Gå till innehåll

Region Jämtland Härjedalen

Patientnämnden

Patientnämnden är en av flera instanser med uppdrag att ta emot, hantera och tillvarata patienters synpunkter och klagomål. Uppdraget omfattar den hälso- och sjukvård som bedrivs enligt Hälso- och sjukvårdslagen av kommuner och regioner, samt offentligt finansierad tandvård.

Patientnämndens uppgift

Våra huvudsakliga uppgifter är att

  • på lämpligt sätt föra fram patienters och närståendes klagomål och synpunkter på vården till vårdgivarna
  • säkerställa att patienter får svar på sina frågor av vårdgivarna
  • hjälpa patienter att få den information de behöver för att kunna ta till vara sina intressen i hälso- och sjukvården
  • utse stödpersoner till patienter som tvångsvårdas.

Patientnämndens verksamhet är en del av regionen, men opartisk och fristående från de vårdgivare som möter patienterna inom hälso- och sjukvården. Nämnden gör inga medicinska bedömningar och tar inte ställning till om vårdgivaren har gjort rätt eller fel. Patientnämnden omfattas av sekretess.

Patientnämnden fungerar som en relationsfrämjande länk mellan vårdgivare och patient genom att beskriva, informera, reda ut och förklara, och på så sätt bidra till att återupprätta tillit och förtroende. De synpunkter och klagomål som kommer in till oss återförs till vårdgivaren för att användas i kvalitetsutveckling och i arbetet för ökad patientsäkerhet.

Patientbroschyren "inte nöjd med vården"

Det finns en broschyr "Inte nöjd med vården?" som går att skriva ut och lämna till patienter. Du kan också beställa broschyren via e-post: patientnamnden@regionjh.se.

Så hanterar du ärenden

Följande rutiner beskriver hur patientnämndsärenden ska hanteras.

Anmälan angående stödperson

Patienter inom psykiatrisk tvångsvård och patienter som isoleras enligt smittskyddslagen har rätt till en stödperson. Stödperson är frivilligt och utses endast om patienten önskar detta. En stödperson har tystnadsplikt, och är en medmänniska som vill engagera sig och som kan stötta i personliga och sociala frågor, och ska inte ta över vårdpersonalens arbete.

Det är patientnämnden som tillsätter stödpersoner.

Skicka in det här formuläret till patientnämnden när en patient önskat att en stödperson ska utses.

Rapporter och årsberättelser

Patientnämnden ska bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet genom att analysera inkomna klagomål och synpunkter. Patientnämnden gör rapporter utifrån speciella problemområden och analyserna förs vidare för att tillvaratas av hälso- och sjukvården.

Du kan ta del av patientnämndens organisation och rapporter på regionjh.se Länk till annan webbplats..

Kontakt

Har du som vårdpersonal eller samverkanspartner frågor så kan du kontakta oss via e-post: patientnamnden@regionjh.se.