Automatisk uppdatering orsakade IT-störningar
Under morgonen drabbades Region Jämtland Härjedalen av omfattande problem då den serverbaserade IT-miljön inte fungerade. Detta innebar att det inte gick att nå journalsystemet vilket påverkade såväl planerade operationer som telefonrådgivningen på hälsocentralerna. Det innebar också svårigheter för anställda som jobbar på distans att komma åt IT-miljön.
Felsökning startade runt 06.30 i morse och strax efter kl. 9 hade problemet identifierats och lösts.
– Felet orsakades av en uppdatering som hade startats automatiskt under natten. När problemet uppdagades gick det snabbt att lösa, men vi behöver såklart utreda vidare varför uppdateringen skedde då dessa inte ska ske automatiskt, säger Marit Nilsson som är IT-chef i region Jämtland Härjedalen.
På grund av haveriet beslutades att alla planerade operationer skulle ställas in, men dessa återupptas nu enligt plan. Regionen kommer dock att ligga krav i stabsläge under dagen för att bevaka situationen.
– Vi ser såklart allvarligt på den här typen av händelser, men om vi ska ta med oss något positivt så är det att vi får tillfälle att se att våra reservrutiner fungerar, samtidigt som vi får en tydlig bild av vad vi kan förbättra framöver, säger regiondirektör Hans Svensson.
För mer information:
Marit Nilsson, IT-chef, 070-349 31 35.
Hans Svensson, regiondirektör, 076-837 31 74
Text: Sara Nilsson