Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Processer

Gröna korset, avvikelsehanteringsprocess, anmälan allvarlig vårdskada och klagomålsprocess.

Gröna korset

Avvikelsehanteringsprocess

Allt som avviker ska rapporteras och hanteras. Det görs i det IT-system och enligt de rutiner som finns framtagna för respektive ärendetyp.

  • Medarbetare i region Jämtland Härjedalen hänvisas till insidans ”portal” för stöd i val av vilket IT-system det man uppmärksammat som avvikande ska rapporteras.

    Rapportera allt som avviker | Insidan Länk till annan webbplats.

  • Andra vårdgivare, externa leverantörer och samarbetspartners rapporterar det man uppmärksammat som avvikande genom att fylla i formuläret nedan och posta i det till

Region Jämtland Härjedalen
Box 654
831 27 Östersund

Anmälan allvarlig vårdskada

Uppdatering kommer.

Klagomålsprocess

Alla vårdgivare är skyldiga att ta emot och hantera klagomål från patient och närstående enligt Patientsäkerhetslagen (SFS 2010:659, kap 3, §8a-e)

Synpunkter och klagomål gällande region Jämtland Härjedalens verksamhet kan lämnas in/ tas emot på följande sätt:

  • Via 1177s e-tjänst för Synpunkter och klagomål
  • Muntligt eller skriftligt direkt till berörd verksamhet
  • Via patientnämnden
  • Via Ivo – enskilt klagomål
  • Skriftligt till regionadress (e-post, brev)
  • Som medborgarförslag