnare för kunskapsstyrning bevakar. Samordnare mailar till ordförande för aktuellt LPO och ber att denne ska logga in och ge synpunkter direkt i verktyget. Förankring sköts av LPO-ordförande innan synpunkterna skickas in. Synpunktsinhämtning görs månadsvis, med undantag för december och sommarperiod.
Öppen nationell remiss skickas ut till regionernas myndighetsbrevlåda, men kan även
hämtas via Remisser kunskapsstöd | Kunskapsstyrning vård | SKR
Svar på remiss samordnas i regionen, och diarieförs i respektive region.
Nationell öppen remiss har fasta startdatum, vanligtvis med 2 månaders svarsperiod:
- 15 februari
- 15 april
- 15 september
- 15 november
Socialstyrelsens nationella riktlinjer och kunskapsstöd från Regionala cancercentrum i samverkan besvaras av norra sjukvårdsregionen i samverkan.
Kontakt
Samordnare för kunskapsstyrningen
Marit Nääs
e-post: marit.naas@regionjh.se
telefon: 072- 246 8943, internt 24059