COSMIC OCH 1177 E-TJÄNSTERS NYHETSBREV - SEPTEMBER, 2024
Detta nyhetsbrev innehåller information, allmänna nyheter och tips från Cosmic och 1177 e-tjänsters förvaltningar.
Nyhetsbrev som rör specifika uppgraderingar av systemen skickas ut separat.
Skriv gärna ut nyhetsbrevet och sprid på din arbetsplats.
Vårddokumentation i Cosmic
Cosmic förvaltning får ibland frågor kring rutiner om dokumentation, till exempel vad och hur vårdpersonal ska dokumentera i olika situationer och sammanhang. Vi tipsar om Riktlinje Vårddokumentation i Cosmic Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.(centuri 23196), för mer information om hur du dokumenterar på ett säkert och effektivt sätt.
Cosmic 4.0
Under hösten sker ingen planerad uppgradering av Cosmic, nästa uppgradering sker under februari 2025.
Cosmic Insight
Cosmic Insight är en funktionalitet i Cosmic som tillåter användare av journalsystemet att själva hitta svar på sina frågor utifrån information från patientdata i journalsystemet. Funktionen är behörighetsstyrd och hämtar data per vårdgivare.
Vill du lära dig mer om hur du kan använda Cosmic Insight i ditt arbete? Vår eLearningkurs ger dig en introduktion till Cosmic Insight. Du får lära dig att skapa olika typer av frågor, hantera olika vyer och navigera i de olika resultaten du får beroende på din fråga. Du får även kunskaper i hur du hittar frågor i utforska och i ditt bibliotek, hanterar resultat, identifiering och avidentifiering av patienter samt hur du sparar resultat till olika dashboards. Länk till utbildningen eLearning Insight Länk till annan webbplats.
Granskning av funktionen Min hälsa
Under 2024 har Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) granskat appen Min Hälsa som erbjuds av Region Jämtland Härjedalen. Min Hälsa kan användas av invånare vid videobesök via Cosmic. DIGG har i granskningen funnit brister som leverantören ska se över och åtgärda.
Läs mer i Min Hälsas tillgänglighetsredogörelse: https://minhalsa.cambio.se/v3/sv/tillganglighet.html Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Månadens kortkommando i Cosmic
Denna månad fokuserar vi på Beställning och svar där vi har några kortkommandon som kan underlätta arbetet:
- Ctrl+Shift+R (Beställning av provbundna analyser/undersökningar)
- Ctrl+Shift+U (Provtagningsunderlag)
- Ctrl+Shift+S (Beställningsstatus)
- Ctrl+Shift+L (Lokala analyser)
- Ctrl+Shift+I (Inkorg svar)
- Ctrl+Shift+V (Svar provbunden)
Brev från 1177 personalverktyget
Allt fler verksamheter övergår till att skicka ut information via 1177 istället för via brev. Denna funktion brukar kallas invånarärende.
För primärvården finns nu mallarna Behov av järntillskott dagligen, Behov av järntillskott varannan dag, Blodtrycksbrev hälsorum, Förnyat recept på inhalationsläkemedel, Förnyat recept på tablett Levaxin, Normal undersökning och Patientinformation vid sjukskrivning att skicka ut från 1177 personalverktyget.
Är du intresserad av att börja använda någon av dessa eller vill göra en egen mall för utskick? Hör av dig till FBL 1177 e-tjänster (1177etjanster@regionjh.se).
Observera att denna funktion inte ska användas för digitala kallelser. Där hänvisas till kommande funktionalitet i Cosmic.
Lokala loggadministratörer granskar även 1177 e-tjänster
Handbok för loggkontroll Länk till annan webbplats.(centuri 52045) innefattar nu även loggkontroller i 1177 Personalverktyget. Kortfattat innebär det att:
- användare som idag har rollen "lokal loggadministratör" i applikationen LogPoint AAHC (Applied Analytics for Health Care) nu även har behörigheten "granskare" i 1177 personalverktyget. Vid nya beställningar för behörigheten kommer granskar-rollen i 1177 att följa med automatiskt.
- I kapitel 5.2 finns information om hur loggning i 1177 personalverktyget görs.
- Den granskning som godkänns i AAHC avser alla system som granskats, dvs inte bara Cosmic utan även 1177 personalverktyget och VAS.
Ny funktion i 1177 personalverktyget - Fortsatt dialog i ärenden
Under hösten kommer funktionen Fortsatt dialog i ärende att införas. Funktionen kommer att innebära att invånare ges möjlighet att svara på avslutade ärenden inom en begränsad tidsperiod. Du som vårdpersonal kommer då ha möjlighet att antingen fortsätta dialogen med invånaren, att avsluta ärendet utan svar eller att svara på ärendet utan att invånaren ges möjlighet att öppna ärendet på nytt.
Mer information om funktionen och när den går igång kommer att ges i teamet 1177 e-tjänster under hösten. Preliminär start för funktionen är 25 september.
Central reservrutin för 1177 e-tjänster
Nu finns en central reservrutin Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (centuri 81409) för 1177 e-tjänster. Information om detta gick även ut i ledningsmail till alla chefer inom hälso- och sjukvården 2024-08-21. I rutinen finns beskrivet vad chefer och medarbetare ansvarar för. Varje verksamhet ansvarar för att ta fram lokala reservrutiner för arbetsprocesser som inkluderar någon del av 1177 e-tjänster. I den centrala rutinen finns förslag på hur man kan tänka när lokal reservrutin tas fram.
Nationell formulärsamling - NAFS
Nationell formulärsamling (NAFS) är en tjänst där SKR tagit fram kvalitetssäkrade formulär - gratis att använda - som kan skickas till invånare via 1177 formulär. I de fall det krävs har NAFS löst licens eller ingått annan överenskommelse med rättighetshavaren. Tjänsten fylls på kontinuerligt med nya formulär. Just nu finns dessa tillgängliga: AUDIT (alkohol), Catquest-9SF (syn), CCQ 24h (lungsjukdom), CIA (ätstörning), CAT (lungsjukdom), PHQ-9 (depression), DASH (arm, axel och hand), Levnadsvanor (hälsa), EDE-Q (ätstörning), HOOS (höft), HOOS-12 (höft), EQ-5D-5L (hälsa), Rand-36 (hälsa), ISI (sömn), KOOS (knä), KOOS-12 (knä), mMRC (andningsbesvär), MADRS-S (depression), PRWE (handled), QuickDASH (arm, axel och hand), SMFA (muskler och skelett), VARIShort (åderbråck).
Om du är intresserad av att använda något av dessa formulär ska du kontakta FBL 1177 e-tjänster (1177etjanster@regionjh.se). Hit kan du även höra av dig om du är intresserad av ett formulär som inte finns med i listan ovan. Vi kan isåfall bygga ditt formulär regionalt.
Mer information om tjänsten NAFS och vilka formulär som är på gång finns på sidan https://patientenkat.se/nationellpatientenkat/nationellformularsamling/ Länk till annan webbplats.
Kommande funktioner
Under hösten startar två pilotprojekt kring funktioner i Cosmic och 1177 e-tjänster:
- Brunflo hälsocentral, Gynekologiska mottagningen och hälsocentralen Renen kommer att testa funktionen Tidbokningsmeddelande. Tidbokningsmeddelande är ett automatiskt meddelande som går till invånaren i 1177 i samband med att vårdpersonal bokar en tid i Cosmic. Invånaren får ett sms och/eller e-post om att ett meddelande inkommit i 1177 om invånaren har detta inställt. I meddelandet i 1177 får invånaren information om den bokade tiden. Om vårdtjänsten som används vid bokning har en webtidbok så kan patienten även om- eller avboka tiden på 1177.
- På akutmottagningen planerar vi för att testa en ny version av Patientöversikt i Cosmic.
Om nyhetsbrevet
Utgivare av det här nyhetsbrevet är Cosmic verksamhetsförvaltning och 1177 e-tjänsters förvaltningar, som båda tillhör Utvecklings- och digitaliseringsenheten inom Forskning, utbildning och utvecklingsavdelningen.
Cosmic har även en IT-förvaltning, som tillhör e-hälsoenheten inom IT-avdelningen.
Nyhetsbrevet utkommer cirka 8 gånger per år.