Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Cosmic och 1177 e-tjänsters nyhetsbrev - september 2025

Cosmic och 1177 e-tjänster

Detta nyhetsbrev innehåller information, allmänna nyheter och tips från Cosmic och 1177 e-tjänsters förvaltningar. Skriv gärna ut nyhetsbrevet och sprid på din arbetsplats. Nyhetsbrev som rör specifika uppgraderingar av systemen finns på Cosmics sidor på vårdgivarwebben och i teamet 1177 e-tjänster. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Två laptop-datorer som high-fivear varandra. Den ena har en Cosmic-logga och den andra har en 1177-logga

Fortsatt positiv trend för webbtidbok

Antalet bokningar, avbokningar och ombokningar via 1177 har ökat under årets andra tertial jämfört med samma period 2024.

Vill din verksamhet veta mer eller önskar komma igång med webbtidbok? Ta kontakt med er Cosmic områdesansvarige.

Antal händelser, total*

2024

2025

T1 jan-april

8887

16985

T2 maj-aug

8711

11110

T3 sept - dec

15350

 

* Totalt antal händelser för funktionerna Avboka tid, Boka tid och Omboka tid

Riktlinje vårddokumentation i Cosmic

Riktlinje vårddokumentation i Cosmic - Centuri 23196 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har förtydligats och uppdaterats. Här följer en kort beskrivning av uppdateringarna i dokumentet:

  • När i tid en journalhandling ska vara upprättad, skriven och signerad
    Riktlinjen stöttar sig mot bland annat Socialstyrelsen tillsynsbeslut om dokumentation samt rekommendation från Patientsäkerhetssamordnare. Dokumentation ska ske i nära anslutning till att vården givits. Journalen ska vara upprättad, skriven och signerad, så snart som möjligt. Inom slutenvården innebär det vanligtvis att dokumentation ska vara upprättad inom timmar och i öppenvården inom 24 timmar
  • Dokumentation av teambesök
    Förtydligande av vem eller vilka som dokumenterar när en patient möter flera yrkeskategorier vid samma tillfälle.
  • Dokumentation i Cosmic av ärenden i 1177 e-tjänster 
    Digital kommunikation med patienter via 1177 e-tjänster ska dokumenteras när det är av betydelse för patientens vård och behandling.

Ny patientöversikt i Cosmic med förbättrad funktionalitet

Tisdagen den 23 september lanseras en ny och förbättrad version av patientöversikten i Cosmic. Syftet är att förenkla det kliniska arbetet genom ett tydligare och mer modernt gränssnitt samt att ge ett bättre stöd utifrån verksamhetstyp – öppenvård eller slutenvård.

Den nya översikten hittas under samma menyval som tidigare, vilket gör övergången smidig. Den nya patientöversikten ger ett stärkt stöd för följsamhet till Patientdatalagen (PDL), vilket bidrar till en säkrare och mer regelrätt hantering av patientinformation.

Illustrationsbild över den nya patientöversiktenFörstora bilden

Riktlinjer för språket på 1177.se

I Språklagen (2009:600) 11 § står: "Språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och lättbegripligt". Det gäller såväl informationssidorna som e-tjänsterna på 1177.se.
1177s samlingsportal - Riktlinjer för språket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om vad detta innebär och hur du ska skriva när du kommunicerar med invånare via 1177.se eller när du utformar e-tjänster och egna formulär. På samlingsportalen finns även en A-Ö ordlista som reder ut vilka ord och uttryck som bör användas respektive undvikas och en snabb introduktion till Klarspråk, som är ett sätt att skriva för att så många som möjligt ska förstå och för att undvika missförstånd. Här är några snabba tips:

Tänk även på:

  • 1177 för invånare vänder sig till patient och allmänhet, inte till vårdpersonal. Mottagaren ska inte behöva ha kunskap i medicin.
  • Mottagaren kan till exempel vara sjuk, orolig, stressad, ledsen eller ha ont. Ha en empatisk ton och ett trevligt språk.
  • Mottagaren kan till exempel ha läs- och skrivsvårigheter eller vara ny på svenska. Ju enklare språk vi använder, desto fler når vi.
  • Var inkluderande. Tänk normkritiskt.
  • Strukturera upp texten ordentligt och renodla. Då förenklar du för läsaren så att hen kan hitta informationen.

Egna formulär i 1177 Formulärhantering

Om du vill ha ett formulär som inte finns tillgängligt via Nationell formulärsamling (NAFS) eller från annan region, så kan vi i de flesta fall bygga det regionalt. Du kommer då att behöva svara på ett antal frågor, bland annat om avsedd användning, lincenskrav och evidens, innan formuläret kan publiceras. Anledningen är den MDR/NMI-utredning av tjänsten som görs av Läkemedelsverket under 2025 och 2026. Se april månads nyhetsbrev för mer information. Kontakta 1177etjanster@regionjh.se så hjälper vi dig vidare.

Om nyhetsbrevet

Utgivare av det här nyhetsbrevet är Cosmic verksamhetsförvaltning och 1177 e-tjänsters förvaltning, som båda tillhör enheten Digital utveckling inom avdelningen Digitalisering.

Cosmic har även en IT-förvaltning, som tillhör samma enhet.
Nyhetsbrevet utkommer cirka 8 gånger per år.

Sidinformation

Publicerad:
8 sep, 2025
Senast uppdaterad:
9 sep, 2025