Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Arbetsprocess

Det som kännetecknar riktade hälsosamtal är att samtalet utgår från individens preferenser, möjligheter, levnadsvanor och levnadsförhållanden samt kardiovaskulära risker.

Patientflödet

Nedan finns en beskrivning av arbetgången. De markerade dokumenten finns under sidan "Material för personal och patient".

  1. Deltagaren fyller i "Enkät inför riktat hälsosamtal". Beräkningar av enkätsvaren görs antingen automatisk av 1177 eller i "Enkät med beräkningsmall".
  2. Samtalsledaren förbereder samtalet genom att ta fram de beräknade svaren och det visuella hjälpmedlet "Min hälsoplan". Svaren markeras med stöd av "Lathunden var sätter jag markeringen".

Genomföraren ska använda en personcentrerad samtalsmetod och har fått utbildning och övning i motiverande samtals metodik. Som stöd i samtalet finns "Samtalsmanual Riktade hälsosamtal".

Min hälsoplan fungerar som en handlingsplan för hälsofrämjande förändringar. Deltagaren tar med materialet hem. Vi behov eller vid avvikande provresultat följs deltagaren upp, antingen av samtalsledaren eller så hänvisar hen till annan vårdgivare eller åtgärd. Uppföljning och återbesök riktat hälsosamtal.

För en detaljerad beskrivning av arbetsprocessen se:

Kontakt

Folkhälsoenheten

Elisabeth Strömblad
Samordnare för Riktade hälsosamtal
Dietist, främjar goda matvanor
063-14 24 41 070-279 17 75
elisabeth.stromblad@regionjh.se