Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Problem med intyg i Webcert och rekommendation kring hantering av detta

Cosmic

Problem att spara och signera intyg. Text kan försvinna när ett intyg öppnas igen. Inera har felsökt och intern felsökning med hög prioritet pågår.

 

På grund av felet rekommenderar vi användare att skriva intyg som inte kan vänta, i Cosmic och posta till Försäkringskassan.

Vi har tidigare informerat om ett fel där knapparna Signera och Radera ibland är inaktiva i Webcert. När felet framträtt har det varken gått att signera eller radera intyget.

Vi har tidigare informerat om att man kan komma runt problemet genom att:

Stäng intyget, Tryck F5 i journalen för att se det påbörjade intyget med korrekt status, Öppna därefter intyget i Webcert och att knapparna då är aktiva.

Problemet har nu ändrat karaktär och när man gör på ovanstående sätt, så händer det att skriven text och val försvinner.

Inera har felsökt och konstaterat att huvudproblemet inte ligger hos dem. Intern felsökning med hög prioritet pågår.

Rekommendation:

På grund av fortsatta problem med intyg i Webcert behöver vi uppmana användare att skriva intygen som inte kan vänta, i Cosmic.

Sök fram önskat intyg i blankettbibiloteket, öppna intyget med en röd ikon, fyll i och posta intyget till Försäkringskassan.

Vi återkommer när vi har mer information.

Bild på blankettbiblioteket i Cosmic och hur man söker på 7804.

Sidinformation

Publicerad:
27 nov, 2025
Senast uppdaterad:
3 dec, 2025