Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Fel i funktioner i Cosmic och Cosmic Nova (uppdaterad 9 juli)

Pågående
Startdatum:

Cambio har rapporterat att fel upptäckts i följande funktioner i Cosmic och Cosmic Nova:

Felaktig visning av
läkemedelsbehandling vid
receptförskrivning med alternativet
“Insatt av annan ordinatör” - Ny information 9 juli

Problemet uppstår när ett recept skapas med alternativet "Insatt av annan ordinatör" valt, men utan att lägga till en kommentar. Sedan dokumenteras den första administreringen av läkemedlet antingen exakt vid receptets starttid eller till och med före startdatumet. Därefter skapas ett recept via fönstret Läkemedel och e-receptet registreras eller skickas. Två recept genereras som ett resultat av dessa steg. Denna duplicering är i sig inget problem, eftersom det andra receptet korrekt ersätter det första. Men systemet lägger felaktigt ett till extra administreringstillfälle. Detta kan ge intryck av att en ytterligare dos har getts, även om så inte var fallet.

Problemet ligger endast i den grafiska presentationen och är begränsat till det område som visar tidslinjen för behandlingen. Denna felaktiga presentation kan leda till ej
korrekt administrering av mediciner, särskilt dupliceringen av ett tillfälle kan vilseleda till
felaktig medicinsk behandling för patienten.

Om användare stöter på detta scenario, rekommenderar Cambio att de avslutar den
aktuella behandlingen och påbörjar en ny behandling för att undvika de risker som nämndes tidigare, såsom överlappande recept och felaktig administrering av medicin.

Cambio arbetar med rättning som kommer levereras under augusti 2025.

Beställning av lokala analyser sparas fel - Ny information 9 juli

Signera inte Lokala analyser från ’’Redigera beställning’’. Använd istället
’’Manuell inmating av Lokala analyser’’ om denna aktivitet har planerats sedan tidigare. Ska den lokala analysen tas direkt kan man använda både ’’Beställning’’ samt ’’Manuell inmating av Lokala analyser’’ för att signera.

Cambio kommer att leverera rättning under hösten 2025.

Felaktig presentation av ordination på ej avslutat behandling för Cosmic Läkemedelsmodul - Ny information 8 juli

Ett problem i COSMIC Läkemedelsmodul har identifierats, det gäller arbetsflödet för läkemedelshantering på grund av ett valideringsfel i koden när upprepade ordinationsändringar sker.

Steg för steg beskrivning hur felet uppstår:

  1. Förskrivare ordinerar ett läkemedel bakåt i tiden (första ordinationen).
  2. Därefter ändrar användaren ordinationen. Användare redigerar doseringen med valfri doseringstyp, med nytt startdatumet satt till imorgon (andra ordinationen).
  3. Användare ändrar igen, behåller samma dosering, men ändrar annan informationsmängd såsom notera vid administrering och signerar med samma tid
    som den andra ordinationen (tredje ordinationen).
  4. Därefter så sätter förskrivaren ut ordinationen via ”Sätt ut”.
  5. Därefter så ångrar förskrivaren utsättningen via ”Ändra avslutande och Ångra utsättning”.

När läkaren ångrar utsättningen så aktiveras båda ordinationerna (ordination två och tre) i kodbasen, men visuellt i gränssnittet Läkemedelslista och Utdelningsvy ser de ut som avslutade, de är gråmarkerade. Förväntat beteende är att endast den tredje ordinationen ska aktiveras och vara synlig i gränssnittet.

Om användare stöter på detta scenario rekommenderar vi att de avslutar den nuvarande behandlingen och påbörjar en ny behandling. Denna metod hjälper till att undvika de risker som nämnts tidigare, såsom överlappande ordinationer och felaktig läkemedelsadministrering, vilket säkerställer patientsäkerheten och upprätthåller korrekta behandlingar/ordinationer.

Problem vid signering av svar från
provbundna och patientbundna analyser - Ny information 1 juli

När man arbetar i vyn ’’Osignerat och Ovidimerat’’ samtidigt som nätverksuppkopplingen är mycket långsam, alternativt att man arbetar på en långsam dator, kommer systemet att reagera långsamt och behöva tid för att registrera vidimeringen. Om man vidimerar ett svar, och samtidigt som Cosmic laddar, även klickar på nästkommande rader, och därefter klickar på ”Vidimera” knappen igen så kan det hända att fler svar än förväntat vidimeras.

Användare uppmanas att inte klicka på andra rader medan ett svar håller på att vidimeras. Avvakta att klicka igen tills systemet har laddat färdigt.

Cambio arbetar med en rättning av detta fel, som kommer att kunna levereras tidigast vecka 33.

Utebliven utdelningstid för nästa medicinering i Enhetsöversikten - 27 juni

Ett problem har identifierats där utdelningstiden för nästa medicinering inte
visas i kolumnen 'Läkemedel' i Enhetsöversikten för vissa patienter. Användarna ser inte när patienten ska få nästa medicinering, vilket kan leda till att patienter
inte får sin medicin i tid.

Cambio genomför just nu en felsökning tillsammans med berörda kunder. En rättning
kan inte planeras förrän utredningen är klar. Cosmic förvaltning har i samråd med läkemedelsenheten därför beslutat att dölja kolumnen Läkemedel i Enhetsöversikten för användare. Istället ska Utdelningsvyn och läkemedelslistan i Cosmic användas.

Risk för patientförväxling - 27 juni

I ”Att göra – Patient” i Cosmic och ”Att göra – Patient” widget i nya Patientöversikten i Cosmic (nya Patientöversikten används av ett fåtal pilotenheter och användare) visas aktiviteter som är planerade och utförda för en specifik patient.

Om en användare antingen öppnar eller laddar om innehållet i aktivitetslistan och byter till en annan patient, i samma stund som aktiviteterna för den första patienten visas, kan det leda till att aktiviteter för båda patienterna visas samtidigt. Aktiviteterna listas då utan indikation i gränssnittet om att det är aktiviteter från två olika patienter som visas.
Patientbytet måste ske inom 0,5 sekunder från att aktiviteterna visas upp i listan. Om listan laddas om igen så visas aktiviteterna korrekt.

Användare kan på grund av detta råka utföra aktiviteter för en patient som egentligen är
planerade för någon annan.

Cambio har identifierat orsaken till felet och arbetar med att leverera rättning.

Användare kan inte läsa all information på sökord i journalen i Cosmic Nova - 27 juni

Ett fel kan uppstå i Cosmic Nova om en journalanteckning under ett sökord i Cosmic innehåller mer än 3000 tecken. I Cosmic Nova visas inte anteckningen i sin helhet. Användare uppmanas att läsa långa journalanteckningar från Cosmic
Journal i stället, dvs läsa Cosmic på dator. Cambio arbetar med en rättning av felet.

Vid frågor, kontakta Cosmic support 063-155400 (internt 25400) eller cosmic@regionjh.se.

Sidinformation

Publicerad:
27 jun, 2025
Senast uppdaterad:
9 jul, 2025