Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Införandet av nya BEST-larm – här är uppdaterad tidplan

Nu finns en tidplan för flytt av ett flertal larmtyper till det nya larm- och kommunikationssystemet BEST, på Östersunds sjukhus.

Tidigare i höst har några larm flyttats från tidigare system till BEST, där bland annat mobiltelefoner används i stället för sökare. Arbetet har kommit tillräckligt långt för att gå vidare med fler larm. Tidsplanen för flytten ser ut enligt följande:

Kritiska larm:

  • Trauma 1 (stort trauma): 8 december.
  • Hjärtstopp vuxen, akuten: 8 december.
  • Akutlarm (före detta hjärtlarm): 10–12 december. Personal från leverantören kommer att gå runt och utföra aktiveringen. När larmknappen är flyttad och aktiverad står texten: AKUTLARM ON LINE i rutan på larmknappen.

Mobiltelefoner som ersätter sökare

De flesta av de mobiltelefoner som ska ersätta sökarna är nu utdelade till aktuella verksamheter. Arbetet med att lägga till andra appar och funktioner som underlättar den kliniska vardagen och kommunikation i stort i dessa mobiler intensifieras nu.

Sökarna kommer så småningom (när även personsökningen flyttats till tjänstemobilerna) att samlas in och återanvändas på andra platser.

Patientanrop och överfallslarm

Under året har nya system för patientanrop och överfallslarm installerats på IVA, Hjärtenheten och Brunflo HC. Patienthotellet Eira har fått ett överfallslarm installerat.

Planen för 2026 är att de som har de gamla överfallslarmen från Ascom kommer få dessa utbytta under våren. Patientanrop och överfallslarm kommer bytas ut inom hela regionen med en mångårig plan där Fastighet prioriterar i vilken ordning det kommer ske. De först prioriterade enheterna detta kommer ske hos är på Barn, Kvinna, Remonthagen och någon av de hälsocentraler som är tänkta som robusta hälsocentraler samt Neuro-Stroke.

Rutiner kring felanmälan

Om något inte fungerar eller går sönder ska felanmälan ske enligt följande:

Vid hårdvarufel på enhet (device):

Till exempel en mobiltelefon eller surfplatta som gått sönder – kontakta den som är admin/assistent på din enhet.

Vid mjukvaruproblem:

Till exempel problem vid inloggning, tappad kontakt med wifi – kontakta Helpdesk. Mer information om hur det går till hittar du på: Helpdesk | Insidan Länk till annan webbplats..

Vid fel på monterad hårdvara:

Till exempel larmknappar, takdisplayer med mera – upprätta felanmälan till Fastighet. Felanmälan - fastighet | Insidan Länk till annan webbplats.

Mer information om var du hittar rutiner vid felanmälan kommer senare.

Sidinformation

Publicerad:
2 dec, 2025
Senast uppdaterad:
2 dec, 2025