Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Nationella avtalet för extern bemanning, läkare och sjuksköterskor

Här finns information för dig som ska arbeta i Region Jämtland Härjedalen.

Tidrapportering i Heroma

Region Jämtland Härjedalen har förnärvarande en testpilot igång, för läkare, gällande tidrapportering i det personaladministrativa systemet Heroma, där regionen har byggt in taxan för det nationella avtalet i systemet.

Kort beskrivning av arbetsflödet

Konsulter läggs upp som externt anställda i Heroma, avropat schema från Bemlo läggs på konsulten och detta utgör sedan en grund för fakturering.

Konsulterna använder initialt den tidrapport som gäller och registrerar arbetad tid.
Avviker tider mot efterfrågat schema enligt avrop, ska detta godkännas av chef och registreras i Heroma som avvikelse mot beställt uppdrag.

Vid uppdragets slut, månadsskiftet, kommer en tidrapport att finnas tillgänglig i Heroma med arbetade tider som är prissatta enligt taxan för Nationella avtalet och den kommer att ligga till grund för avstämning mot leverantörens faktura.

Berörda konsulter kommer att få information och instruktion hos den verksamhet de arbetar för.

Från och med 1 december 2025 inför Region Jämtland Härjedalen krav på att konsulter som tjänstgör i regionen ska ha med sig ett giltigt och aktiverat ordinarie SITHS-kort för att kunna sätta i gång och arbeta direkt när denne kommer till verksamheten. För varje tillfälle som leverantörens konsult saknar ett giltigt aktiverat SITHS-kort och aktivering måste ske eller ett reservkort måste utfärdas eller förnyas, faktureras leverantören kostnaden för detta.

Vad gäller för bemanningspersonal?
Alla bemanningsföretag ska anlita privat SITHS-ombud för utfärdande av eTjänstekort/SITHS-kort med tillitsnivå 3 (Loa3). Privat SITHS-ombud är t ex Svensk
e-identitet, OBSiths, Avoki Group.

Konsulter som kommer till verksamheter i Regionen från bemanningsföretag ska ha ett giltigt och aktiverat ordinarie SITHS-kort med sig vid uppdragsstart.

Leverantören ska försäkra sig om att konsulten har tillgång till sina personliga koder och är medveten om det regelverk som gäller för användningen av SITHS-kortet/E-legitimationen.

Det är leverantörens ansvar att se till att detta efterföljs.
SITHS-kort utfärdade av privat SITHS-ombud måste ha extra SITHS eID-certifikat från Region Jämtland Härjedalen för att fungera inom regionens verksamheter.

ID-administratörer som arbetar inom Region Jämtland Härjedalen kommer att skapa detta certifikat som bemanningspersonalen enkelt kan hämta ned till sitt kort för att kunna logga in i regionens IT-miljö. Detta kan med fördel göras i god tid så att bemanningspersonalen har ett fungerande SITHS-kort när man anländer till sitt uppdrag.

När ID-administratören har skapat certifikatet kan detta hämtas från denna sida:
https://minasidor.siths.se/start Länk till annan webbplats.

I det avtal som regionen tecknat avseende bemanningspersonal, (Kravspecifikation 2.7, E-legitimering) framgår att konsulten ska ha en giltigt ordinarie SITHS-kort (E-legitimation) som används i regionerna idag. För varje tillfälle som leverantörens konsult saknar giltigt och aktiverat SITHS-kort eller om ett reservkort måste utfärdas eller förnyas, faktureras leverantören kostnaden för detta.

Vid eventuella problem med SITHS-kort kontakta SITHS-administratören på den verksamhet som arbetet ska utföras på.

Cosmic

I Region Jämtland Härjedalen använder vi oss av journalsystemet Cosmic. För information och utbildning, gå till Cosmics sida.