Pandemin har stärkt den digitala vården
Region Jämtland Härjedalens digitala vård har tagit stora språng under pandemin. Antal indirekta vårdkontakter ökade med drygt 116 000 för perioden januari-maj jämfört med samma period föregående år.
Coronapandemin har inneburit en stor omställning för den svenska hälso- och sjukvården. Stora insatser har gjorts för att öka kapaciteten, bland annat i intensivvården, och vårdpersonalen har fått slita mycket hårt. Samtidigt har omställningen medfört att hälso- och sjukvården utvecklats och tagit kliv framåt på flera områden, bland annat vad gäller digitalisering.
I Region Jämtland Härjedalen har de indirekta vårdkontakterna ökat med 116 000 mot föregående år, och kan ses som ett led i ändrat arbetssätt till förmån för digitala kontakter och telefonrådgivning.
– Det finns en uppenbar normförändring där en stor andel av medborgarna blivit mer vana vid att använda digitala verktyg i sin kontakt med vården, och det behovet behöver vi kunna tillgodose även efter pandemin. Framtidens utmaningar att till exempel hantera den uppskjutna vården kommer ställa ytterligare krav på vård och omsorg att arbeta mer effektivt, bland annat genom digitala redskap, säger hälso-och sjukvårdsnämndens ordförande Tom Silverklo.
– En mer digital, tillgänglig och närmare vård kan tillsammans med nya arbetssätt i vården innebära att resurserna inom vård och omsorg kan användas bättre och därmed räcka till fler.
För mer information:
Tom Silverklo (C), Hälso- & sjukvårdsnämndens ordförande, 073-267 27 97
Text: Sara Nilsson