Cosmic och 1177 e-tjänsters nyhetsbrev - mars 2025
Detta nyhetsbrev innehåller information, allmänna nyheter och tips från Cosmic och 1177 e-tjänsters förvaltningar. Skriv gärna ut nyhetsbrevet och sprid på din arbetsplats. Nyhetsbrev som rör specifika uppgraderingar av systemen finns på sidorna för 1177 e-tjänster och Cosmic

Funktionen Beställning i Cosmic
Efter uppgraderingen av Cosmic i februari görs röntgenbeställningar nu i funktionen Beställning.
Funktionen Beställning kan även användas för beställningar till kemlab, mikrobiologen och lokala analyser samt för att lägga upp aktiviteter, vilket är smidigt då allt görs i samma fönster.
.png)
Det är möjligt att skapa färdiga paket som innehåller beställningar från olika kategorier (aktiviteter, kliniska parametrar, kemi, mikrobiolgi samt radiologi/fysiologi), kontakta din Cosmic områdesansvariga för mer information om ni har behov av detta.
Patologi/Cytologi-beställningar samt att söka fram blodgruppering och bastest behöver dock fortsatt göras i funktionen Beställning Provbunden.
Fokus: Webbtidbok
Under 2025 arbetar Cosmics och 1177 e-tjänsters förvaltningar tillsammans med vården för att öka användningen av webbtidbok. På uppdrag av divisionscheferna har vi tagit fram ett material som beskriver hur webbtidbok kan användas och anpassas, samt att ge stöd till verksamheter i arbetet med att implementera detta arbetssätt.
Materialet består av Presentation steg 1, Presentation steg 2 och ett nytt beställningsunderlag för nya webbtidböcker.
Steg 1 innehåller information om webbtidbok och dess inställningar.
Steg 2 innehåller praktisk information om hur man får till användandet av webbtidbok, checklistor samt information om hur man kan ta ut och följa statistik för webbtidböcker.
Materialet finns publicerat i Centuri och här på Vårdgivarwebben Webbtidbok
Nya villkorstexter i 1177 Tidbokning
Som ett steg i att försöka underlätta för invånare och personal i användande och nyttjande av webbtidböcker har förvaltningarna för 1177 e-tjänster och Cosmic tillsammans med Kommunikationsavdelningen och primärvården sett över de informationstexter som visas för invånaren i samband med bokningar, ombokningar och avbokningar av tider på 1177. Informationen har kortats ner, delats upp och lagts i olika steg i webbtidboksflödet.
Exempel över informationstexter som visas i olika steg i tidbokningsfunktionen
Hjälp och vägledning om Cosmic
Manualer
Visste du att Cambios manualer för Cosmic finns att hitta via menyvalet Hjälp om Cosmic eller via F1-tangenten när du är inloggad i Cosmic?
.png)
I manualerna finns information om funktioner i de olika modulerna i Cosmic. Titlarna kan ibland vara på engelska men texten i manualerna är alltid på svenska.
Region Jämtland Härjedalen har även egna handböcker, rutiner och riktlinjer för Cosmic. Dessa hittar du direkt i Centuri eller här på Vårdgivarwebben: Cosmic - handböcker, rutiner och riktlinjer.
E-Learning
Alla som arbetar inom region Jämtland Härjedalen har tillgång till Cambios e-Learning, både på jobbet och hemifrån (via https://elearning.cambio.se/ Länk till annan webbplats.). E-Learning kan även nås från Cosmic, via menyvalet e-Learning.
På webbsidan för e-learning hittar du kurser som är uppbyggda av korta informationsfilmer och “testa själv”-moment, och det är lätt att söka fram specifika funktioner via valet Kursbibliotek. Det finns också yrkesspecifika program bestående av flera olika kurser.
Aviseringar och sms-påminnelser
Eftersom de funktioner som genererar sms från 1177 e-tjänster och Cosmic ibland förväxlas, kommer här ett tydliggörande kring vad som är vad:
Sms-påminnelser från Cosmic skickas automatiskt från Cosmic till det telefonnummer som är inlagt på patienten i Cosmic. Påminnelsen skickas 48 timmar innan bokad tid. Det är inställt på varje vårdtjänst om påminnelse-sms ska skickas eller inte.
Hej Anna, vi vill påminna om din tid för Telefonsamtal* 13:00, 2025-03-21.
Hälsningar Kirurgimottagningen.
Om din bokade tid är ett fysiskt möte och du har förkylningssymtom - kontakta mottagningen så snart som möjligt.
Detta SMS går inte att besvara
* kan även vara mottagningsbesök, videosamtal, besök på avtalad plats, hembesök
Aviseringar från 1177 skickas när invånaren får ett nytt meddelande i sin inkorg på 1177. Det kan vara exempelvis ett tidbokningsmeddelande, ett formulär eller ett meddelande från personalverktyget. Invånaren behöver då logga in på 1177.se för att läsa meddelandet i inkorgen. Invånaren ställer själv in på 1177.se vilket telefonnummer och/eller mailadress som aviseringen ska skickas till. En gång per år uppmanas invånaren i samband med inloggning att kontrollera de uppgifter som angetts kring aviseringar.
Du har ett meddelande i e-tjänsterna på 1177. Meddelandet finns i inkorgen när du loggat in på 1177. Obs! Du kan inte svara på detta sms.
Betjäningsområde = hela landet
Betjäningsområde är en inställning på enheternas kontaktkort i det inloggade läget på 1177. Inställningen innebär att man kan begränsa vilka invånare som kan se enheten i det inloggade läget på 1177, och därmed använda dess e-tjänster. Eventuella begränsningar kan göras på län, kommun, kön eller ålder. Flera av enheterna i personalverktyget har varit inställda att enbart visas för invånare som är skrivna i länet, men detta är nu ändrat till hela landet. Ändringen är gjord för att våra patienter som är skrivna utanför länet ska kunna ha kontakt med sina mottagningar.
Observera att ändringen enbart gjorts på det geografiska området. Eventuella övriga inställningar, t.ex ungdomsmottagningarna som enbart är åtkomliga för ungdomar 13-22 år, ligger kvar som tidigare.
Hör av dig till 1177 e-tjänsters FBL 1177etjanster@regionjh.se om du vill veta mer eller önskar anpassade inställningar för er enhet.
Sidinformation
- Publicerad:
- 21 mar, 2025
- Senast uppdaterad:
- 21 mar, 2025