Se livesändningen från helikopterns första tur till basen i Göviken i Östersund här. Sändes live på Facebook 12 maj 2017.
Först ut med helt ny ambulanshelikopter
Region Jämtland Härjedalen blir först i Norden med en helt ny modell av ambulanshelikopter när den tidigare helikoptern efter 25 år och tusentals flygtimmar nu går i pension.
– Det känns otroligt spännande att få kliva in i något helt nytt som är skapat för oss, säger Gustav Carlsund, anestesisjuksköterska och sektionsledare för ambulanshelikoptern i Jämtland.
Det går inte att undgå att höra stoltheten i hans röst.
Den tidigare ambulanshelikoptern är utformad för att klar en mängd olika uppdrag. Den har flugits på flera håll i världen sedan 1991 – bland annat för en sheriff i Florida, USA, därefter som ambulanshelikopter i Pennsylvania. I Region Jämtland Härjedalen landade den 2005 och har sedan dess gjort hundratals transporter årligen med utgångspunkt från Göviken vid Storsjöns strand i Östersund.
"Anpassats till oss"
Men på fredagen gjorde den nya maskinen entré. På eftermiddagen landade ambulanshelikoptern AW 169 för första gången vid helikopterbasen i Östersund.
Nu börjar något av en ny era för Gustav Carlsund och hans kollegor i och med att de börjar jobba med en helikopter som är helt anpassad för ambulansuppdrag. I den är interiör och lösningar utformade för ambulanssjukvård. Till exempel är utrymmet i kabinen betydligt större än i den gamla, dels för att kunna få in medicinteknisk utrustning, dels för att ha bättre plats att ta hand om patienter. Den har även ett bättre kommunikationssystem och en drastiskt sänkt bullernivå inne i kabinen.
– Den stora vinningen är en betydligt bättre arbetsmiljö. Vi kan göra patientsäker vård och fortfarande sitta fastspända. Tidigare har vi behövt anpassa oss till helikoptern, nu har helikoptern anpassats till oss, säger Gustav Carlsund.
Först i Norden
Den nya ambulanshelikoptern är tillverkad i Italien och ägs av företaget Babcock Scandinavian airambulance. Företaget och Region Jämtland Härjedalen blir först ut i Norden att flyga med den här typen av helikopter, samtidigt är man också tidigt ute i Europa – något som säkert kan komma att innebära frågetecken som ska rätas ut.
– Det är framförallt väldigt mycket ny teknik i den, i princip allt är digitaliserat. Men man får inte vara rädd för ny teknik. Vi är väldigt bra rustade och har bra folk som jobbat mycket även med detta nya, säger Thure Waplan, flygchef på företaget Babcock Scandinavian airambulance, som själv är helikopterpilot sedan drygt trettio år tillbaka och som kört ambulanshelikopter otaliga timmar.
Norrbotten och Västerbotten följer efter
I och med att Region Jämtland Härjedalen tog beslut om en ny ambulanshelikopter bestämde sig Norrbottens läns landsting och strax därefter även Region Västerbotten för att gå i Region Jämtland Härjedalens spår – så i samma veva uppgraderar även de båda Norrlandstingen till denna nya modell. Sammanlagt har Babcock Scandinavian airambulance köpt in fyra helikoptrar, en till vardera region och en reservmaskin. Något som bland annat innebär stora möjligheter till samarbete och utbyte i framtiden.
För bolaget har det inneburit en utmaning att få in fyra helt nya maskiner i flottan, inte minst med hänsyn till utbildning av personalen. 19 piloter har gått kurs i 6 veckor för att lära sig flyga den nya helikoptern. Parallellt har 12 tekniker gått kurs och haft praktik i 8 veckor för att förbereda sig.
– Vi får fler maskiner och mycket ny kunskap, det borgar för att vi kan ha mycket bättre tillgänglighet på våra helikoptrar, säger Thure Waplan.
I och med att Region Jämtland Härjedalen och Babcock Scandinavian airambulance kom överens om att skaffa den nya ambulanshelikoptern förlängdes också avtalet som regionen haft med helikopterföretaget till slutet av 2021.
"Ett spännande vägval"
Först ut att ta AW169 i bruk i skarpt läge blir Region Jämtland Härjedalen där helikoptern början köras i juni.
– Vi har gjort ett klokt val och ett spännande vägval när vi valt en helt ny helikoptertyp. Det blir enormt spännande men också lite läskigt att prova något som ingen annan gjort och en utmaning både för oss som region och för Babcock Scandinavian som företag, säger Gustav Carlsund och fortsätter:
– Vi lägger referenserna som andra kommer att titta på för att se hur det funkar – hur inredningen funkar, om den är patientvänlig och så vidare. Många blickar kommer att vändas hit och många kommer att vara nyfikna på hur det går.
Text & foto: Sara Rönnberg
Hårda fakta om nya ambulanshelikoptern
Modell: AW 169
Tillverkningsår: 2017
Tillverkare: Italienska Leonardo Sp.A.
Längd: ca 15 meter
Höjd: 4,5 meter
Vikt: 4800 kg
Rotorbladens längd: 12 meter
Max hastighet: 270 km/h
Max flygtid: 3 timmar
Pris: 80 miljoner kronor