Fel i funktioner i Cosmic och Cosmic Nova (uppdaterad 1 juli)
Cambio har rapporterat att fel upptäckts i följande funktioner i Cosmic och Cosmic Nova:
Problem vid signering av svar från
provbundna och patientbundna analyser - Ny information 1 juli
När man arbetar i vyn ’’Osignerat och Ovidimerat’’ samtidigt som nätverksuppkopplingen är mycket långsam, alternativt att man arbetar på en långsam dator, kommer systemet att reagera långsamt och behöva tid för att registrera vidimeringen. Om man vidimerar ett svar, och samtidigt som Cosmic laddar, även klickar på nästkommande rader, och därefter klickar på ”Vidimera” knappen igen så kan det hända att fler svar än förväntat vidimeras.
Användare uppmanas att inte klicka på andra rader medan ett svar håller på att vidimeras. Avvakta att klicka igen tills systemet har laddat färdigt.
Cambio arbetar med en rättning av detta fel, som kommer att kunna levereras tidigast vecka 33.
Utebliven utdelningstid för nästa medicinering i Enhetsöversikten
Ett problem har identifierats där utdelningstiden för nästa medicinering inte
visas i kolumnen 'Läkemedel' i Enhetsöversikten för vissa patienter. Användarna ser inte när patienten ska få nästa medicinering, vilket kan leda till att patienter
inte får sin medicin i tid.
Cambio genomför just nu en felsökning tillsammans med berörda kunder. En rättning
kan inte planeras förrän utredningen är klar. Cosmic förvaltning har i samråd med läkemedelsenheten därför beslutat att dölja kolumnen Läkemedel i Enhetsöversikten för användare. Istället ska Utdelningsvyn och läkemedelslistan i Cosmic användas.
Risk för patientförväxling
I ”Att göra – Patient” i Cosmic och ”Att göra – Patient” widget i nya Patientöversikten i Cosmic (nya Patientöversikten används av ett fåtal pilotenheter och användare) visas aktiviteter som är planerade och utförda för en specifik patient.
Om en användare antingen öppnar eller laddar om innehållet i aktivitetslistan och byter till en annan patient, i samma stund som aktiviteterna för den första patienten visas, kan det leda till att aktiviteter för båda patienterna visas samtidigt. Aktiviteterna listas då utan indikation i gränssnittet om att det är aktiviteter från två olika patienter som visas.
Patientbytet måste ske inom 0,5 sekunder från att aktiviteterna visas upp i listan. Om listan laddas om igen så visas aktiviteterna korrekt.
Användare kan på grund av detta råka utföra aktiviteter för en patient som egentligen är
planerade för någon annan.
Cambio har identifierat orsaken till felet och arbetar med att leverera rättning.
Användare kan inte läsa all information på sökord i journalen i Cosmic Nova
Ett fel kan uppstå i Cosmic Nova om en journalanteckning under ett sökord i Cosmic innehåller mer än 3000 tecken. I Cosmic Nova visas inte anteckningen i sin helhet. Användare uppmanas att läsa långa journalanteckningar från Cosmic
Journal i stället, dvs läsa Cosmic på dator. Cambio arbetar med en rättning av felet.
Vid frågor, kontakta Cosmic support 063-155400 (internt 25400) eller cosmic@regionjh.se.
Sidinformation
- Publicerad:
- 27 jun, 2025
- Senast uppdaterad:
- 1 jul, 2025