Information till er som loggar in med lösenord i Cosmic eller Cosmic Nova
Cosmic
Som en del i arbetet med att ansluta Cosmic till Nationella läkemedelslistan (NLL) behöver lösenord bytas ut.
Detta gäller inte kassakonton och korridormonitorer.
Som en del i arbetet med att ansluta Cosmic till Nationella läkemedelslistan (NLL) behöver lösenord bytas ut. Detta gäller inte kassakonton och korridormonitorer.
När sker detta?
- Onsdag 8/10, kl 15:00
Vad innebär detta för dig som användare:
- För användare som loggar in med användar-id och lösenord i Cosmic och NOVA, kommer det nuvarande lösenordet ersättas med ett nytt, okänt lösenord. För att få åtkomst till Cosmic igen behöver du kontakta Helpdesk (063-154900, int 24900) alt Cosmic support (063-155400, int 25400). Detta för att säkerställa korrekt användning av lösenord alternativt att lösenord måste bytas ut.
- NOVA-användare som behöver logga in med användar-id och lösenord kontaktar sin lokala administratör.
- Användare som loggar in med Siths-kort påverkas inte av förändringen och kan logga in som vanligt.
Varför är detta nödvändigt:
- NLL ställer högre krav på säker identifiering av både vårdpersonal och vårdenheter.
- För att Cosmic ska kunna kommunicera på ett korrekt och säkert sätt med NLL krävs att vi använder den senaste versionen av HSA (hälso- och sjukvårdens adressregister).
- Uppgraderingen säkerställer att behörigheter och åtkomst fungerar som det ska, och att rätt information alltid kopplas till rätt vårdgivare och vårdenhet.
Vid frågor, kontakta Helpdesk eller Cosmic support
Sidinformation
- Publicerad:
- 24 sep, 2025
- Senast uppdaterad:
- 24 sep, 2025