Fördröjd diagnos och behandling av stroke
En patient söker vård på en hälsocentral för problem att röra vänster hand. Först fem dygn efter första symptom kunde det konstateras att besvären orsakats av en stroke.
Patienten som har hypertoni och artros och är listad vid annan hälsocentral söker hälsocentralen på den plats hen befinner sig efter att ha vaknat tidigt på morgonen med besvär att röra vänster hand.
Då patienten kommer till hälsocentralen möter hen en läkarassistent som för närvarande bemannar triaget. Patientens bekymmer bedöms som extremitetsproblem. Hen träffar därefter en läkare (under specialistutbildning) som utför en undersökning och gör samma bedömning. Patienten kan röra armen, men har svårt att klämma med ena handen och särskilt ring- och lillfinger. Patienten upplever en skillnad i känsel jämfört med resten av handen och man har uppmätt högt blodtryck.
Patienten får diagnos mononeuropati (funktionsnedsättning i de perifera nerverna) med råd att söka sin egen hälsocentral vid behov. Patienten åker till sin stuga och sover en stund, då hen vaknar har hen yrsel och svullnad i ena armen samt tendens att ramla åt sidan. Ringer då åter hälsocentralen och åker därefter in igen. Då patienten kommer till hälsocentralen får hen träffa samma läkare som på förmiddagen. En lätt svullnad i lång- och pekfinger noteras på ena handen men det framgår inte att patienten ramlar åt sidan. Läkaren känner sig osäker på om patienten skall åka in till sjukhuset då funderingar på stroke föreligger varvid läkaren rådfrågar specialist läkare som i samråd bedömer att ingen skada på hjärna eller hjärta föreligger.
Då patienten återkom hem till ordinarie boende sökte hen vård 5 dygn efter första symtom och då konstaterades stroke. Utredningen visade en otillräcklig inskolning och utbildning av personal som arbetar med triagering, bristande kommunikation med patient och brister i handledningsfunktion kopplat till arbetsbelastning.
Åtgärdsförslag för att förhindra liknande händelser är att kvalitetsgranska nya arbetssätt innan de införs, ta ställning till kvalitetsarbete med personcentrerad vård samt översyn av handledarbehov.
Frågor att fundera kring
- Skulle detta kunna hända inom vår enhet?
- Vad behöver vi tänka på för att detta inte ska hända hos oss?
Syftet med ”Lär av lex Maria” är att lära av det inträffade för att förhindra
en återupprepning. Men också sprida de åtgärder som vidtagits för att förhindra att samma sak inträffar igen.
Sidinformation
- Publicerad:
- 26 jan, 2021
- Senast uppdaterad:
- 22 maj, 2025