Insight
Insight är ett analysverktyg som finns i Cosmic. Det kan användas för att analysera uppgifter som matats in i Cosmic, per vårdgivare.
Insight används för att få en lägesbild här och nu och vid behov för att analysera patientdata. Insight används för att analysera egen vårdverksamhet i första hand, men data från flera/all regionverksamhet kan också analyseras. Frågor skapas och publiceras av Insightförvaltning, eller av utsedda superanvändare, men alla användare kan skapa frågor och spara i det egna biblioteket.
Många - men inte alla - datamängder kan kombineras i en fråga. Operation (TM), fritextsökord, NOVA. Att göra patient och ledtider ingår ännu inte i de datamängder som kan visas i Insight. Två jämförelser per fråga kan göras, till exempel två enheter, två perioder/årtal. Styrkan med Insight är att, med behörighet att identifiera patienter, kan användare identifiera patienter och åtgärda det som behövs.
Resultat visas i en lista eller grafer och även målvärde kan föras in. Data uppdateras ungefär 2 gånger per timme.
Exempel på frågor som kan besvaras med Insight
- Vilka patienter är avlidna men har en bokad/planerad åtgärd på enheten som ska tas bort?
- Hur stor andel inskrivna patienter har risk för trycksår?
Behörighet
All vårdpersonal kan öppna Insight. Följa och skapa frågor som visar resultat i anonymerat läge kan alla användare som arbetar i Cosmic, och alla med användarrollen kvalitetsgranskare. Följa och skapa frågor som visar resultat i identifierbart läge kan användare göra med behörighet kvalitetsgranskare. Den behörigheten tilldelas efter beställning via Plexus behörighetsportal med blankett Formulär till uppdrag för verksamhetsbaserad uppföljning i Cosmic Insight (intern länk).
Blanketten ska fyllas i och undertecknas av aktuell medarbetare och chef, samt diarieföras. Se mer information om behörighet i Behörighet till Cosmic Insight.
Logga in i Insight
Vid inloggning i Cosmic återfinns Insight via ett menyval, som kan läggas upp som favorit.
Utbildning
I Cosmic finns e-learning, som nås via ett menyval och därefter inloggning (e-postadrass och lösenord).
Förändringsönskemål
Förändringsönskemål hanteras via Cosmic förvaltning. Anmäl önskemål via FBL Insight support: InsightSupport@regionjh.se.
Support
Kontakta FBL Insight support: InsightSupport@regionjh.se. På många områden finns erfarna Insight-användare som kan hjälpa till med hur frågor kan skapas. Kontakta verksamhetsutvecklare för mer information.
Mer information om Insight
I Handböcker, rutiner och riktlinjer | Vårdgivarwebb RJH Öppnas i nytt fönster. finns mer information om Insight. På sidan finns flera manualer och lathundar.