COSMIC OCH 1177 E-TJÄNSTERS NYHETSBREV - OKTOBER, 2024
Detta nyhetsbrev innehåller information, allmänna nyheter och tips från Cosmic och 1177 e-tjänsters förvaltningar.
Nyhetsbrev som rör specifika uppgraderingar av systemen skickas ut separat.
Skriv gärna ut nyhetsbrevet och sprid på din arbetsplats.
Cosmic e-learning
e-learning kommer att uppdateras utifrån förbättringsönskemål. Innehållet kommer vara detsamma men designen förändras, upprepningar minskas och titlar blir tydligare utifrån filmernas innehåll. Filmerna blir mer pedagogiska med ett mer följsamt tempo. Uppdateringen av kurserna kommer att ske successivt från och med februari 2025. e-learning för Cosmic levereras av Cambio.
Tips för att arbeta rätt i Cosmic - Autotexter i Taligenkänning (TIK)
Du som användare av TIK kan skapa autotexter som lämpar sig extra bra när du har en längre standardtext som du ofta dokumenterar. Autotexten infogas i dokumentationen med ett kort röstkommando, texten kan sedan vid behov justeras för att passa aktuell patient. Autotexter kan förkorta dikteringstiden och förbättra standardisering av dokumentationen.
Exempel
- Du gör ofta ett standardstatus på dina patienter. I dokumentationen kommer du diktera hela statuset.
- Men istället kan du definiera en autotext som heter "normalstatus" som innehåller normaldokumentation för detta status.
- Du säger röstkommandot "infoga normalstatus" för att snabbt infoga texten i journalanteckningen.
För mer information se Centuri dokument 72072 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., det finns även bra elearningfilmer för detta: https://elearning.cambio.se/course/view.php?id=2217 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Nya anslutningar visas i Cosmics patientlist
Nu finns två nya vårdformer i Anslutningsöversikten och Patientlisten; Korttidsplats och Utvidgad primärvård.
Se rutin: Centuri dokument 56153 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Kommunerna ansvarar för Korttidsplats och primärvården för Utvidgad primärvård.
Förberedelser för Nationella läkemedelslistan (NLL) i Cosmic
1 maj 2021 trädde Lag (2018:1212) om Nationell läkemedelslista (NLL) i kraft. Syftet med NLL är att ge hälso- och sjukvården, apoteken och patienten samma bild av patientens förskrivna och uthämtade läkemedel, det som idag endast gäller för dospatienter. Arbetet med NLL drivs av E-hälsomyndigheten på uppdrag av regeringen och innebär att alla journalsystem ska anslutas.
Alla regioner samarbetar på nationell nivå inför införandet av NLL. Region Jämtland Härjedalen arbetar tillsammans med övriga regioner inom kundgrupp Cosmic samt Cambio i olika grupperingar.
Första steget, som är förberedande inför införandet av NLL, sker i februari 2025 och kommer bland annat att innebära en förändring av administreringssätt i läkemedelsmodulen i Cosmic. Det mesta kommer att förändras per automatik, och utseendet i modulen kommer att skilja sig lite ifrån nuläget. Senare under året kommer NLL att integreras fullt ut i Cosmic. Det finns ännu inget fastställt datum men enligt lagkrav ska det ske senast 1 december 2025.
För mer information, se E-hälsomyndighetens hemsida: https://www.ehalsomyndigheten.se/yrkesverksam/nationella-lakemedelslistan/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Tydligare SMS- och epostpåminnelser från Cosmic
Från och med vecka 42 kommer SMS- och e-postpåminnelser att innehålla tydligare information om vilken typ av besök patienten är kallad till. I dagsläget står det enbart "Vi vill påminna om din tid", men framöver kommer påminnelserna att specificera besöket, till exempel: "Vi vill påminna om din tid för ditt mottagningsbesök/telefonsamtal/videosamtal/besök på avtalad plats/hembesök".
Månadens kortkommandon i Cosmic
Denna gång för resursplanering:
- Ctrl+T (Öppnar Tidbok)
- Ctrl+G (Öppnar Bokningsunderlag)
- Ctrl+B (Öppnar Snabbokningsunderlag)
- Ctrl+Alt+V (Öppnar Planerade vårdåtgärder)
- Ctrl+Shift+"+" (Gör kolumnen bredare)
- Ctrl+Shift+"-" (Gör kolumnen smalare)
Uppdaterat grundutbud för primärvården i 1177 e-tjänster
Primärvården har sedan tidigare ett beslutat grundutbud, dvs ett antal e-tjänster som hälsocentralerna (regiondrivna och privata inom hälsovalet) alltid ska erbjuda. Detta för att vården ska vara rättvis och lika oavsett var i länet invånarna är listade. Från och med 4 november kommer grundutbudet att utökas med e-tjänsterna Begär intyg och Begär journalkopia, samt att Kontakta mig byter namn till Kontakta din hälsocentral. Förhoppningen är att de ärenden som inkommer ska bli lättare att sortera och innehålla mer relevant information. Hälsocentralerna behöver inte själva göra något utan ändringen kommer att ske automatiskt.
Även den specialiserade vården kommer att få ett grundutbud i 1177 e-tjänster under 2025. Mer information kommer senare.
Städning pågår i 1177 Stöd och behandling
Enhetschefer för de verksamheter som använder någon del av 1177 Stöd och behandling kommer att få ett mail under oktober angående deras använding av Stöd och behandling. Av mailet kommer det att framgå vilka stöd- eller behandlingsprogram enheten använder, hur behörigheterna på enheten är fördelade, vad de olika behörighetsrollerna innebär och hur många pågående program varje behandlare har.
Det som behöver göras är att titta igenom så att behörighetslistan stämmer och att det finns användare för varje roll. Det behöver också ses över så att avslutade moment tas bort från plattformen, att inga gamla behandlingar ligger öppna och att ingen patient glömts bort då behandlare slutat.
Fortsatt dialog i ärenden i 1177 Personalverktyget
Den 25 september driftsattes funktionen Fortsatt dialog i ärende. Funktionen innebär att invånare och personal kan fortsätta ställa frågor eller skicka information i avslutade ärenden inom en begränsad tidsperiod. Ärenden ska fortfarande och precis som vanligt avslutas med knappen Besvara.
Vid behov finns det möjlighet att besvara ärenden och avsluta dem genom att använda knappen Besvara och avsluta direkt. Den funktionen bör endast användas i undantag och aldrig som rutin.
Hur köper man in program till 1177 Stöd och behandling?
Är din verksamhet intresserad av att testa ett nytt program i Stöd och behandling? I rutinen 1177 Stöd och behandling Inköp program (Centuri 82255) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. beskrivs hur du går tillväga, var du vänder dig och vad din verksamhet behöver göra för att testa eller köpa in ett nytt program till Stöd och behandlingsplattformen.
Att köpa in Stöd- och behandlingsprogam från andra regioner är i regel prisvärt (kostar vanligtvis 10 000 kr för första året och därefter 5 000-10 000 kr per år), men man behöver göra ett förarbete för att säkerställa att varje program är medicinskt godkänt och rutiner finns för hur man ska arbeta med programmet på ett säkert sätt.
Viktigt att gallra besvarade formulär från 1177 Formulär
Eftersom 1177 formulär inte är klassificerat som journalsystem är vi skyldiga att radera besvarade formulär från tjänsten inom 12 månader. Det görs av dig som tar emot och jobbar med det aktuella formuläret. Markera det eller de formulär som ska tas bort och tryck därefter på knappen Gallra markerade.
Det finns i nuläget ingen automatik mellan 1177s formulärtjänst och Cosmic. Du behöver alltså själv se till att information i inkomna formulär som är av intresse för vården sparas i Cosmic, t.ex via journalmall.
Om nyhetsbrevet
Utgivare av det här nyhetsbrevet är Cosmic verksamhetsförvaltning och 1177 e-tjänsters förvaltning, som båda tillhör Utvecklings- och digitaliseringsenheten inom Forskning, utbildning och utvecklingsavdelningen.
Cosmic har även en IT-förvaltning, som tillhör e-hälsoenheten inom IT-avdelningen.
Nyhetsbrevet utkommer cirka 8 gånger per år.