Förbättringsledning
Här hittar du information om hur du och din verksamhet kan få verktyg och stöd i förbättringsledning.
Förändring tjänar inget syfte om det inte leder till en förbättring – det är förbättring både medarbetare och verksamhet vill uppnå. Systematiskt förbättringsarbete som hanteras på ett strukturerat sätt gynnar alla typer av problem omkring oss. Allt från mindre vardagsproblem till stora allvarliga situationer.
Förändringsledning är att stödja människor i individuell eller organisatorisk förändring. Det gör vi för att säkerställa att avsedda effekter uppstår.
I förändringsledning ingår då att skapa engagemang och delaktighet, visa vägen, säkra rätt förutsättningar och ibland att hantera motstånd.
Förändringsledning
Grunden i förändringsledning är faserna förbered, genomför och förstärk samt ett antal väl beprövade framgångsfaktorer.
Ett övergripande mål är att eliminera faktorer som inte skapar värde för patienter, kunder eller medborgare. Kvalitetsutveckling ska ske med utgångspunkt från att organisatoriska gränser inte ska vara ett hinder för att uppfylla medborgarens behov.
John Kotter, Harvardprofessor och expert på förändringshantering, skapade en teori som kallas Kotters teori om förändringshantering Länk till annan webbplats., som främst fokuserade på de människor som är involverade i en förändringsprocess och deras psykologi. Han delade upp processen i åtta steg:
- Skapa en känsla av brådska för att motivera medarbetarna
- Bygga upp en arbetsgrupp från olika avdelningar och med olika kompetens som ska leda och förvalta förändringsarbetet
- Formulera en strategisk vision för vad ni vill åstadkomma
- Kommunicera med alla inblandade parter för att skapa acceptans och se till att de förstår sin roll
- Identifiera hinder i vägen och hantera allt som kan orsaka konflikter
- Sätta upp kortsiktiga mål för att dela upp change management-planen i mindre steg som är enkla att nå
- Hålla tempot uppe under hela implementeringsprocessen
- Förankra förändringarna efter att det ursprungliga projektet är avslutat
Kärnkompetenser för vårdens professioner
Flera av vårdens professioner innehar personcentrerad, säker och evidensbaserad vård samt teamarbete, förbättringskunskap och informatik som gemensamma kärnkompetenser (Svensk sjuksköterskeförening, 2020a). Professionerna behöver samarbeta för att olika yrkeskompetenser ska komplettera varandra och utveckla en mer personcentrerad och patientsäker vård (Svensk sjuksköterskeförening, 2020b).
Den legitimerade sjuksköterskan innehar dessutom kärnkompetenserna kvalitetsutveckling och ledarskap. Förbättringskunskap och kvalitetsutveckling gör att sjuksköterskan kan utveckla god och säker vård efter patientens behov och resurser.
Ledarskap skapar förutsättningar för att leda, prioritera och samordna omvårdnadsarbetet (Svensk Sjuksköterskeförening, 2017). Interprofessionella team innebär att flera professioner samarbetar. Samverkan stärker teamkänslan och skapar arbetsglädje eftersom gruppen har en gemensam uppgift. Dessutom ökar kompetensen eftersom gruppen lär med, av och om varandra (Pelling, 2016). Dessa förutsättningar skapar möjlighet för författarna att leda interprofessionella team och införa förändringar.
Att förbereda en förändring
Det gäller att förbereda och skapa motivation för förändring bland dina medarbetare. Det gör du genom tydligt definiera slutmålet och varför förändringen behövs. Samt bjuda in de nyckelpersoner som behövs för att leda och ta beslut kring förändringen.
Därefter kan du börja planera aktiviteter genom att titta på vad som hjälper förändringsarbetet (”medkrafter”) och det som hindrar förändringen (”motkrafter”). Du ska också lokalisera de som berörs av förändringen och de som påverkas mest när förändringen lyckas.
Det finns verktyg och en checklista i 6 steg för att påbörja förändringsledning i form av en workshop för både fysisk och digital sammankomst.
Kolla även igenom vilken information, utbildning, beslut, samverkan med mera som behöver vara på plats innan du påbörjar förändringsarbetet.
Att genomföra en förändring
Genomförandet är implementering av nya arbetssätt och beteenden kopplade till förändringen. Förändringsplanen är grunden, men också att följa upp och effektivt hantera de ändringar som krävs under själva förändringsprocessen.
Att förstärka en förändring
Att förstärka är att förankra det nya arbetssättet som en naturlig del en verksamhet för att inte gå tillbaka till det gamla. Därefter fortsätta arbeta med ständiga förbättringar, dels de förbättringar som framkom under genomförandet och dels det som kan göra nu med de nya förutsättningarna.
Sista delen är att säkra nyttan med förändringen, det vill säga den fulla effekten som förbättringsarbetet avsåg. Vilket ska följas upp fram till det att slutmålet i förändringsarbetet är säkrat.
Att ta faktabaserade beslut
För att fastställa kunskapsbaserade beslut måste information inhämtas, struktureras och analyseras. Kunskap om naturlig variation är grundläggande för att utskilja orsaker till verksamhetens resultat. Genom olika förbättrings- och ledningsverktyg underlättas strukturering och analys av både numerisk och verbal information (Bergman & Klefsjö. 2020). Förbättringsarbetet bygger på att förankra både i vetenskapen och i praktiken.
Stödjande aktiviteter
Här kan du ta del av stödjande aktiviteter i kvalitetsutveckling. Kontakta Enheten för kvalitetsutveckling om du vill planera ett skräddarsytt program och/eller diskutera hur din verksamhet kan få bästa tänkbara stöttning.
Coachning
Individuell coachning av chefer, ledare och processledare. Insatsernas omfattning och innehåll anpassas till det individuella behovet. Det kan exempelvis sträcka sig från ett möte på några timmar, till kontinuerlig coachning över en längre period. Du kommer ha kontakt med en förbättringshandledare som stöttar dig i förändringsarbetet.
Facilitering
Syftet med facilitering är att effektivisera och utveckla organisationer genom att vägleda en grupp i förbättringsprocessen. Det görs på ett sätt som skapar delaktighet, motivation och ansvarstagande.
Faciliteringen sker genom olika workshops där förutsättningar skapas för nytänkande, utveckling och kreativitet. En faciliteringsworkshop passar exempelvis grupper som behöver:
- Utforska eller utveckla ett valfritt tema eller idé
- Bryta gamla handlingsmönster
- Reflektera över hur man arbetar tillsammans
- Förbättra processer
- Planera förändringar
Implementeringsstöd
Implementering handlar om att realisera idéer och planer i konkret handling som ger resultat, förhoppningsvis enligt intention. En väl förberedd och organiserad implementeringsprocess leder till god måluppfyllelse. Tillsammans med förbättringshandledare kan du som chef och ledare utveckla verksamma implementeringsstrategier där du även erbjuds stöd i omsättningsmomentet.
Särskilt fokus för implementeringsstöd rör omsättningen av vårdprogram. Utöver det får du stöttning i implementering av modern produktionsstyrning och förbättringsarbete.
Stöd i projektledning
Ett projekt har alltid en tydlig målsättning om vad som ska åstadkommas inom utsatt tid. För att projektet ska nå de mål som satts upp krävs strukturerat arbete, god förankring med ledning som medarbetare såväl som god samarbets- och kommunikationsförmåga.
Utbildningar i ständiga förbättringar
Alla i en organisation behöver någon form av kunskap men alla behöver inte samma nivå eller innehåll av kunskap, metoder, verktyg och praktisk träning. Vilken ”dos” som behövs avgörs av funktion och kontext.
Förbättringsledare
Vänder sig till dig som vill lära dig förbättringskunskap för att kunna leda och/eller handleda ett kund/patientfokuserat förbättringsarbete i verksamheten.
Chefs- och ledarskap
Vänder sig till dig som har en chefs- och ledarskapsposition. Målsättningen är att skapa en kunskapsbas för att leda verksamheten så att gott resultat, säker vård och värde för kunden skapas.
Värdeskapande flöden
Vänder sig till regionala och/eller kommunala tvärprofessionella team inom hälso- och sjukvården. Målsättningen är att inspirera till förändringar och generera nya idéer som leder till konkreta kund/patientfokuserade förbättringar.