Flexibla krav ger större klimatnytta
Infrastrukturdepartementet har bjudit in Region Jämtland Härjedalen att lämna synpunkter på ett förslag om genomförande av ändringar i direktivet om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster.
I förslaget föreslås ändringar som krävs för att bättre främja rena och energieffektiva vägtransportfordon. Direktivet, som ska vara genomfört i svensk rätt senast den 2 augusti 2021, innebär att de avtal som tilldelas efter upphandling av fordon och vissa tjänster, bland annat kollektivtrafik, uppfyller krav på en minsta andel miljöanpassade fordon, så kallade minimimål. Det lämnas också förslag till en ny förordning om miljökrav vid upphandling av bilar och vissa tjänster inom transportområdet. Författningsändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2022.
I svaret framgår att Region Jämtland Härjedalen i grunden är positiva till krav som leder till minskad klimatpåverkan men anser att kraven ska vara rimliga och leda till klimatnytta som helhet.
– Det finns ingen anledning att övertolka EU-direktivet genom att lägga kraven på samtliga myndigheter och genom att förslaget också gäller upphandlingar under tröskelvärdet. Vi anser att genomförandet bör lösas med flexibla krav och till större klimatnytta om andra fossila fordon och tillhörande infrastruktur omfattas, säger regionstyrelsens ordförande Eva Hellstrand, och fortsätter;
– Staten gör stora insatser för att Sverige ska kunna utveckla och dra nytta av biogas som drivmedel. Därför vore det olyckligt om vi inte längre ges möjlighet att välja fordon som drivs av biogas. Vi avstyrker därför att miljöbilsdefinitionen endast ska gälla elektriska fordon och även förslaget gällande vilka bussklasser som ska omfattas och anser istället att den avgränsning som ges av EU-direktivet ska gälla, säger Eva Hellstrand.
För mer information:
Eva Hellstrand (C), regionstyrelsens ordförande, 070-601 28 95
Hans Svensson, regiondirektör, 076-837 31 74
Text: Sara Nilsson