Peer learning
Peer learning är en pedagogisk handledarmodell som utgår från att lära i samarbete.
Nyckelord i peer learning är:
- studentaktivt lärande
- samarbete
- reflektion
Engelskans "peer" står för "jämbördig" där tanken bakom pedagogiken är att studenterna ska dela sina kunskaper och erfarenheter och på så vis lära och undervisa varandra. Att vara jämbördig innefattar begrepp som "att vara på samma nivå i utbildningen", "att stå inför samma situation", "att inte ha en formell funktion som handledare".
Peer learning innebär att stor vikt läggs på att studenterna själva är aktiva i sitt lärande, eftersöker kunskap, stödjer, undervisar och reflekterar med varandra. Studenterna hjälper varandra till utveckling genom att ge feedback. Rollerna mellan den som lär och den som lär ut växlar från olika situationer som uppstår.
Som stöd för lärandeprocessen finns handledaren. Dennes uppgift är att se till att kunskapen som delas är adekvat, att patientsäkerheten upprätthålls och att studenternas utveckling fortlöper framåt. Handledaren har en viktig roll i att hjälpa studenterna till reflektion, utveckling och fördjupade insikter i vad den kommande yrkesrollen kommer att innebära.
Som verktyg används strukturerade läraktiviteter. Dessa utgår från studenternas lärandemål, ger en fördjupning inom ett område och bidrar till ökad kunskap och förståelse för professionens ansvarsområde. Aktiviteten har en praktisk del och en teoretisk del som utförs självständigt av en student eller av båda studenterna tillsammans. Utförandet ansvarar studenten för medan handledaren observerar, stödjer och ger feedback.
Varför Peer learning?
Peer learning ger studenter möjlighet att träna och praktisera färdigheter och förmågor som traditionell handledning har svårare att erbjuda förutsättningar för. Dessa beskrivs nedan.
Förmåga att samarbeta
Kvaliteten på vården är beroende av personalens förmåga till samarbete. För att få samarbetet att fungera måste studenterna hitta strategier och förväntas även träna på att hantera konkurrensen mellan dem. De behöver samarbeta kring fördelningen av arbetsuppgifter dem emellan. De ska växla i rollen som den som undervisar och den som blir undervisad. Detta speglar det samarbete som sker dagligen i ett arbetsteam och som personalen måste behärska.
Kritiskt förhållningssätt och reflektion
Reflektion kan beskrivas som att återuppleva en händelse och analysera det som hänt. För studenter ses reflektion som ett verktyg för att sätta samman teori och praktik och har betydelse för kunskapsutvecklingen. Reflektion ger studenterna möjlighet att se olika aspekter av ett problem men även att självständigt komma fram till lösningar. De förväntas kritiskt granska sitt eget och den andres/de andras arbete, en grund till kritiskt tänkande och ifrågasättande.
Kommunicera och artikulera kunskap, förståelse och färdigheter
Peer learning bidrar i större utsträckning till förmågan att kommunicera och att lösa problem jämfört med traditionellt lärande. Studenterna förväntas diskutera, reflektera och utbyta kunskap tillsammans. De behöver träna på att sätta ord på den egna kunskapen, men även träna på att själva se sitt behov av kunskap.
Bedöma sig själv och andra
I peer learning ska studenten utvärdera sin prestation men även ge feedback till sin studentkollega. De behöver träna på att observera och att bli observerade. De behöver träna på att ge och ta emot konstruktiv kritik. Feedback är en viktig del i lärandet och ett sätt att utvecklas i sin profession.
Handledarens roll
Peer learning ger handledaren en tydlig struktur för handledningen. Kunskap om struktur ger även möjlighet att få stöd från andra kollegor men även lättare för andra yrkeskategorier att handleda.
Under studenternas introduktion och innan rollfördelningen är tydlig behöver handledaren vara mer aktiv och kan behöva extra tid för uppdraget. Förväntningen är sedan att studenterna tillsammans planerar, fördelar och löser problem i samarbete med varandra. Handledarens roll övergår då till att stödja, observera och ge feedback.
Att vara handledare innebär att du uppmuntrar och stödjer studenterna till aktivt och självständigt arbete. Du ställer öppna och reflekterande frågor samt uppmuntrar studenter att ta hjälp av varandra för att lösa situationer. Du stödjer studenternas progression genom att systematiskt ge feedback gällande styrkor och fortsatta inlärningsbehov mot kursens mål. I ditt handledarskap överför du ansvaret för lärandet till studenterna och du intar en slags mentorroll i relationen genom att fungera som ett "bollplank" för studenternas frågor och reflektioner.
Handledarens roll är att vara observatör, nivåanpassa, ge feedback, ge förutsättningar till reflektion samt att ge för- och efterhandledning.
Vara observatör
Grunden i peer learning är studentaktivt handledarskap. Att vara handledare i peer learning innebär att du uppmuntrar och stödjer studenterna till aktivt och självständigt arbete. Vid aktiviteter deltar handledaren som observatör. Successivt minskas handledarens närvaro, beroende på studenternas förmåga att utföra aktiviteten självständigt.
Nivåanpassa
Studenterna kommer att ha olika förutsättningar och utvecklas i olika takt, handledningen måste då anpassas utifrån individen. Detta kan innebära att studenterna får olika uppdrag och utmaningar utifrån var de befinner sig i sin lärprocess. Målen och kraven är desamma, men vägen dit kan se olika ut.
- Identifiera lärstilar och vad varje student behöver träna på och fördjupa sig i.
- Nivå kan skilja sig åt mellan studenterna, behov av att anpassa uppgifter och utmaningar.
- Målet och kraven är desamma, vägen dit kan se olika ut.
Ge feedback
Feedback på det vi har utfört är något som alla behöver för att kunna utvecklas. För att feedback ska leda till att studenten utvecklas i sin yrkesroll så behöver den ges på ett konstruktivt sätt. Konstruktiv feedback ska vara ett kvitto på vad studenten gjorde bra och i vilken situation det skedde. Studenten bör även få tips och råd om vad som kan förbättras och hur det ska kunna ske.
Ge förutsättning till reflektion
Reflektion tillsammans med handledare bör ske regelbundet och med fördel på förutbestämd tid. Genom att ställa öppna och reflekterande frågor samt uppmuntra till att ta hjälp av varandra för att lösa situationer skapas förutsättningar till studenternas reflektion och eget initiativtagande till att inhämta kunskap. Handledaren är mer avvaktande och uppmundrar studenterna att fundera, resonera, ställa frågor och försöka lösa praktiska arbetsuppgifter.
Studenterna bör reflektera före, under och efter utförd uppgift. Kunskap utan reflektion är ofta utan grund. Genom reflektion fördjupar studenterna kunskapen och tillämpningen av den. Reflektion kan med fördel göras enligt Gibbs reflektionscykel.
Planering
- Tider för bedömningar, feedback och reflektion.
- Rollfördelning kommuniceras och tydliggörs.
- Deltagarnas förväntningar och individuella mål.
- Organisera rollfördelning, samarbetet, aktiviteterna och förutsättningar för aktiviteterna.
Handledningsstrategier
Strukturerade läraktiviteter är ett verktyg för studentens självständighet och stöd i lärprocessen. Verktyg för handledaren att strukturera och planera handledningen.
Gemensam struktur innebär att handledningen blir densamma oavsett handledare.
För- och efterhandledning
Inför varje enskilt moment är det av betydelse att handledare och studenter har en kort avstämning. Studenterna stimuleras att reflektera över sina teoretiska kunskaper och tidigare erfarenheter, så att handledaren får uppfattning om studenternas kunskapsnivå. Därefter beslutas vem som ska göra vad i aktiviteten. Studenterna presenterar för handledaren vad som ska göras och vilka observationer som är viktiga i mötet med patienten. Målet är att studenten ska tänka kritiskt och göra en konsekvensanalys utifrån den tänkbara situationen, vad händer om man gör si eller så?
Efter genomförd aktivitet presenterar studenterna hur de upplevt att aktiviteten genomförts. Studenterna återkopplar prestationer och ger feedback till varandra, men även handledare ger feedback. Reflektion över genomförd aktivitet kan med fördel ske med hjälp av Gibbs reflektionscykel.
Struktur för peer learning
Hur verksamheten kan förberedas, studenterna introduceras och förslag på olika sätt att genomföra handledning enligt peer learning.
Förberedelse
- Verksamheten tar beslut om handledningsmodell för studenter.
- Behöver något i verksamhetens lärandemiljö anpassas? Fysiskt och/eller kunskapsmässigt?
- Finns behov av teoretiskt stöd och kan lärosätet vara behjälplig?
Verksamheten behöver reflektera över hur verksamhetens lärandemiljö är.
- Ges studenterna utrymme att i samarbete med varandra planera, genomföra och utvärdera vårdinsatser kring patienten?
- Tillåter verksamhetens miljö lärande?
- Medvetandegör handledaren teamets betydelse för att patientvården ska fungera?
Introduktion av studenter
Studenterna informeras vid kursstart samt vid första VFU-dagen. Ge utrymme för samtal och frågor.
- Förväntningar?
- Individuella mål?
- Lärstil?
- Vad innebär det att vara handledningsbar?
Är studenten medveten om
- vad handledning är, hur går den till, studentens egen funktion och roll?
- handledarens roll, ansvar, funktion?
Gruppen Studentparet och handledare behöver förstå varandras kunskaper för att nå ett fungerande samarbete.
- Forma gruppen, roller och hitta samarbetsformer.
- Överenskommelse kring arbetsmetoder, fördelning av uppgifter.
- Planera in läraktiviteterna.
Därefter ska studenterna i huvudsak använda varandra för att planera, fördela och lösa situationer i samarbete med varandra. Handledarens roll blir att stödja, observera och att ge feedback.
Genomförandet
Utgångspunkten för studenternas lärande är patienten. Genom att studenter tar delansvar för ett begränsat antal patienter och samverkar med andra professioner utvecklar de en helhetssyn på patientens behov av vård och behandling. Studenterna börjar tidigt under sin VFU ansvara för en eller två patienter. Beroende på utvecklingsnivå och studentens kompetens utökas antalet patienter.
Genom att ansvara för sina patienter får studenterna möjlighet att:
- Skapa djupare vårdrelationer och ökad helhetssyn.
- Se en tydligare bild av professionens ansvar och roll.
- Tillämpa omvårdnadsprocessen:
- I slutenvården: följa patientens väg från inskrivning till hemgång och på det sättet få möjlighet att se effekten av de åtgärder som vidtagits samt se förändringar i patientens tillstånd.
- I öppenvården: följa patienten i besöket, förståelse för patientens väg till besöket och vad som sedan planeras. - Samarbeta med de professioner som behövs i vården av patienter, teamarbete. Studenterna ges ansvar att planera för "vem gör vad?".
Upplägget i peer learning kan variera beroende på aktivitet och kunskapsnivå:
- En av studenterna utför och den andra observerar, se 'studenternas peer-roller' nedan.
- Öva och göra tillsammans.
- Individuell aktivitet, återberättar därefter till sin peer.
- Göra samma sak, jämföra resultat.
- Studenterna samverkar innan de söker stöd från handledaren.
- Förbereder tillsammans
- Söker lösning på olika uppgifter tillsammans
- Diskuterar och reflekterar tillsammans
- Ge och få feedback från varandra.
I termin 6 kan även arbetsfördelning tränas:
- En av studenterna har huvudansvaret för patienter och delegerar arbetsuppgifter till sin peer.
- Studenterna kan ha eget ansvar för patienter var för sig, vänder sig i första hand till sin peer för stöd och råd eller om de behöver hjälp i olika moment.
- Ger och får feedback från varandra, t.ex. hur de olika rollerna fungerat.
Strukturerade läraktiviteter
Det behövs något gemensamt, så handledningen inte blir slumpmässig beroende på den specifika handledarens intresse och kompetens. Aktiviteterna sturkuteras utifrån det som görs på arbetet dagligen, kopplat till yrkesprofessionen. Läraktiviteterna formuleras i samarbete med lärosäte utifrån kursens lärandemål. Handledaren ger studenterna uppgifterna och följer därefter upp och ger feedback.
Syftet med strukturerade läraktiviteter är:
- Ett stöd för lärandet och ett konkret sätt för studenten att visa sina kunskaper.
- Överföra ansvar för lärandet från handledare till student.
- Frångå slumpmässig handledning - handledningen utgår från samma kärna oberoende av vem som är handledare.
- Tydliggör professionens ansvarsområden.
Handledarens roll vid strukturerade läraktiviteter
Handledaren behöver sätta sig in i aktiviteten för att kunna guida eller förklara strukturen för studenterna. Tanken är att studenterna ska kunna utföra aktiviteten enskilt eller peer-paret tillsammans, förutom aktivitet som innefattar läkemedel. Om handledaren deltar i aktiviteten tar den rollen som observatör.
I förberedelsefasen är handledaren behjälplig att välja en patient om aktiviteten innebär ett patientmöte. Innan genomförande kan förhandledning krävas för att säkerställa att aktiviteten utförs patientsäkert och evidensbaserat. Om peer-paret behöver handledning i genomförandet kommer ni överens innan om hur de ska signalera detta. I reflektionen ska peer-paret initialt reflektera tillsammans men tid behöver avsättas för reflektion med handledare också. Använd med fördel Gibbs reflektionscykel.
Studenternas peer-roller vid strukturerade läraktiviteter
Peer som utför
- Förbered dig enligt beskrivningen.
- "Time out" - om någon av er behöver diskutera något under pågående aktivitet, begär "time out". Det som behöver diskuteras, kan det göras i patientens närvaro eller behöver ni gå ut?
- Oväntad händelse, behöver ni stöd från handledare i aktivieten? Kom överens om detta innan och hur ni påkallar stöd.
- Förklara din roll för patienten.
- Utför aktiviteten, ta stöd av den som observerar vid behov.
- Efter aktiviteten reflektera och ge feedback utifrån era respektive roller, vad var bra och vad kan förbättras?
Peer som observerar
- Förbered dig enligt beskrivningen. Om aktiviteten innebär att observatören är delaktig i förberedelsefasen, dela med dig av dina reflektioner och idéer.
- Vad ska du observera och återkoppla till din peer? T.ex. kommunikation, bedömning, genomförande? Ta gärna med papper och penna för att skriva ner det du ska observera.
- Förklara din roll för patienten.
- Försök att inte prata eller störa den som utför såvida inte den som utför önskar din åsikt/hjälp.
- "Time out" - om någon av er behöver diskutera något under pågående aktivitet, begär "time out". Det som behöver diskuteras, kan det göras i patientens närvaro eller behöver ni gå ut?
- Oväntad händelse, behöver ni stöd från handledare i aktiviteten? Kom överens om detta innen och hur ni påkallar stöd.
- Efter aktiviteten reflektera och ge feedback utifrån era respektive roller, vad var bra och vad kan förbättras?
Möta utmaningar
- Frångå traditionell handledning.
- Skapa förutsättningar för introduktion.
- Ha gemensam introduktion och prata om förväntningar och lärstil hos studenterna.
- Se studenten som en individ vid bedömningarna och vid feedback.
- Var tydlig med att samarbetet mellan studenterna bedöms.
- Ta stöd i kollegiet, med andra verksamheter och med lärosätet.
- Vid problem, prata med båda studenterna gemensamt och/eller enskilt.
Tips
- Avsätt tid för reflektion.
- Betona vikten av att få och ge feedback till varandra.
- Planera in individuell- och peer-handledning. Det är viktigt att även se individen i paret.
- Rikta frågor till var och en av studenterna för att undvika att en tar över.
- Ställ öppna frågor som kräver utförligare svar. T.ex. "Hur gör du när...", "Utveckla...".
- Om man av någon anledning önskar separera studenterna är det viktigt att syftet är tydligt.
- Tips till studenterna i samarbete: "Time out" - en fras de kan använda sig av i en situation där de behöver stanna till och prata igenom situationen (t.ex. upplevelse av att inte vara delaktig, inte förstå, något är på väg att bli fel).