- Startsida
- Politik och demokrati
- Vår styrmodell
Region Jämtland Härjedalens styrmodell
En styrmodell beskriver hur verksamheten leds, planeras och följs upp. Den ska bidra till att uppfylla behov och förväntningar med god kvalitet och god ekonomisk hushållning.
Vad är en styrmodell?
Styrmodellen beskriver villkoren för hur verksamheten ska ledas, planeras och följas upp. Strukturen för Region Jämtland Härjedalens styrmodell tar sin utgångspunkt i strategi för länets utveckling med dess målbild 2050. Strategin tillsammans med andra långsiktiga strategiska styrdokument bryts sedan ner för respektive verksamhet. Under fullmäktigesammanträdet den 20–21 juni 2023 beslutades om en ny styrmodell för Region Jämtland Härjedalen.
Vem är styrmodellen till för?
Styrmodellen i Region Jämtland Härjedalen är gemensam för alla förtroendevalda, chefer och medarbetare. Styrmodellens olika delar ska bidra till en förståelse för hur både den egna verksamheten och övriga delar av organisationen kan bidra till att uppfylla behov och förväntningar med god kvalitet och god ekonomisk hushållning.
Så styrs regionen
För att förstå styrmodellen behöver man först förstå hur regionen styrs. Region Jämtland Härjedalen är en politiskt styrd organisation. Regionfullmäktige är högst beslutande organ på regional nivå. Det är invånarna som väljer ledamöter till regionfullmäktige genom att rösta i regionvalet.
Regionfullmäktige ansvarar bland annat för att:
- ta beslut om övergripande mål och riktlinjer för Region Jämtland Härjedalens verksamhetsområden
- välja ledamöter och ersättare till regionstyrelsen och nämnderna samt välja revisorer som granskar Region Jämtland Härjedalens verksamheter
- ta beslut om Region Jämtland Härjedalens ekonomi, till exempel hur stor skatten ska vara och hur pengar ska fördelas mellan Region Jämtland Härjedalens olika verksamheter
- ta beslut om vad regionstyrelsen och nämnderna ska arbeta med.
Regionstyrelsen har ansvar för Region Jämtland Härjedalens utveckling och ekonomiska ställning. Regionstyrelsen leder och samordnar planering och uppföljning av regionens verksamheter. Det är regionfullmäktige som utser de ledamöter som är med i regionstyrelsen.
Regionfullmäktige beslutar vilka nämnder som ska finnas och väljer representanter till dem. Varje nämnd ansvarar för ett visst ansvarsområde. Vilket område det är och vilka uppgifter nämnderna har framgår av specifika reglementen som regionfullmäktige beslutar om. Eftersom regionerna själva bestämmer vilka nämnder de vill ha ser det olika ut runt om i Sverige.
I Region Jämtland Härjedalen finns det för närvarande sex nämnder:
- Hälso- och sjukvårdsnämnden
- Regionala utvecklingsnämnden
- Patientnämnden
- Kollektivtrafiknämnden
- Gemensam nämnd (region och kommun) för samverkan inom drift och service, utveckling samt specialistfunktioner
- Gemensam nämnd (region och kommun) för sammanhållen upphandling, lagerhållning och distribution av sjukvårdsprodukter
Regionens verksamhet
Regionens obligatoriska uppgifter är hälso- och sjukvård, tandvård för barn och unga upp till 23 års ålder och regionalt utvecklingsansvar. Regioner ansvarar även tillsammans med kommunerna för regional och lokal kollektivtrafik. Region Jämtland Härjedalen har valt att utföra uppgifter inom kultur samt utbildning.
För att kärnverksamhet och ledningsprocesser ska kunna utföras och utvecklas med god kvalitet behövs stöd inom olika sakområden och av olika kompetenser, exempelvis från IT, HR, kommunikation eller ekonomi.
Även om de olika kärnverksamheterna är olika stora i förhållande till omfattning, personella resurser och budget är samtliga är viktiga och bidrar till att uppfylla den gemensamma målbilden. Även stödverksamhet och ledningsprocesser bidrar till att uppfylla den gemensamma målbilden.
Varje kärnverksamhet samt stödverksamhet och ledningsprocesser utgör egna målområden. Dessa målområden utgör grunden för verksamhetens planering och uppföljning, både på kort och lång sikt.
Styrkedjan
Mot en gemensam Målbild 2050
Region Jämtland Härjedalen har en tydlig styrkedja där samtliga verksamheter tillsammans ska utvecklas mot en gemensam målbild. Den tydligheten skapar möjlighet för varje medarbetare att se sitt bidrag till helheten och känna delaktighet. Styrmodellen tar sin utgångspunkt i den målbild för 2050 som formulerats i den regionala utvecklingsstrategin (RS/870/2020). Målbilden har tagits fram tillsammans med olika aktörer i länet och beskriver hur länet ska se ut år 2050.
Att inbjuda till dialog om målbilden för att tillsammans resonera om hur de olika delarna hänger ihop och bidrar är viktigt.
Riktning och långsiktig strategi
För att uppfylla målbild 2050 behöver det vara tydligt vilken riktning och långsiktig strategi som finns för respektive målområde. I Region Jämtland Härjedalen finns långsiktiga strategiska dokument som tydliggör respektive målområdes strategi och bidrag till den gemensamma målbilden. Långsiktiga strategiska dokument beslutas i regionfullmäktige. Uppföljning av dessa dokument sker löpande och definieras i respektive dokument.
På den övergripande nivån skapas också policyer. De beslutas av regionfullmäktige och uttrycker Region Jämtland Härjedalens värderingar och förhållningssätt till något. Policyerna ger vägledning till verksamhetens samtliga delar och har betydelse för samtliga styrdokument som skapas i organisationen.
...via Regionplan med budget
Utifrån de långsiktigt strategiska dokumenten och beskrivna planeringsförutsättningar, ska en treårig Regionplan med budget tas fram. Den fastställs av regionfullmäktige och är det styrdokument som utgör grunden för verksamheternas årliga planering och budgetarbete.
Regionplanen tydliggör planperiodens politiska viljeinriktning för respektive målområde, med fokus på vad som ska prioriteras och utvecklas.
Läs Regionplan och budget 2025–2027 Länk till annan webbplats.
Regionfullmäktige kan för respektive målområde lägga till långsiktiga nyckeltal samt vid behov ge uppdrag för kommande år till styrelsen och nämnderna. Genom att följa de långsiktiga nyckeltalen över tid får regionfullmäktige en indikation på åt vilket håll utvecklingen går och kan använda detta för att göra prioriteringar för kommande planperiod eller vidta åtgärder på andra sätt. De långsiktiga nyckeltalen uppdateras med ny statistik årligen eller när sådan finns tillgängligt.
Se målområden, nyckeltal och uppföljning.
...vidare till styrelse- och nämndsplaner
Styrelsen och nämnderna fastställer årliga planer med budget för nästkommande verksamhetsår, vilka sedan anmäls till regionfullmäktige. Dessa planer tydliggör vad respektive nämnd eller styrelse ska prioritera inom tilldelade målområden och tilldelade uppgifter enligt beslutade reglementen. Utöver de målområden med tillhörande viljeinriktning, uppdrag och långsiktiga nyckeltal som kommer från regionplan med budget kan styrelsen eller respektive nämnd komplettera dessa med egna långsiktiga nyckeltal, kortsiktiga nyckeltal eller uppdrag.
De årliga planerna kan du se på respektive styrelse- och nämndsida.
...för att landa i verksamhetsplaner.
Verksamheterna inom förvaltningsorganisationen utför verksamhet inom de målområden de har tilldelats. Verksamhetens plan ska innehålla aktiviteter för att uppfylla politiska kortsiktiga nyckeltal och uppdrag. På vilken nivå i förvaltningsorganisationen som aktiviteter ska formuleras, genomföras och följas upp beslutas inom respektive förvaltningsområde. Verksamheten kan lägga till egna kortsiktiga nyckeltal, uppdrag eller aktiviteter kopplat till målområdet.
Region Jämtland Härjedalens verksamhet ska bedrivas med god kvalitet. Det innebär att tillfredsställa behov och helst överträffa förväntningar hos de som verksamheten finns till för. Regionen är dessutom enligt lag skyldiga att ha en god ekonomisk hushållning.
Hur fördelas resurser
Budgetramarna är beslutade och fördelade i Regionplan och budget enligt nuvarande politisk
organisation. De ekonomiska förutsättningarna för regionstyrelsen och nämnderna anges genom ekonomiska ramar för närmaste budgetår samt en plan för de närmaste två åren.
Huvudprinciperna för resursfördelning till verksamheterna är:
- Politiska prioriteringar
- Lagstiftning
- Landstingsprisindex s.k. uppräkning,
- Verksamhetsförändringar (redan beslutade såsom planerade).
Undantag kan förekomma för den del av primärvård och folktandvård som är hälsovalsersatt, där en
hälsovalspeng beslutas inför varje nytt budgetår.
Uppföljning viktigt
En lika viktig del i styrningen är uppföljning och analys av verksamheten. Den görs för att svara mot
både externa och interna krav och används för prioritering och genomförande av åtgärder. Uppföljning genomförs på samtliga nivåer i styrkedjan.
Uppföljning och analys tillsammans med verksamhetens beskrivna behov, omvärldsbevakning, ekonomisk prognos och andra planeringsförutsättningar utgör underlag inför kommande planperiod.
Årshjul – ett verktyg i planering och uppföljning
Planering, budget och uppföljning hör ihop och måste följas åt för att verksamheten ska nå önskade resultat och sker i fyra steg.
- Identifiera behov och förutsättningar
- Prioritera och planera
- Genomföra och följa upp
- Utvärdering, lärande, analys och omvärldsbevakning
Dessa fyra steg behöver genomföras för olika typer av insatser och oavsett nivå i organisationen.