Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Uppdaterad rutin vid retur.

Hjälpmedels- och förrådsenheten

En uppdatering på rutinen angående returhantering på beställda varor från centralförrådet.

Idag får vi tyvärr slänga en del sterila produkter helt i onödan av hygienskäl efter att de returnerats, eftersom vi inte längre kan garantera sterilitet när de lämnat vårt lager. Vi vill därför informera våra kunder om hur ni ska undvika att en produkt kasseras efter retur.

Så här gör du en retur till Centralförrådet

  1. När kan du returnera en vara?

Du kan bara returnera en lagervara, när:

✅ Du råkade beställa fel produkt.

✅ Du beställde för många.

✅ Du fick fel vara levererad (felplock).

Om du är det minsta osäker, kontakta kundtjänst: 063-147710 (int: 27710)

Retur måste ske inom 5 arbetsdagar efter att du fått varan!

Så gör du en smidig och korrekt retur.

  • Fyll i returblanketten och fäst blanketten utanpå emballaget.
  • Bifoga följesedeln.
  • Lämna varan som den är – Skriv aldrig direkt på förpackningen.

❌ Om blankett eller följesedel saknas kan vi inte kreditera returen.

📦 Transportören tar inte med gods som saknar följesedel/returblankett!

 

  1. Särskilda regler för vissa produkter.


Sterila produkter:
Kontakta alltid kundtjänst innan retur!

  • Vi tar endast emot sterila varor om originalförpackningen är obruten, hel och ren.
  • Sterila produkter får inte blandas med osterila produkter i samma emballage.
    • Avd. förpackning med sterila produkter ska hanteras med desinfekterade händer!
  • Vi följer riktlinjerna från Svensk Förening för Vårdhygien (SVFH).

Kylvaror: Kontakta alltid kundtjänst innan retur!
Märk upp godset med texten: ”KYLVARA” Kylvaror ska alltid transporteras med slingbil.

Nutrition: Kan endast returneras om de inte har hämtats ut från utlämningsstället.

 

  1. Retur av ej lagerförda varor

Vid retur av ej lagerförd artikel måste du först kontakta kundtjänst för godkännande av retur.

Här finner du retursedel Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Eventuell kreditering sker när returgodset är kontrollerat och godkänt av Centralförrådet.

💬 Frågor? Ring eller mejla kundtjänst: 063-147710 (int: 27710)

Sidinformation

Publicerad:
31 mar, 2025
Senast uppdaterad:
31 mar, 2025