Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Fjällvivans konkurs

Cosmic

HSL-beslut om remissvar och 1177-ärenden relaterade till Fjällvivans konkurs.

Nedanstående åtgärder görs för att säkerställa patientsäkerhet och så korrekt hantering som möjligt av remisser och ärenden

Justering av svarsmottagande enhet för Fjällvivan samt hantering av ärenden i 1177 personalverktyget

Under de närmaste veckorna kommer vi centralt att justera svarsmottagande enhet för vårdbegäran och konsultationsremisser som har skickats från Fjällvivan.

Viktigt för hälsocentralerna att uppmärksamma:

  • Ovidimerade remissvar kan dyka upp i Inkorg svar för patienter som tidigare varit listade på Fjällvivan.
  • Svar på vårdbegäran och konsultationsremisser som skickats från Fjällvivan, men ännu inte besvarats, kommer framöver att hamna hos patientens nuvarande listade hälsocentral.
  • Risk för dubbelremisser: Om en patient kontaktar sin nya hälsocentral för remiss till specialistvård, kontrollera om det redan finns en remiss från Fjällvivan. Under Beställningsstatus får du en översikt över alla utgående remisser för en given patient.

OBS! Alla hälsocentraler behöver bevaka inkommande remissvar i fönstret Inkorg svar med filtrering på datum från 1/9 samt svarsmottagare (Alla).

Ärenden i 1177 personalverktyg:

Fjällvivans pågående ärenden i 1177 personalverktyg kan inte skickas vidare till ny hälsocentral. Dessa kommer att avslutas med ett meddelande till patienten om att skicka ett nytt ärende till sin nya hälsocentral.

Har du frågor?
Mejla:
Anna Sjövall, Enhetschef Stab Nära Vård
Mattias Schindele, Objektägare Cosmic & 1177

Sidinformation

Publicerad:
28 nov, 2025
Senast uppdaterad:
28 nov, 2025