Peer learning som handledningsmodell för sjuksköterskor

Maria Korndahl, Leg. sjuksköterska och Paulin Mattsson, specialistsjuksköterska inom intensivvård

Det finns utmaningar att inom sjuksköterskeutbildningen öka antalet placeringar i verksamhetsförlagd utbildning med bibehållen utbildningskvalitet.

Forskning visar att handledare och studenter upplever peer learning som stimulerande, utmanande och utvecklande för studenters omvårdnadskunskaper.

Syftet var att beskriva handledande sjuksköterskors erfarenheter i samband med byte av handledningsmodell till peer learning. Kvalitativ deskriptiv design med induktiv ansats där individuella intervjuer med semistrukturerade frågor användes. Analysen resulterade i ett övergripande tema: att handledningsmodellen kan vara effektiv och fungera bra, men också innebära utmaningar, med tre kategorier om: att handleda ett studentpar, att vilja studenters och patienters bästa samt erfarenheter av stöd. Över lag önskade handledarna mer förberedelser från arbetsgivaren i form av introduktion, förståelse för att handledningen tar tid och minskad vårdtyngd under tiden för verksamhetsförlagd utbildning.