Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Cosmic och 1177 e-tjänsters nyhetsbrev - november 2025

Cosmic och 1177 e-tjänster

Detta nyhetsbrev innehåller information, allmänna nyheter och tips från Cosmic och 1177 e-tjänsters förvaltningar. Skriv gärna ut nyhetsbrevet och sprid på din arbetsplats. Nyhetsbrev som rör specifika uppgraderingar av systemen finns på Cosmics sidor på vårdgivarwebben och i teamet 1177 e-tjänster. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Två laptop-datorer som high-fivear varandra. Den ena har en Cosmic-logga och den andra har en 1177-logga

AI-stödd journalföring

I arbetet mot en mer patientnära och kostnadseffektiv vård finns AI-stödd journalföring med som ett av de prioriterade målen i Färdplan 2030. Under hösten och vintern pågår förberedelser kring ett första test av AI-stödd journalföring i Region Jämtland Härjedalen.

Funktionen innebär att vårdbesöket spelas in via ljud och sammanfattas i en transkribering i vald mall, transkriberingen granskas och eventuellt redigeras av behandlande vårdpersonal. När detta är gjort förs texten över till Cosmic för signering, i och med transkriberingen raderas ljudfilen och endast texten finns kvar. Åtgärder som till exempel diagnossättning, bokning och signering kan då utföras. 

Fördelar med AI-stödd journalföring är att det kan korta tiden för journalskrivning, patienten är delaktig i sin vård och eventuella frågeställningar och förtydligande görs i samband med besöket. Patienten får tillgång till journalanteckningen tidigare samt att det kan ge kostnadseffektiva effekter. Dock finns även utmaningar med det nya arbetssättet, möjligheten ger nya förutsättningar att möta patienter och därmed behöver även nya rutiner skapas och implementeras. 

Utifrån detta påbörjas tester av funktionen i liten skala med noggrann uppföljning och utvärdering. De första testerna kommer att ske med flera professioner inom primärvården i Östersundsområdet.

1177 e-tjänsters reservrutin

Vi påminner om att varje verksamhet behöver ha rutiner för vad man ska göra vid längre driftstörningar i någon eller flera av tjänsterna på 1177.se
Här nedan är ett förslag på hur man kan tänka vid utformning av lokal reservrutin. Se även den centrala reservrutinen 1177 e-tjänster Central reservrutin (centuri ) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Driftstörning i 1177 personalverktyg:

  • Bedöm vilka patienter som behöver kontaktas via telefon och vilka man kan avvakta med i väntan på att driftstörningen löser sig.
  • Ring eller (om det inte är bråttom) skicka brev.
  • Kopior av centrala invånarärenden kan fås från förvaltningen. Lokala invånarärenden ansvarar enheterna för själva.

Driftstörning i 1177 stöd och behandling, formulärhantering eller egen provhantering:

  • Vilken information har man tänkt skicka ut? Behöver patienter ringas?
  • Vilken information kan man förväntas ha fått in? Någon patient som behöver
    kontaktas?

Driftstörning på 1177.se, patient kan inte logga in:

  • Vid driftstörningar längre än en dag rekommenderas att öka
    tillgängligheten på telefon, så att invånare kan höra av sig den vägen istället.
  • Se över vad man skickat ut till patienter via 1177 och gör en bedömning om vilken information som patient kan ha gått miste om. Kontakta dessa patienter via telefon eller (om det inte är bråttom) brev per.

Regler för 1177 inkorg

Alla utskick som görs till invånares 1177-inkorg (information, frågor, formulär m.m.) behöver uppfylla de nationella riktlinjerna för hur 1177 inkorg ska och får användas. Syftet med riktlinjerna är att bibehålla en god kvalitet till 1177 e-tjänsters användare.

  • 1177 inkorg är avsedd för kommunikation mellan enskild patient och vårdgivare med tydlig koppling till patients egen hälsa. Utskick till 1177 inkorg får endast göras om mottagning och patient har en etablerad relation och en pågående kontakt.
  • 1177 inkorg är inte avsedd att användas som en allmän informationskanal eller för enkätutskick riktade brett till olika patientgrupper inom vården.
  • 1177 inkorg får inte användas för att söka deltagare till läkemedels- eller forskningsstudier eller i marknadsföringssyfte.
  • Meddelanden som skickas via 1177 inkorg ska uppfylla lagkrav på tillgänglighet (Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service). Det gäller även eventuella filer som du bifogar. Eftersom PDF:er oftast inte uppfyller tillgänglighetskraven så är det bättre att göra om PDF:erna till informationsmallar eller formulär i 1177. Hör av dig till FBL 1177 e-tjänster för att få hjälp med det.
  • Meddelanden genererar ofta aviseringar för invånaren, meddelanden ska därför inte skickas i onödan. Meddelanden ska även skickas under passande tider, ej nattetid.

Från Riktlinjer för nyttjande av tjänsten 1177 inkorg - Öppen info: 1177 inkorg - Confluence Länk till annan webbplats.

Nytt utseende på gång i 1177 personalverktyg

Utseendet i 1177 personalverktyg har några år på nacken. Nu pågår arbete med omdesign och tekniskt lyft. Preliminär tidsplan för lansering av det nya personalverktyget är under 2026. Om du redan nu är nyfiken på det nya utseendet kan du ta en titt i presentationen Nytt gränssnitt för personal i 1177 e-tjänster pdf, 1.4 MB, öppnas i nytt fönster., som innehåller före- och efterbilder på olika delar av personalverktyget.

Förändringsstopp

Under perioden 17 december - 7 januari har båda förvaltningarna Cosmic och 1177 e-tjänster förändringsstopp. Under denna period gör inga förändringar, uppdateringar eller konfigurationsändringar i systemen.

Detta var sista nyhetsbrevet för i år. Nästa nyhetsbrev utkommer i februari 2026.
God Jul och Gott nytt år!

Missa inget viktigt

Se även

Om nyhetsbrevet

Utgivare av det här nyhetsbrevet är Cosmic verksamhetsförvaltning och 1177 e-tjänsters förvaltning, som båda tillhör enheten Digital utveckling inom avdelningen Digitalisering.

Cosmic har även en IT-förvaltning, som tillhör samma enhet.
Nyhetsbrevet utkommer cirka 8 gånger per år.

Sidinformation

Publicerad:
17 nov, 2025
Senast uppdaterad:
17 nov, 2025