Helena Westin ny områdeschef för Folktandvården
– Tänk den dagen när alla som söker vård hos Folktandvården i Jämtland Härjedalen plockas in direkt och slipper köa under lång tid för en plats. Helena Westin är ny områdeschef för Folktandvården, och har tagit över rollen efter Kristin Gahnström.
Hon beskriver sig själv som en engagerad, närvarande, drivande och tydlig ledare. Väl medveten om att engagemanget ibland kan göra att saker och ting går litet för fort. Hon ser en helhet ganska snabbt och vill att saker ska hända. Men erfarenheten har lärt henne att det är viktigt att få med sig alla på vägen, chefer så väl som medarbetare.
– Det spelar ingen roll vad jag sitter och tycker om inte jag kan implementera idén hos alla dem jag arbetar tillsammans med.
Den bästa folktandvården
– Jag är här för att jag vill att vi ska bli den bästa folktandvården! Det är min vision, och det är dit vi vill. Så hur ska vi få till en så bra arbetsmiljö och sätt att jobba på att vi dels klarar vårt uppdrag men att det också blir bra för dem som arbetar där?
Eftersom vi verkar i en politiskt styrd organisation anser Helena Westin det vara extra viktigt att förmedla till våra politiker vad som händer och sker, och vad eventuella beslut får för konsekvenser ute i verksamheten.
– Kanske ska vi tänka om när det gäller att kalla patienter med friska tänder till den årliga kontrollen. Inte titta på de friska munnarna utan fokusera på de som behöver hjälp. Vi behöver titta över vårt arbetssätt, eftersom vi inte kommer att kunna göra som vi alltid har gjort, konstaterar hon.
Mångårig erfarenhet från chefs- och ledarjobb
Hon kommer till Folktandvården med en gedigen bakgrund som chef och ledare i olika sammanhang under drygt 17 år. Samhall, Krokoms kommun och nu senast Arbetsförmedlingen i Östersund. Helena Westin ska leda sju chefer och dem som arbetar på Folktandvårdens kansli. Hon känner sig väldigt välkomnad, och tycker sig ha fått en bra inblick ganska fort.
– Det har varit en fantastisk möjlighet att som jag fått göra gå bredvid den förra tandvårdschefen under två veckors tid, för att sedan under lika många veckor byta roller men ändå känna och ha hennes stöd tätt inpå. Så har ingen introduktion sett ut för min del sen mitt allra första chefsjobb. En väldigt bra och pedagogisk väg att gå, säger hon och fortsätter;- Jag själv som person tycker om att ta mig an nya områden. Det kan vara jobbigt till en del, men samtidigt är det ett sätt att utveckla både mig själv men även utvecklande för de verksamheter som jag kommer till.
Vill utveckla och påverka
Från en mer operativ roll som första linjens chef på Arbetsförmedlingen hade hon börjat längta efter att åter få leda chefer.
– Nej, jag har ingen erfarenhet av området, förutom att jag går hos tandläkaren själv, men jag kände direkt att det här skulle jag jättegärna vilja pröva på om jag får möjligheten. Så från annonsen till att gå på intervju för jobbet kändes det bara så rätt och bra. Här vill jag få vara med och utveckla verksamheten och påverka! Nu står vi inför många utmaningar – det är högkonjunktur, det finns inte tillräckligt med folk, så vi måste tänka annorlunda.
Hinder på vägen mot målet?
Nej! Helena Westin ser istället utmaningar och utvecklingsområden. Det handlar till exempel om att behålla och rekrytera personal i tillräcklig mängd. Inom Folktandvården jobbar man med produktions- och kapacitetsplanering, allt från ordning och reda till frågor kring hur man ska jobba. Hon är för digitala lösningar, samtidigt som det finns en fara i att systemen blir trögjobbade och därmed sårbara.
– Det blir en arbetsmiljöfråga på ett sätt. Så tekniken idag blir både ett hinder och en möjlighet. Att stå med en patient och inte komma åt bilder eller journalen är frustrerande, konstaterar hon men tillägger i samma andetag att en välutvecklad teknik som alla medarbetare fått god tid att sätta sig in i och hantera är någonting odelat bra och både nutidens och framtidens melodi!
Text & Foto: Lena Manneby