Säkerhetsåtgärd duschpall Sorrento (FSN 563905)
Det har inträffat ett antal tillbud med duschpall Sorrento där benens infästning under sitsen gett vika vilket har resulterat i att benen knäckts utåt och stolen blivit instabil.
Dessa duschstolar som påvisar säkerhetsbrist ska nu bytas ut.
Det gäller duschpall Sorrento som tillverkades före 1 juni 2016. Därefter gjordes en förstärkning under sitsen och den nya konstruktionen omfattas inte av denna säkerhetsåtgärd.
Det enklaste sättet är att vända på pallen och se om den är förstärkt eller ej. (Se bilder)
Vi på Hjälpmedels- och förrådsenheten har nu fått vår första leverans av utbytespallar och har påbörjat utskick (med ordinarie turbil) av nya pallar till de enheter som redan skickat in ”gamla” till oss.
Eftersom Sorrento saknar spårbarhet (de är inte individmärkta) så behöver vi hjälp att hitta igen dem samt byta ut dem fortlöpande och så snabbt som möjligt. Vi har tidigare (180125) gått ut med information om detta samt tips att börja med att se över egna förråd.
Vi på Hjälpmedels- och förrådsenheten kan inte skicka ut en ny pall innan vi har fått in den ”gamla”. Detta beror på att vi bland annat måste avrapportera div uppgifter till leverantören, tex LOT nr och spara etiketterna som den gamla pallen är märkt med. De nya pallarna ligger utanför websesam (ej i saldo) då vi måste hålla isär dem. Dessutom är det ett krav att pallarna fysiskt kasseras så de inte hamnar i orätta händer och därför sker skrotningen på HMC.
Hjälpmedelscentralens personal har inte möjlighet att åka och byta ut dessa pallar på hemadresser. Det går bra om förskrivaren, den enskilde eller anhöriga kommer in och byter pall direkt på Hjälpmedelscentralen. Bytet är kostnadsfritt.
Vi föreslår dock att vissa enheter köper in några extra pallar (på vanligt sätt i websesam) som ni kan ha i era egna förråd eller i tjänstebilar eftersom det kan behövas bytas pall direkt hos de personer som nyttjar pallen dagligen och inte kan vara utan den.
Skicka in den ”gamla” duschpallen till oss och märk den med "Retur FSN Sorrento". Skriv var den kommer ifrån så att vi kan skicka en ny utbytespall. Den nya Sorrenton får ni direkt med nästa turbil och helt utan kostnad.
Vi hoppas på förståelse och ber er förskrivare om hjälp så att vi snabbt kan återställa säkerheten för den enskilde.
Östersunds rekonden är vidtalade. Cheferna får också del av denna information.
Vid frågor kontakta:
katarina.agerberg@regionjh.se 063-153808
veronica.bergman@regionjh.se 063-154380
Avsluta eller förändra din prenumeration.
Skriv in din e-postadress i fältet, klicka på Förändra.
För att avsluta eller påbörja din prenumeration, avmarkera eller markera motsvarande kryssruta. Klicka sedan på Spara