COSMIC Nyhetsbrev

COSMIC OCH 1177 E-TJÄNSTERS NYHETSBREV - JUNI, 2024

Detta nyhetsbrev innehåller information, allmänna nyheter och tips från Cosmic och 1177 e-tjänsters förvaltningar. Nyhetsbrev som rör specifika uppgraderingar av systemen skickas ut separat.

Skriv gärna ut nyhetsbrevet och sprid på din arbetsplats.

Cosmic e-Learning finns nu i Kompetensportalen

Länkar till introduktionsprogram för läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och vårdadministratörer i Cosmic e-Learning finns nu upplagda i Kompetensportalen. Det finns även länkar till läkemedelsfördjupning i Cosmic. Skriv Cosmic i sökfältet för att hitta rätt.

Skärmklipp som visar de olika Cosmic-kurserna Cosmic introduktion usk:a slutenvård, Cosmic introduktion usk:a öppenvård, Cosmic introduktion ssk:a slutenvård, Cosmic introduktion läkare slutenvård,Förstora bilden

Hur arbetar jag rätt i Cosmic?

Vad behöver vara uppdaterat för att uppgifterna i Vårdplatsöversikten ska stämma? Denna checklista Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., i centuri - 71581, hjälper dig att bidra till en aktuell bild av vårdplatsläget för hela sjukhuset.

Segheter i Cosmic

Många användare upplever att Cosmic är segt att arbeta i.

IT-enheten har under vintern genomfört riktade tester och kapacitetsmätningar för att identifiera orsaken till rapporterade problem. Det har även installerats en referensmiljö för att identifiera och fastställa prestandan i Cosmic. Målsättning är att fastställa värden för “normalnivåer” på prestandan i Cosmic för att på så sätt lätt kunna identifiera när hastigheten är för långsam.

Månadens kortkommando i Cosmic

Ibland underlättar kortkommando det dagliga arbetet. Denna gång tipsar vi om:

  • CTRL+J (Journal)
  • CTRL+L (Läkemedel)

Hur får man info om allt man kan göra i 1177 e-tjänster?

1177 e-tjänster består av flera tjänster och funktioner som kan underlätta för de olika verksamheterna inom hälso- och sjukvården som vill arbeta mer digitalt.

  • Teamet 1177 e-tjänster är öppet för alla. Under våren har förvaltningen sänt regionala användarforum med olika fördjupningsområden och goda exempel från verksamheter som gjort smarta lösningar. Samtliga användarforumen finns inspelade för dig som vill titta i efterhand. Inspelningarna finns i teamet i kanalen Allmänt, under Filer.
  • Länk till teamet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
  • Teamkod: v13n1qt

Nya personalvyer i Stöd och behandling

Personaldelen av Stöd och behandling har fått ett nytt utseende. Om du missade att delta i vårens utbildningar, som gick igenom de nya vyerna, kan du se dem i efterhand på sidan Genomgång av de nya personalvyerna i stöd och behandling på inera.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Bakom utbildningarna står Inera, som nationellt förvaltar 1177.se och Stöd och behandling.

Städa i Stöd och behandling

Vi har för närvarande en stor mängd öppna moment* i Stöd och behandling, i många fall flera år gamla. Det är väldigt viktigt att dessa moment avslutas.

Stöd och behandling är inte klassat som journalsystem och därför måste invånares personuppgifter raderas (gallras) inom två år från det ett stöd- eller behandlingsprogram startat.

Är du osäker på hur du avslutar pågående moment? Kontakta 1177 e-tjänsters förvaltning via FBL 1177 e-tjänster - 1177etjanster@regionjh.se

  • Rollen invånaradministratör ansvarar för att flytta pågående moment till annan behandlare, om behandlare inte längre finns tillgänglig.
  • Rollen dataadministratör ansvarar för att gallra moment.

*Program benämns som "moment" i stöd och behandling.

Nytt i Plexus - Info om 1177s olika delar

Nu finns förtydligad information i Plexus-roller om vilka delar/tjänster 1177.se består av. I informationen finns länkar till de olika tjänsterna. Det är även beskrivet vad respektive tjänst används till, vilka behörigheter som finns samt hur de tilldelas.
Tyvärr är det inte teknisk möjligt i nuläget att beställa eller administrera alla 1177-behörigheter via Plexus, men det är målsättningen.

I samband med detta har även rollen 1177-administratörer bytt namn till 1177 Hitta vård-administratörer, för att förtydliga att rollen endast avser Hitta vård och inte hela 1177.se
Hitta vård förvaltas av kommunikationsavdelningen och inte av 1177 e-tjänsters förvaltning

Sommar

  • Under sommaren (v.26-32) håller Cosmic support öppet måndag - torsdag 8.00-15.00 och fredag 8.00-14.00. Dag före midsommar 8.00-14-00.
    Cosmic support nås på telefon 063-155400 eller 25400 (internt), alternativt via formulär Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. på insidan.
  • v.29-30 och v.33 är FBL 1177 e-tjänster ej bevakad. Under den perioden hänvisas akuta frågor till den nationella supporten för 1177 e-tjänster, 0770-72 00 00

Förvaltningarna för Cosmic och 1177 e-tjänster önskar alla verksamheter och användare en skön sommar!

Om nyhetsbrevet

Utgivare av det här nyhetsbrevet är Cosmic verksamhetsförvaltning och 1177 e-tjänsters förvaltningar, som båda tillhör Utvecklings- och digitaliseringsenheten inom Forskning, utbildning och utvecklingsavdelningen.
Cosmic har även en IT-förvaltning, som tillhör e-hälsoenheten inom IT-avdelningen.
Nyhetsbrevet utkommer cirka 8 gånger per år.