Jämtlandsmodellen
Jämtlandsmodellen är en modell för kommunikation och konsultation mellan vårdgivare, vårdnivåer och huvudmän i länet.
Arbetssättet går i linje med Färdplan 2030, konceptet Utvidgad Primärvård samt Gemensam plan för primärvårdsnivå. Målet är att använda rätt kommunikationsvägar för respektive situation.
Modellen beskriver kontaktvägar och samarbetsformer inklusive mandat för hur konsulterande/responderande. Målet för modellen är att patienten ska vara delaktig i kommunikationen i största möjligaste mån.
Samverkan kommun och region
På den här sidan hittar du beslutsdokument om till exempel samverkan mellan primärvård och sjukhus.
Fyra olika konsultationssätt
Jämtlandsmodellen innebär att vi inför fler sätt att konsultera.
Subakut mottagning
Omhänderta ej akuta medicinska tillstånd men som kräver snabbare hantering än sedvanliga remissrutiner.
Konsultation
Det finns tre olika alternativ till konsultation.
Remiss/vårdbegäran
Vid tillstånd som kräver besök inom den specialiserade vården eller vid önskemål om fortsatt uppföljning i primärvården skickas remiss/vårdbegäran i Cosmic.
Kontaktvägar till primärvården
Olika kontaktvägar för att nå vårdpersonal på hälsocentraler eller kommunal hemsjukvård och SÄBO.
Hur bråttom har patienten?
Här kan du se hur du ska gå tillväga i din konsultation beroende på hur bråttom patienten har.
Akut
Akut kontakt med specialiserad vård
Vid behov av rådgivning ring dagbakjouren/ frågedoktor på respektive klinik. Sök i Trio eller jourlisa.
Du får råd om rätt vidare handläggning och kontaktväg.
Skicka remiss-vårdbegäran i cosmic.
Konsulterande läkare dokumenterar bedömningen i journalen.
Subakut (1-3 dagar)
Subakut kontakt med specialiserad vård
Vid medicinska tillstånd som kräver subakut bedömning kontaktas respektive kliniks ”frågedoktor”, som oftast är bakjouren, för samråd om tillståndet lämpar sig för subakut mottagning. Sök efter ”frågedoktor” i Trio eller i jourlisa.
Vid behov hänvisas vidare till subspecialist som planerar för mottagning inom 1–3 dygn utifrån medicinsk behov. Överenskommelse görs om föregående provtagning och eventuell röntgen eller fysiologisk undersökning.
Konsulterande läkare skickar vårdbegäran i Cosmic och dokumenterar bedömningen.
Subakut kontakt med primärvården
Hälsocentralen
- Kontorstid via akuttelefon (se aktuella nummer i centuridokumentet Kontaktvägar inom sjukvården 2025
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Jourtid via meddelande i Link samt remiss/vårdbegäran i Cosmic
Kommunal primärvård
- Meddelande i Link
- Dagtid telefonkontakt med ansvarig kommunsjuksköterska
Ej brådskande
Konsultation
- Konsultationsremiss i COSMIC, "frågebrev".
- Telefonkonsultation, sök i Trio på "frågedoktor" inom respektive subspecialitet.
- Videomöte via Pexip kan trepartsmöte anordnas där även patienten deltar.
Remiss - vårdbegäran
Vid tillstånd som kräver besök inom den specialiserade vården eller vid önskemål om fortsatt uppföljning i primärvården skickas remiss/vårdbegäran i Cosmic.