Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Cosmic och 1177 e-tjänsters nyhetsbrev - juni 2025

Cosmic och 1177 e-tjänster

Detta nyhetsbrev innehåller information, allmänna nyheter och tips från Cosmic och 1177 e-tjänsters förvaltningar. Skriv gärna ut nyhetsbrevet och sprid på din arbetsplats. Nyhetsbrev som rör specifika uppgraderingar av systemen finns på Cosmics sidor på vårdgivarwebben och i teamet 1177 e-tjänster. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Två laptop-datorer som high-fivear varandra. Den ena har en Cosmic-logga och den andra har en 1177-logga

Cosmic-utbildning för nya medarbetare

Det finns färdiga introduktionspaket om Cosmic för nyanställda. Paketen finns på Cambios utbildningsportal som nås via Cosmic-sidorna här på Vårdgivarwebb . Paketen riktar sig till specifika yrkesgrupper samt att det går att välja mellan sluten- och öppenvård.

Kassakonton i Cosmic

Vi vill uppmärksamma användare om arbetar med kassakonton i Cosmic att det finns risk för patientsammanblandning om en användare loggar in på en Cosmic-PC och därefter startas Cosmic på denna PC av flera andra användare. Det är ej tillåtet att flera personer är inloggade i Cosmic på samma PC samtidigt.

Kommande nyheter i Cosmic

Lite om vad som händer i Cosmic under hösten, detaljerad information om respektive punkt skickas ut löpande i nyhetsflödet på Vårdgivarwebben:

  • Under vecka 37 breddinförs nya Patientöversikten i Cosmic. 
  • Behörigheter för Cosmic Insight kommer förändras under senare delen av hösten. Detta för att bättre uppfylla verksamheternas behov av effektiva arbetslistor. 
  • Arbete kommer påbörjas för att breddinföra eRemiss till Region Uppsala. 
  • Förberedelser i verksamheterna för att säkerställa övergång till ny funktionalitet för diktering.
  • I arbetet med att införa digitala kallelser från Cosmic till 1177, planeras en pilotenhet som testar den nya funktionaliteten. 
  • Införande av Nationella läkemedelslistan (NLL).
Tidslinje för införande av nationella läkemedelslistan (NLL)Förstora bilden

1177 e-tjänster - Instruktionsfilmer till invånare

Nu finns nationellt framtagna utbildningsfilmer och instruktioner på 1177.se rörande e-tjänsterna. Matarialet riktar sig till invånare och har tagits fram efter att vissa patientgrupper efterfrågat utbildning och hjälp kring det inloggade läget på 1177.se.

Som vårdpersonal är det bra att känna till att denna information finns, dels för att kunna visa/hänvisa patienter som önskar utbildning och hjälp, men också för att själv få en grundförståelse om hur systemet fungerar för användarna på andra sidan.
Sök på e-tjänster på 1177.se, eller klicka på länken e-tjänster längst ner i sidfoten på 1177.se, för att komma till sidan När du loggar in på 1177 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., där detta material finns.

1177 e-tjänsters grundutbud inom specialistvården

Nu pågår införande av 1177 e-tjänsters grundutbud inom den specialiserade vården. Först ut var områdena Hud, infektion och medicin (HIM), Ortopedi samt Hjärta, neurologi och rehab (HNR). Nästa steg blir områdena Barn- och ungdomsmedicin, Bild- och funktionsmedicin samt Labmedicin.
I samband med införandena tittar vi gemensamt på lokala anpassningar av grundutbudet, behörigheter, utbildningsbehov m.m. Varje område kontaktas separat.

Vad är grundutbud?
Cosmics och 1177 e-tjänsters gemensamma styrgrupp har tidigare beslutat om vilka funktioner och tjänster som minst ska erbjudas inom varje vårdnivå . Syftet är att invånare ska erbjudas samma typ av tjänster och att standardisera arbetssätt för personal. Grundutbudet består av flera delar, men detta införande berör endast e‑tjänsterna i 1177 personalverktyget.

Besvara, Besvara och avsluta direkt eller Avsluta utan svar?

Som ärendehanterare i personalverktyget är det ibland otydligt vad de olika valen innebär, så här följer en kort guide:

  • Avsluta ärendet:
    • Besvara skickar ett svar till invånaren och stänger ärendet. Om invånaren ändå vill fortsätta dialog i ärendet är det möjligt att göra det 10 dagar (centrala ärendetyper, vilket de flesta använder) eller 30 dagar (lokala ärendetyper) efter att ärendet besvarats.
    • Besvara och avsluta direkt skickar ett svar till invånaren och stänger ärendet utan möjlighet till fortsatt dialog. Obs - Detta alternativ ska enbart användas i undantagsfall!
    • Avsluta ärendet utan svar skickar ett generellt svar till invånaren och stänger ärendet utan möjlighet till fortsatt dialog. Ärendehanteraren behöver skriva in anledning till att ärendet avslutas utan svar, men denna visas ej för invånaren. Obs - Detta alternativ ska enbart användas i undantagsfall!
  • Övriga funktioner
    • Delsvar - Invånaren får ett delsvar men ärendet avslutas inte.
    • Motfråga - Invånaren får en fråga att besvara, ärendet avslutas inte.
    • Omfördela - Ärendet omfördelas till en annan ärendehanterare.
    • Skriv kommentar - Här kan interna kommentarer skrivas. Dessa visas inte för invånaren.

Vi ser att alternativet Besvara och avsluta direkt används alltför ofta, vilket blir väldigt fel då det stänger all möjlighet till fortsatt konversation. Invånaren, som kanske vill svara på en fråga, ställa en fråga eller tillföra ny information i ärendet behöver då skicka in ett helt nytt ärende istället för att fortsätta kommunicera via det gamla, där all historik finns.

Detta gäller under sommaren

Cosmic

  • Förändringsstopp 23 juni - 8 augusti (vecka 26 - 32)
  • Funktionsbrevlådorna:
    • cosmicverksamhet@regionjh.se bevakas ej 7 juli - 1 augusti (vecka 28-31)
    • insightsupport@regionjh.se bevakas ej 30 juni - 15 augusti (vecka 27-33)
  • Cosmic support har följande öppettider under perioden 23 juni - 8 augusti (vecka 26-32): Mån - tors kl 8-15 och fre kl 8 -14. Akuta ärenden utanför supporttid hänvisas som vanligt till helpdesk.
  • Har du frågor om Cosmic finns mycket information på Cosmic- vanliga frågor och svar här på vårdgivarwebben

1177 e-tjänster

1177 e-tjänster och Cosmics förvaltningar önskar alla användare en trevlig sommar!

Om nyhetsbrevet

Utgivare av det här nyhetsbrevet är Cosmic verksamhetsförvaltning och 1177 e-tjänsters förvaltning, som båda tillhör enheten Digital utveckling inom avdelningen Digitalisering.

Cosmic har även en IT-förvaltning, som tillhör samma enhet.
Nyhetsbrevet utkommer cirka 8 gånger per år.

Sidinformation

Publicerad:
18 jun, 2025
Senast uppdaterad:
18 jun, 2025