Ungdomsmottagningen online har gått live
Som en del i uppdraget att sänka tröskeln för unga i regionen att lätt nå den vård de har rätt till, har nu Ungdomsmottagningen Jämtland Härjedalen startat upp Ungdomsmottagningen online. Det är en digital chattfunktion där ungdomar enkelt kan starta en chatt med sjuksköterska som har barnmorskekompetens eller kurator, gällande sina frågor eller besvär.
Ungdomsmottagningens uppdrag är att främja fysisk och psykisk hälsa med fokus på sexuell och reproduktiv hälsa, samt rättigheter hos unga. Målet med den nya chattfunktionen är att skapa en digital tjänst med e-legitimation som är enkel att använda. Ungdomsmottagningen kommer att utvärdera och vidareutveckla tjänsten beroende på vad det visar sig ungdomar önskar och är tekniskt möjligt.
En av flera lösningar
Ungdomsmottagningen online är en av de lösningar som syftar till att öka tillgängligheten. Ungdomsmottagningen försöker också erbjuda:
- ett bredare urval av kontaktmöjligheter som exempelvis lättillgängliga fristående lokaler i flera kommuner i länet, så kallade närmottagningar
- olika digitala tjänster
- ungdomsanpassat arbetssätt
- normkreativt och normmedvetet förhållningssätt.
Svårt att nå ut via 1177
Ungdomsmottagningen har sedan länge erbjudit webbtidbok för boka och avboka tid, videobesök, förnyelse av preventivmedel och meddelande i 1177.se, men en del ungdomar har haft svårt att hitta dit och har önskat en mer ungdomsanpassad sida.
Webb-app som samexisterar med 1177
Tanken är att den nya webb-appen ska bli lättare för unga och unga vuxna att navigera i och skapa jämlik tillgång till ungdomsmottagningen i hela länet. Tjänsterna i 1177.se kommer att finnas kvar, så arbete sker parallellt och uthopp sker mellan båda för ungdomarna.
Önskemål om nya kontaktsätt
Personalen på ungdomsmottagningen har fått förfrågningar från patienter om andra kontaktsätt än telefon och fysiska besök som till exempel chattfunktion och har även fått veta att patienter gärna använder nuvarande enkla digitala tjänster som exempelvis nätdoktor.
Lättare att nå unga som annars inte skulle sökt hjälp
Ungdomsmottagningen tror att det kan finns ett mörkertal i antal ungdomar och unga vuxna som inte söker sig till ungdomsmottagningen av olika orsaker även om de skulle behöva det.
Andra regioner i landet har efter start med videosamtal och chatt i ny app märkt att de som annars inte skulle komma till deras mottagningar sökt sig till Ungdomsmottagningen digitalt i stället. Det kan handla om exempelvis personer som:
- lider av social ångest
- har långt till de fysiska mottagningarna
- har svårt med tid
- känner att det är obekvämt att besöka en fysisk mottagning.
Vad erbjuder Ungdomsmottagningen online?
- Chatt måndag - torsdag 13-16.30 och fredag 13-14.30 med kurator eller sjuksköterska med barnmorskekompetens.
- Meddelandefunktion som är öppen dygnet runt och ungdomar får svar inom två vardagar samt ansöka om receptförnyelse av preventivmedel.
Klicka här för att komma vidare till tjänsten. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
För mer information:
Catharina Gützkow Lundström, verksamhetschef Ungdomsmottagningen
catarina.gutzkow@regionjh.se
Text: Elin Gunnarsson