Kända problem efter uppgradering till Cosmic 3.11
Krascher i journal vid skroll
Efter uppgraderingen har vi problem med att journalen kan krascha när man skrollar. Felet är anmält till Cambio och felsökning pågår.
För att undvika kraschen, använd filtreringsfunktionen eller översiktspanelen i Journal.
Cosmic kraschar funktionen kassaperioder öppnas
Cosmic kraschar ibland när funktionen kassaperioder öppnas och användaren högerklickar och väljer Visa kvitto för aktuell kassaperiod.
Det beror på att varuförsäljning är gjord utan vald patient (funktionen Varuförsäljning i vårdkontakt- och efterregistrering).
Undvik felet genom att:
Skapa en kontakt för varuförsäljning kopplad till en patient i Vårdkontakt- och efterregistrering med kontakttypen Varuförsäljning.
Om felet redan inträffat:
För att se kassaregistreringar kan man öppna Registreringsöversikten, för att där se kassatransaktioner. I listan kan man filtrera på aktuell patient för att få fram transaktioner och vid behov skriva ut listan.
Åtgärd:
Rättning planerad till Cosmic 3.12
Streckkod media - måste skrolla för att nå skriv ut knappen
Detta beror på webbläsarbyte (EDGE har ersatt IE som har utgått).
Gör så här:
Öppna fönstret "Streckkod Media" som vanligt, zooma därefter fönstret till en lägre % (75%)
Större bildskärmar ( = högre upplösning) tycks inte notera problemet.
Zooma kan man göra genom att se till att fönstret först är markerat (klicka på det), sedan endera:
- a) håll CTRL nedtryckt och scrolla med musen.
- b) Om man kör med vissa mousetrappers så fungerade det inte
- c) Det går även att trycka på ALT knappen på tangentbordet, därefter välja "visa" och där ändra till 75%
Åtgärd inte möjlig.
Funktion för att policymässigt sätta zoom level finns men det är allt eller inget, det får inte sätta per site. Så tyvärr är det inget vi kan gå på då alla sidor som av anledning körs i IE läge då kommer få fel zoom.
Minnesproblem i Cosmic
Minnesproblemen har funnits en tid och beror på en begränsning i den teknik som används just nu i Cosmic. Cambio arbetar med utveckling för att kunna åtgärda problemet. Nuvarande åtgärd är att kontinuerligt stänga fönster/flikar i Cosmic som inte används och att starta om Cosmic någon gång under dagen.
När varningsrutan visas är enda åtgärden att avsluta Cosmic och logga in på nytt.
Sidinformation
- Publicerad:
- 2 jul, 2024
- Senast uppdaterad:
- 13 nov, 2024